چین، شش اصل امنیت جهانی را مطرح کرد

© Sputnik / Anna Ratkoglo /  مراجعه به بانک تصاویر پرچم چین
پرچم چین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.02.2023
اشتراک
متن ابتکار امنیت جهانی را که قبلاً شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین ارائه کرده بود، روز 21 فوریه، توسط رسانه‌های چینی منتشر شد.
به گزارش اسپوتنیک، متن ابتکار امنیت جهانی را که قبلاً شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین ارائه کرده بود، روز 21 فوریه (سه شنبه)، توسط رسانه‌های چینی منتشر شد.
در پایان آوریل 2022، رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، در افتتاحیه مجمع آسیایی "بوآئو"، ابتکاری را در زمینه امنیت جهانی مطرح کرد. این ابتکار باید لزوم پایبندی به مفهوم امنیت مشترک، یکپارچه و پایدار را فراهم کند. دیگر نکات مطرح شده در این ابتکار عبارتند از: رعایت اصول احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها، عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها، احترام به حق انتخاب مستقل مسیر توسعه و نظم اجتماعی کشورها.
همانطور که در متن ابتکار اشاره شده است، امروز جهان ما در حال تغییر است که قبلاً هرگز اینطور نبود و جامعه بین المللی با چالش های متعددی روبرو می شود که هیچ کس قبلاً با آنها روبرو نشده بود. کمبود صلح، توسعه، امنیت و مدیریت محسوس و در حال افزایش است و بشریت دوباره بر سر "دوراهی تاریخ" قرار گرفته است.
پرچم روسیه و چین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.02.2023
چین از پیش نویس قطعنامه روسیه درباره انفجار در نورد استریم حمایت می کند
در این راستا، چین شش اصل امنیت جهانی را مطرح کرده است.
اصل یکم. ابتدا باید به چشم انداز امنیت مشترک، فراگیر، قابل قبول بطور مشترک و پایدار پایبند بود. جوهر این اصل آن است که از مفهوم امنیت مشترک، ضمن احترام و حفاظت از امنیت هر کشور، بتوان ارتقاء همکاری، تضمین امنیت از طریق گفتگوهای سیاسی و مذاکرات صلح را اجرایی و پیش برد.
اصل دوم. ثانیاً باید به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها احترام گذاشته شود.در این سند تاکید شده است که همه کشورها، اعم از بزرگ یا کوچک، قوی یا ضعیف، غنی یا فقیر، اعضای برابر جامعه بین‌المللی هستند و باید به حاکمیت آنها و حق انتخاب مستقل نظام های اجتماعی و مسیرهای توسعه این کشورها احترام گذاشته شود.
اصل سوم. در متن این سند ابتکاری آمده است که متعهد ماندن به رعایت اهداف و اصول منشور ملل متحد ضروری است. در متن اشاره شده است که ذهنیت جنگ سرد، یکجانبه گرایی، تقابل بلوکی و هژمونیسم مغایر با روح منشور سازمان ملل است و باید رد شود.
نشست سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.10.2022
گزارش و تحلیل
سازمان شانگهای نماد خروج جهان از تک قطبی غرب
اصل چهارم. منافع مشروع امنیتی همه ملت ها باید جدی گرفته شود. بشریت یک جامعه امنیتی تفکیک ناپذیر است. امنیت یک کشور نباید به بهای امنیت دیگران تامین شود، هر کشوری که امنیت خود را دنبال می کند باید منافع منطقی امنیتی سایر کشورها را نیز در نظر بگیرد.
اصل پنجم. پایبندی به حل مسالمت آمیز اختلافات و اختلافات بین کشورها از طریق گفتگو ضروری است. تاکید می شود که جنگ و تحریم راه اساسی برای حل و فصل اختلافات نیست، جامعه بین المللی باید از تلاش هایی حمایت کند که به حل مسالمت آمیز بحران ها کمک می کند و طرف های درگیر را به سوی اعتمادسازی، حل و فصل اختلافات و تقویت امنیت از طریق گفتگو سوق بدهد.
اصل ششم. تأمین امنیت در دو حوزه سنتی و غیرسنتی ضروری است. چین از همه کشورها می خواهد تا برای حل مناقشات منطقه ای و مسائل جهانی مانند تروریسم، تغییرات آب و هوایی، امنیت سایبری و امنیت زیستی با یکدیگر همکاری کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала