گزارش و تحلیل

"روسیا سگودنیا" میزگردی با حضور کارشناسان روسیه و ایران برگزار کرد

© Sputnik"روسیا سیوودنیا" میزگردی با حضور کارشناسان روسیه و ایران برگزار کرد
روسیا سیوودنیا میزگردی با حضور کارشناسان روسیه و ایران برگزار کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.02.2023
اشتراک
در این میزگرد، کارشناسان حوزه اقتصادی و روابط بین‌الملل، شرق‌شناسی، رسانه‌ها و آموزش، ابعاد مختلف تعامل روسیه و ایران و پروژه‌های امیدوارکننده برای همکاری دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
به گزارش اسپوتنیک، گروه رسانه ای بین المللی "روسیا سگودنیا" میزگردی با موضوع "روسیه و ایران: زمینه های امیدوارکننده همکاری" برگزار کرد. این نشست اولین بحث کارشناسی در چارچوب پروژه "افق های جدید همکاری روسیه با کشورهای خاورمیانه و آفریقا" بود که با حمایت بنیاد گورچاکوف و سازمان غیرانتفاعی "مرکز کمک در اجرای برنامه های بشردوستانه و آموزشی" برگزار شد.
این گفتگو با حضور ایرینا زویاگیلسکایا، رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه درموسسه اقتصاد جهانی و روابط بین الملل آکادمی علوم روسیه و عباس اصلانی، سردبیر ارشد سرویس زبان های خارجی خبرگزاری ایرنا و آرتیوم آندریف، رئیس مرکز مطالعات جمهوری اسلامی ایران از دانشگاه دولتی سن پترزبورگ و زهرا محمدی، رئیس مرکز روسی دانشگاه تهران و رحمت حاجیمینه، رئیس بخش سیستم‌های بین‌المللی و دیپلماسی انرژی انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا، و آدلان مارگویف، پژوهشگر مرکز مطالعات خاورمیانه و آفریقا در موسسه مطالعات بین المللی موسسه دولتی روابط بین الملل مسکوبرگزار شد.
Minaret International Conference - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.01.2023
حضور اسپوتنیک در کنفرانس بین المللی مناره در تهران
در این میزگرد، کارشناسان حوزه اقتصادی و روابط بین‌الملل، شرق‌شناسی، رسانه‌ها و آموزش، ابعاد مختلف تعامل روسیه و ایران و پروژه‌های امیدوارکننده برای همکاری دو کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
عباس اصلانی، سردبیر سرویس زبان های خارجی خبرگزاری ایرنا به موفقیت های همکاری روسیه و ایران در زمینه ژئوپلیتیک و امنیت اشاره کرد و بیان کرد که محورهای اصلی تعامل باید در آینده نزدیک به منظور دستیابی به تعادل در روابط دو کشورمورد توجه قرار گیرند. "روابط ما هنوز هم ممکن است تحت تأثیر شرایط خارجی قرار بگیرد، در درجه اول این می تواند به دلیل سیاست تحریمی غرب باشد. تهران و مسکو باید چنین شرایط اقتصادی دوجانبه سودمندی را تضمین کنند تا همکاری‌های دو کشور بدون توجه به تغییر سریع اوضاع سیاسی و اقتصادی در عرصه بین‌المللی به توسعه و تقویت ادامه دهد.
ایرینا زویاگیلسکایا، رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه درموسسه اقتصاد جهانی و روابط بین الملل آکادمی علوم روسیه ، به موضوعات همکاری بین روسیه و ایران در زمینه حل مناقشه پرداخت.
این کارشناس با اشاره به اینکه روسیه از نقش ایران در سازماندهی روند حفظ صلح در مناقشه بین تاجیکستان و سوریه بسیار قدردانی می کند، خاطرنشان کرد: ایران مسیری عمل گرایانه دارد، تمایل به همکاری برای حل و فصل با دیگر کشورها وجود دارد و من معتقدم روسیه و ایران پتانسیل بسیار زیادی برای آینده دارند.
دیدار سفیر ایران با مسئولان  اسپوتنیک ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.12.2022
کاظم جلالی: ایجاد خبرگزاری اسپوتنیک خبر خوبی در زمینه همکاری های رسانه ای ایران و روسیه است
آدلان مارگویف، محقق مرکز مطالعات خاورمیانه و آفریقا در موسسه مطالعات بین‌المللی روابط بین الملل مسکو، به تفصیل در مورد مشکلات و چشم‌انداز تعامل تجاری بین روسیه و ایران صحبت کرد.
بنابراین، به گفته این کارشناس، در کنار توسعه زیرساخت های فیزیکی و مالی، به ویژه، به عنوان بخشی از ساخت کریدور حمل و نقل شمال-جنوب، لازم است که تجربه چندین ساله اقتصاد ایران تحت فشار تحریم‌ها در عملکرد این منطقه مورد توجه قرار گیرد. و همچنین ویژگی‌های فرهنگ تجاری ایران بررسی شود. تجار روسی باید قبل از ورود به مسیر مذاکره با شرکای ایرانی، نیازهای بازار ایران را به دقت بررسی کنند.
رحمت حاجیمینه، رئیس بخش سیستم‌های بین‌المللی و دیپلماسی انرژی انجمن ایرانی مطالعات غرب آسیا، درباره چشم‌انداز همکاری راهبردی روسیه و ایران گفت که روابط انرژی می‌تواند نقش ویژه‌ای را ایفا کند. این کارشناس همچنین تاکید کرد که مخالفت رویکردهای یک جانبه در خاورمیانه، آسیای مرکزی و منطقه قفقاز شمالی موجب اتحاد روسیه و ایران شده است.
نشست ویدئویی خبرگزاری های اسپوتنیک و ایرنا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.11.2022
چندرسانه ای
نشست ویدئویی خبرگزاری های اسپوتنیک و ایرنا در باره کریدور لجستیکی بین المللی دریای خزر- خلیج فارس
آرتیوم آندریف، مدیر مرکز مطالعات جمهوری اسلامی ایران از دانشگاه سن پترزبورگ، پروژه‌های روسی - ایرانی این مرکز از جمله برگزاری آزمون‌های رسمی زبان فارسی، ترجمه نشریات نادر و انتساب یادمان‌های قرون وسطی ایرانی و افغانستانی ، ترجمه نسخه های کمیاب و همچنین انتساب یادگارهای شعر قرون وسطی فارسی و افغانستان با استفاده از تکنولوژی دیجیتال، یک جهت علمی پیشرفته در تلاقی زبان شناسی و برنامه نویسی را ارائه کرد.
زهرا محمدی، رئیس مرکز روسی دانشگاه تهران با تاکید بر اهمیت توسعه روابط دوجانبه در حوزه فرهنگی، گفت: فرهنگیان، منتقدان ادبی، هنرمندان، سینماگران، فعالان تئاتر می‌توانند خیلی بهتر، سریع‌تر وکارآمدتر از سیاستمداران زبان مشترک پیدا کنند. این می تواند به توسعه روابط و در سایر زمینه ها کمک کند. این کارشناس تمرکز بر توسعه گفت و گوی مستقیم بین مردم از جمله از طریق معرفی یک رژیم بدون روادید برای نمایندگان حوزه فرهنگی را پیشنهاد کرد.
در ادامه پروژه "افق های جدید همکاری روسیه با کشورهای خاورمیانه و آفریقا" سخنرانی کارشناسان رسانه های روسی و خارجی در دانشگاه های روسیه، آفریقا و خاورمیانه و میزگردهای تخصصی تخصصی با موضوع موضوعی برگزار می شود. موضوعات همکاری بین المللی کارشناسان مصر، کامرون، لبنان، مالی، نامیبیا، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی و سایر کشورها را گرد هم می آورد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала