گزارش و تحلیل

اسرائیل به سمت جنگ داخلی می رود

© Sputnik / Vladimir Astapkovichاسرائیل و فلج هسته ای ایران
اسرائیل و فلج هسته ای ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.02.2023
اشتراک
تلاش نخست وزیر جدید اسرائیل برای تصویب قانونی که کار قوه قضائیه اسرائیل را محدود می کند می تواند به جنگ داخلی راه بیاندازد.
اسپوتنیک - تلاش نخست وزیر جدید اسرائیل برای تصویب قانونی که کار قوه قضائیه اسرائیل را محدود می کند به جرقه ای که می تواند یک جنگ داخلی راه بیاندازد.
بر کسی پوشیده نیست تلاش نتانیاهو برای تصویب این قانون به دلیل این می باشد که وی با مشکلات قضایی مواجه است و می خواهد به این ترتیب قوه قضائیه را دور بزند و از محاکمه به اتهام سوء استفاده از موقعیت و منصب دولتی فرار کند.
اصرار نتانیاهو بر این مساله موجب آن می شود که بسیاری باور داشته باشند که اتهامات بر علیه وی درست و قابل اثبات است و وی به دلیل اینکه مطمئن شده که دیگر راه فراری ندارد دست به چنین کاری می زند.
طبیعتا رای دهندگان در اسرائیل توقع دارند که رئیس دولت به جای اینکه رای آنها را بگیرد و به دنبال احقاق منافع شخصی خود باشد تلاش کند مشکلات مردم را حل کند.
همین مساله موجب آن شده که بسیاری مردم اسرائیل به خیابان ها بیایند و تظاهرات چند صد هزار نفری برای چندین روز متوالی بر علیه وی و دولت وی راه بیاندازند.
شهرک سازی در اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.02.2023
فرانسه، ایتالیا، آلمان، بریتانیا و آمریکا با طرح شهرک سازی اسرائیل مخالفت کردند
ظاهرا هم مساله محدود به افرادی که مخالف نتانیاهو هستند نمی باشد بلکه حتی افرادی که در انتخابات اخیر به نتایاهو و یا مجموعه او رای داده اند به این تظاهرات پیوسته اند.
از سوی دیگر چالش های مختلف درون جامعه اسرائیل و تبعیض هایی که میان یهودی های شرقی و غربی و... راه افتاده از یک سو و اختلاف ها میان تندروهای مذهبی مخصوصا یهودی های ارتودکس با یهودی های نسبتا میانه رو در باره مسایل حکومتی وحاکمیتی موجب آن شده که امروزه درون اسرائیل فرقه های فکری مختلف ایجاد شوند و به دلیل اینکه اینها نمی توانند از نظر فکری با هم کنار بیایند شرایطی فراهم شده که اینها با هم درگیر شوند.
اختلافات میان این گروه ها در حدی است که پس از حدود هشت سال هیچ دولتی در اسرائیل نتوانسته قدرت کافی برای بقا را داشته باشد و همه ائتلاف های حکومتی پس از چند ماه سقوط می کنند.
تا به حال تلاش بر آن بود که اختلاف ها به صورت سیاسی و از طریق انتخابات فیما بین یهودی های اسرائیل حل و فصل شود اما با بازگشت نتانیاهو به قدرت و ریاست او بر کابینه ای به شدت تندرو این اختلافات از بحث سیاسی خارج شده و به سمت درگیری درونی کشیده شده.
با توجه به اینکه به دلیل شرایط داخلی اسرائیل اکثر اسرائیلیها هم آموزش نظامی دیده اند وهم اینکه مسلح هستند احتمال اینکه این اختلافات به سمت درگیری های نظامی داخلی کشیده شود بسیار زیاد می باشد.
همین مساله موجب آن شده که امروزه بسیاری در منطقه درحالت آماده باش باشند چرا که بیم آن می رود برای اینکه نتانیاهو بخواهد فرار به جلو داشته باشد به سمت راه اندازی یک جنگ و یا درگیری خارجی برود و مشکلات داخلی اسرائیل را به دیگر کشورها صادر کند.
معمولا همیشه نتانیاهو از فلسطینی ها برای این مقصد استفاده می کرد و هر بار با مشکلات درونی مواجه می شد زمینه ایجاد تشنج بر علیه فلسطینی ها را فراهم می کرد تا چند روزی جنگی راه بیافتد و اسرائیلی ها را به مرگ بگیرد تا به تب راضی شوند و با استفاده از ابزار تهدید موجودیتی اسرائیلی ها را مجبور کند تا از خواسته های دمکراتیک خود صرف نظر کنند و به فکر حمایت از بقای اسرائیل باشند.
طی چند هفته اخیر تیم وی چندین بار خیز برداشتند تا چنین کاری کنند اما موفق نبودند و فلسطینی ها اینبار هوشمندانه تر عمل کردند و امتیازی که وی می خواست را به او ندادند.
رزمایش های ارتش اسرائیل در مرز لبنان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.02.2023
اسرائیل و آمریکا دومین رزمایش مشترک خود از ابتدای سال جاری را آغاز کردند
حتی اسرائیلی ها با انجام عملیات تروریستی بر علیه پایگاهی در اصفهان ایران تلاش داشتند که توجه ها را به آن سمت بکشانند اما ایرانی ها هم اینبار هوشمندانه این امتیاز را به نتایاهو ندادند و اجازه ندادند نتایاهو بتواند از این ابزار برای ترساندن داخل و سرکوب اعتراضات بهره ببرد.
حال که اعتراضات درون اسرائیل به شدت افزایش یافته بیم آن می رود که نتانیاهو اقدامی فراتر از انتظار انجام دهد و به سمت راه اندازی یک جنگ جدید در منطقه برود چون همه سیاست های سابق وی جواب نداد.
حتی ممکن است نتانیاهو به این سمت برود که اسرائیل را درگیر جنگ اوکراین و یا جنگی بر علیه ایران و یا سوریه و یا لبنان کند.
در این راستا این مردمان اسرائیل هستند که باید تصمیم بگیرند آیا حاضر می باشند فرزندانشان قربانی اهداف نتانیاهو و تیم تندروی وی شوند یا اینکه می خواهند این دندان لق را دیگر بکنند و از درد اش خلاص شوند.
فقط یک چیز جالب است و آن اینکه رسانه های بین المللی این روزها کر و کور و لال شده اند و انگار نه انگار ملیون ها اسرائیلی درون خیابان ها در حال اعتراض بر علیه نتانیاهو می باشند.
توجه داشته باشید درباره جایی صحبت می کنیم که نهایتا حدود شش تا هفت ملیون یهودی در آن زندگی می کنند و چند ملیون نفر از آنها در حال تظاهرات بر علیه نتانیاهو می باشند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала