نگاه ویژه اسپوتنیک

فجایع طبیعی و تعامل غیر انسانی

© AFP 2023 / Omar Haj Kadourعکسبرداری هوایی - زلزله سوریه
عکسبرداری هوایی - زلزله  سوریه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.02.2023
اشتراک
زلزله هولناک و ویرانگری که در جنوب ترکیه و شمال و غرب سوریه رخ داد. یک حادثه طبیعی هولناکی بود که بیش از پانزده میلیون انسان از آن آسیب دیدند و دهها هزار انسان در دل شب از شدت آن یا کشته و یا زیر خروارها آوار ساختمانها گرفتار آمدند.
زلزله ای که با درجه 7،8 ریشتر بود و گفته می شود ویرانگرترین حادثه طبیعی یکصد سال اخیر قاره اروپا بود، با این ابعاد نامحدود تخریب و کشتار انسانی، همه انسان دوستان جهان را اعم از دولتها و یا تشکل ها و یا حتی افراد عادی را به صف کرد تا به هم نوعان خود کمک کنند و در این شرایط سخت نشان دهند معیارهای انسانی بر هر چیز دیگری برتری کامل دارد اما متاسفانه در این گیتی پهناور دولتهایی بودند که حتی با این حادثه طبیعی، سیاسی برخورد کرده و رفتاری آپارتاید گونه با انسانهای زلزله زده داشتند.

زلزله ترکیه و سوریه از لحاظ زمانی در شرایط زمستانی و یخبندان و دمای زیر صفر اتفاق افتاد و از لحاظ شرایط جغرافیایی عمده مناطق زلزله زده کوهستانی بود و سقوط دهها هزار ساختمان چند طبقه، کمک رسانی را سخت کرده بود. تعداد پس لرزه های این زلزله نیز زیاد و با بالا بودن درجه تخریب آنها، سختی کار را دو چندان کرد و با نا امن کردن عملیات نجات شرایط کار را پیچیده تر ساخت.
ولی به محض در خواست سران دولتهای ترکیه و سوریه از کشورهای جهان برای کمک به آنها و اعلام اینکه عملیات امداد و جستجو و تامین زلزله زدگان بالاتر از توان آنها است و جامعه بین المللی باید سریعا وارد میدان کمک شود، عملیات اعزام تیم های جستجو و تامین نیازمندیهای امدادی از سوی بیش از هشتاد کشور جهان آغاز گردید.
کشوری مانند یونان که با ترکیه مشکلات مرزی دارد و چندین جنگ به همین دلیل میان آنها اتفاق افتاده بود، همه این اختلافات را کنار زد و به ارسال کمک به ترکیه دست زد. همچنین کشور ارمنستان که ترکیه را متهم به نسل کشی ارامنه در دوران امپراتوری عثمانی می کند، این ادعا ها را کنار گذاشت و مرزهای زمینی بین دو کشور که چند دهه است که بسته بود باز کرد و ارسال کاروانهای امدادی را آغاز کرد.
همچنین عبد الفتاح سیسی رئیس جمهور مصر و ملک عبد الله هاشمی پادشاه اردن که در حوادث اسفبار یک دهه اخیر سوریه نقش ویژه ای علیه دولت و ملت سوریه ایفا کرده بودند با بشار اسد رئیس جمهور دولت عربی سوری تماس گرفته و علیرغم ضعف بنیه اقتصادی آنها اما چند محموله امدادی به سوریه ارسال کردند.
عربستان سعودی که عمده هزینه های جنگ دهه گذشته علیه سوریه را تامین کرده بود این تقابل سیاسی را کنار گذاشته و به ارسال چندین محموله امدادی هوایی دست زد. این اقدامات را می توان نوعی دیپلماسی انسانی یا امدادی خواند که بر محور انسان دوستی تعریف شده است. این دیپلماسی را بر پایه کنار گذاشتن اختلافات سیاسی به صورت موقت یا دائم در شرایط فجایع طبیعی می توان تعریف کرد و اینکه از شرایط طبیعی در جهت کنار گذاشتن کدورت ها و مبتنی بر همکاری و فراموش کردن حوادث تلخ گذشته فیما بین استوار است که بر پایه اختلاف و تقابل مبتنی بود.
اما در جای دیگر و زمانی که مردم سوریه و ترکیه عزیزان خود را از زیر هزاران تن آوار زلزله، زنده یا مرده بیرون می آوردند متاسفانه سیاستمداران غرب و ناتو مشغول طراحی نوع دیگری از دیپلماسی بودند که می توان آن را دیپلماسی نفرت و آپارتاید نامید.
این دیپلماسی بر این پایه استوار بود که کمک های غربی تنها شامل کشور ترکیه باشد به عنوان عضو ناتو و نادیده گرفتن مردم سوریه که از عوارض همان زلزله رنج می برند.
همچنین این دیپلماسی تلاش دارد از رهگذر این فاجعه طبیعی و ادامه محاصره سوریه آنچه که در بیش از یک دهه توطئه و نا امنی و هدایت گروه های تروریستی تکفیری به دست نیاوردند، در سایه این فاجعه تحقق دهند.
در این میان بسیاری از کشورها و سازمانهای بین المللی از آمریکا درخواست کردند که در شرایط این فاجعه هولناک، تحریم های اعمالی علیه سوریه معروف به تحریم های سزار را ملغی کند. اما آمریکا با نادیده گرفتن این شرایط دردناک انسانی تنها حاضر شد برای چند ماه این تحریم ها را در زمینه تامین مواد غذایی و دارویی بردارد در حالیکه بازسازی مناطق زلزله زده چند سالی طول خواهد کشید وبازسازی مناطق ویران شده و بازگرداندن زندگی طبیعی به مناطق زلزله زده، به بیش از مواد غذایی و امدادی نیاز دارد.
اولین نتایج عملی این دیپلماسی ضد انسانی تلاش غرب برای وادار کردن سوریه به پذیرش بازگشایی معابر دیگر از ترکیه به مناطق تحت سلطه مخالفان در شمال سوریه برای ارسال کمک به منطقه ادلب در چارچوب الزام آور که زیر سلطه مخالفان نظام قرار دارد و دولت دمشق بر پایه انسانی و نجات مردم بیگناه خود فورا این درخواست را بدون نادیده گرفتن حاکمیت خود بر تمامی خاک سوریه پذیرفت.
در قطعنامه های قبلی عبور کمک ها به منطقه ادلب تنها از معبر باب الهوا به صورت موقت و با موافقت دمشق و برای شش ماه تعریف شده بود اما غرب همچنان تلاش دارد تا با هر بهانه حاکمیت دولت سوریه را نقض کند و شرایط جدا سازی این منطقه را از طریق ارتباط مستقیم با تروریستها و امداد آنها استمرار ببخشد.
متاسفانه زلزله فرصتی را برای غرب تامین کرد تا سیاستهای ضد انسانی خود علیه مخالفان از جمله دولت سوریه را استمرار ببخشد تا بحران سازی در سوریه ادامه یابد، اما این سیاست های فرصت طلبانه و رفتارهای غیر انسانی غرب از سوی کشورهای مستقل جهان، سازمانهای بین المللی و افراد آزاده محکوم شد و به سرعت نشان داد که این رفتارهای باجگیرانه غربی مانع از نجات هزاران انسان شده و مسئولیت غرب در این فاجعه انسانی را نمایان ساخت و غرب راهی جز عقب نشینی پیش روی خود نیافت.
اعلام رسمی سازمان ملل در اینکه کوتاهی بزرگی در مناطق زلزله زده سوریه صورت گرفت که در نتیجه آن جان هزار انسان از امکان نجات محروم شدند، غرب را رسوا کرد و ماهیت ضد انسانی سیاست های آن را افشا ساخت و عملا وادار کرد تا ابتدا از این مسئولیت ضد اخلاقی شانه خالی کند و دیگران را مقصر اعلام کند اما شواهد به حدی اشکار و قطعی بود که امریکا و غرب نتوانستند این لکه ننگ را از تاریخ خود پاک کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала