برگزاری مذاکرات محرمانه بین آمریکا و تایوان

© AP Photo / Chiang Ying-yingمعترضین در حال برگزاری اعتراضات برای ورود نانسی پلوسی به تایوان
معترضین در حال برگزاری اعتراضات برای ورود نانسی پلوسی به تایوان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.02.2023
اشتراک
فایننشال تایمزخبر داد که کاخ سفید با جوزف وو، وزیر امور خارجه تایوان در واشنگتن مذاکرات محرمانه ای برگزار می کند.
به گزارش اسپوتنیک، فایننشال تایمز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که کاخ سفید هفته آینده در واشنگتن با جوزف وو، وزیر امور خارجه تایوان و ولینگتون کو، مشاور امنیت ملی، مذاکرات محرمانه ای برگزار می کند.
به گفته فایننشال تایمز، ما در مورد یک گفتگوی دیپلماتیک ویژه صحبت می کنیم که باید مخفی بماند تا واکنش خشمگینانه چین را برانگیزد.
گزارش شده است که هیئت تایوانی در آخر هفته وارد واشنگتن شده و هفته آینده با جان فاینر معاون مشاور امنیت ملی دیدار خواهد کرد. این احتمال وجود دارد که وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه در این نشست شرکت کند.
این دیدار در شرایطی برگزار می‌شود که روابط واشنگتن و پکن به دلیل یک بالن چینی که از ایالات متحده عبور کرده و بر فراز اقیانوس اطلس رهگیری شده است، تشدید شده است. واشنگتن می گویند که بالون با هدف جاسوسی به فضا پرتاب شده است، درحالیکه پکن می گویند که ما در مورد بالون هواشناسی گمشده غیرنظامی صحبت می کنیم.
اوضاع در اطراف تایوان پس از بازدید از این جزیره در اوایل ماه آگوست سال گذشته توسط نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان ایالات متحده، به شدت تشدید شد. چین که این جزیره را یکی از استان های خود می داند، با مشاهده حمایت آمریکا از جدایی طلبی تایوان، سفر پلوسی را محکوم کرد و مانورهای نظامی گسترده ای برگزار کرد.
روابط رسمی بین دولت مرکزی جمهوری خلق چین و استان جزیره ای آن در سال 1949 پس از انتقال نیروهای کومینتانگ به تایوان که به رهبری چیانگ کای شک در جنگ داخلی با حزب کمونیست چین شکست خورده بودند، قطع شد. ارتباطات تجاری و غیررسمی بین جزیره تایوان و سرزمین اصلی چین در اواخر دهه 1980 از سر گرفته شد. از اوایل دهه 1990، طرفین از طریق سازمان‌های غیردولتی، انجمن پکن برای توسعه روابط در سراسر تنگه تایوان و بنیاد مبادلات از طریق تنگه در ارتباط هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала