مشارکت روسیه در ساخت خط آهن رشت - آستارا

© Photo / Russian RailwaysПассажирский поезд № 1/2 «Россия» Москва – Владивосток на мосту через реку Чик
Пассажирский поезд № 1/2 «Россия» Москва – Владивосток на мосту через реку Чик - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.02.2023
اشتراک
آندری بلوئوسوف معاون اول نخست وزیر روسیه گفت، انتظار می رود "شرکت راه آهن" روسیه در ساخت خط آهن رشت - آستارا در ایران مشارکت فعال داشته باشد.
به گزارش اسپوتنیک، بلوئوسوف در جلسه هیئت مدیره این شرکت گفت:" احتمالا در ساخت خط آهن رشت - آستارا در ایران مشارکت فعالی خواهیم داشت".
خط آهن رشت - آستارا بخشی از کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال - جنوب است. معاون اول مدیرکل راه آهن روسیه، سرگئی پاولوف، در سپتامبر 2022 گفت که "شرکت راه آهن" روسیه در حال مذاکره فعال با طرف های آذربایجانی و ایرانی برای راه اندازی سریع بخش راه آهن رشت - آستارا است. این موضوع که این شرکت در ساخت این بخش مشارکت خواهد داشت، در آن زمان گزارش نشده بود.
پیشتر و در سال 2012، شرکت راه آهن روسیه پروژه برقی کردن خط ریلی تبریز-آذرشهر را در ایران اجرا کرده بودند. این شرکت در تابستان 1397 کار برقی‌سازی خط ایران گرمسار - اینچه برون به طول تقریباً 495 کیلومتر را با تامین لکوموتیو آغاز کرد. هزینه این پروژه 1.2 میلیارد یورو بوده است. الکساندر میشارین که به عنوان معاون اول مدیرکل راه آهن روسیه فعالیت می کرد، در سپتامبر 2018 گزارش داد که این شرکت به پیشنهاد ایران آماده است تا در نوسازی و برقی سازی سایر بخش ها نیز مشارکت کند.
با این حال، در ژانویه 2020، ایالات متحده تحریم‌های ثانویه علیه ایران را با اعمال تحریم‌ها بر افرادی که درگیر در معاملات مربوط به بخش‌های ساختمانی هستند، گسترش داد. در آوریل همان سال، راه آهن روسیه گزارش داد که این هلدینگ اجرای پروژه های زیربنایی در ایران را متوقف کرده است. در عین حال، این شرکت ابراز اطمینان کرد که این خروج بر توسعه مشارکت‌های راه‌آهن روسیه و ایران در زمینه فعالیت‌های لجستیکی بین‌المللی، از جمله به عنوان بخشی از توسعه کریدور شمال-جنوب، تأثیری نخواهد داشت.
پاولوف معاون اول مدیرکل راه آهن روسیه در شهریور 2020 گزارش داد که این هلدینگ در حال حاضر در اجرای پروژه های زیرساختی در ایران مشارکت نمی کند، اما همچنان به همکاری با راه آهن این کشور در زمینه حمل و نقل ادامه می دهد.
کریدور "شمال-جنوب" مسیری چند وجهی از سن پترزبورگ به بندر بمبئی (هند) به طول 7.2 هزار کیلومتر است. این مسیر جایگزینی برای مسیر دریایی است که اروپا، کشورهای خلیج فارس و اقیانوس هند را از طریق کانال سوئز به هم وصل می کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала