وزیر خارجه چین: پکن و تهران باید به حمایت متقابل از یکدیگر ادامه دهند

ایران و چین
ایران و چین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.02.2023
اشتراک
وزیران امورخارجه چین و ایران همزمان با سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران به چین با یکدیگر دیدار کردند و درباره موضوعات مهم در راستای توسعه و تقویت همکاری میان دو کشور به تبادل نظر پرداختند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، "چین گانگ" وزیر امور خارجه چین در دیدار با حسین امیر عبدالهیان وزیر خارجه ایران گفت شی جین پینگ رئیس جمهوری چین به تازگی گفتگوهای مثمر ثمری با رئیس جمهور ایران داشته و به اجماع گسترده و مهمی دست یافته است که منجر به ارائه رهنمودهای راهبردی مهمی شده و انگیزه قوی برای توسعه روابط چین و ایران ایجاد کرده است.
وی در ادامه سخنانش افزود چین مایل به همکاری عملی با ایران، افزایش تبادلات مردمی و فرهنگی، اجرای آخرین اجماع سران دو کشور و ارتقای پیشرفت جدید مستمر در مشارکت راهبردی جامع ایران و چین است.
وزیر خارجه چین همچنین تاکید کرد دو طرف باید به حمایت از یکدیگر در موضوعات مربوط به منافع اصلی یکدیگر، تقویت هماهنگی و همکاری در امور بین‌المللی و منطقه‌ای، تلاش مشترک برای ارتقای صلح و ثبات بلندمدت در منطقه، حفظ هنجارهای اساسی ادامه دهند.
از سوی دیگر وزیر امورخارجه ایران گفت: "ایران برای توسعه روابط با چین اهمیت زیادی قائل است و با چین برای اجرای اجماع مهم سران دو کشور و ارتقای طرح همکاری جامع بین دو کشور برای دستیابی به نتایج بیشتر همکاری خواهد کرد". وی افزود طرف ایرانی مایل است ارتباطات و هماهنگی با طرف چینی را تقویت کند و قاطعانه از یکدیگر در مسائل مربوط به منافع اصلی یکدیگر حمایت کنند.
امیر عبداللهیان در رابطه با موضوع هسته ای ایران از آخرین پیشرفت ها در مذاکرات برای ازسرگیری اجرای توافق جامع و نقش سازنده چین قدردانی کرد.
وزیر امور خارجه چین نیز خاطرنشان کرد چین از ایران در حفظ حقوق و منافع مشروع خود حمایت می کند و به پیشبرد روند حل و فصل دیپلماتیک پرونده هسته ای ایران ادامه می دهد و از دیگر طرف های ذیربط نیز می خواهد که در راستای این اقدامات تلاش های فعالانه ای انجام دهند.
در پایان دو طرف همچنین در مورد مسائل بین المللی و منطقه ای با منافع مشترک تبادل نظر کردند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала