گزارش و تحلیل

حمله پهپادی - ادامه کمپین شدید غرب علیه ایران

ولادیمیر ساژین
ولادیمیر ساژین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.02.2023
اشتراک
ایران قربانی حملات پهپادهای رزمی شده و کسی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است.
مسکو، اسپوتنیک/ "ولادیمیر ساژین" خاورشناس مطرح روس در مقاله ای می نویسد: "در اواخر شامگاه 7 دی ماه، ایران در حداقل پنج منطقه کشور - آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان، کرج و همدان مورد حمله پهپادهای رزمی قرار گرفت. گزارش شده است که این حملات به زیرساخت‌های نظامی و غیرنظامی از جمله تأسیسات تولید روغن موتور، انبارهای مهمات، مخازن سوخت، پالایشگاه‌های نفت، پایگاه هوایی دزفول، ستاد های سپاه و قدس انجام شده است.
بعدتر وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای رسمی، حمله به یکی از سایت های دفاعی در اصفهان را تایید کرد. گفته می شود که این حمله توسط سه پهپاد کوچک انجام شده است که یکی از آنها توسط پدافند هوایی مهندم شد و دو فروند دیگر توسط تله های مخصوص، رهگیری و ساقط شدند. این حملات هیچ گونه تلفات جانی یا خسارات گسترده ای در پی نداشت، تنها سقف یک واحد کارگاهی خسارت جزئی دید و هیچ وقفه ای در کار سامانه ها به وجود نیامد.
مجلس شورای اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.02.2023
مجلس ایران: حملات پهپادی به اصفهان بی پاسخ نخواهد ماند
در عین حال، هیچ کس مسئولیت اقدامات انجام شده را بر عهده نگرفت. با این حال، در 29 ژانویه، "وال استریت ژورنال" و "رویترز" اطلاعاتی را به نقل از منابع ناشناس در مورد دخالت سرویس های اطلاعاتی اسرائیل در این حملات، منتشر کردند. این امر منطق خودش را دارد. برای چندین دهه، ایران و اسرائیل در یک جنگ ترکیبی قرار دارند. در این جنگ، همه ابزارها دخیل هستند، به جز موارد مورد استفاده در "جنگ کلاسیک"، بیایید حملات اسرائیل به تاسیسات هسته ای و نظامی ایران، به واحد های صنعتی، به انبارهای موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به یاد بیاوریم، همچنین حملات به دانشمندان هسته ای ایران که پنج نفر از آنها کشته شدند، از جمله ترور محسن فخری زاده، یکی از توسعه دهندگان اصلی برنامه هسته ای ایران در سال 2020. حضور در بسیاری از اقدامات یا ردپای اسرائیل یا ردپای ماموران محلی آن توسط مفسران اسرائیلی آشکارا به رسمیت شناخته شده است.
به عنوان مثال "جروزالم پست" ادعا می کند: "در سراسر جهان، به جز سرویس اطلاعاتی اسرائیل موساد، سازمان های زیادی وجود ندارند که توانایی سازماندهی چنین حملات پیچیده و دقیقی را داشته باشند."
با این حال، مقامات رسمی اسرائیل، معمولا مسئولیتی را بر عهده نمی گیرند (به جز عملیات هیجان انگیز برای سرقت آرشیو هسته ای ایران در سال 2018). در 31 ژانویه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مصاحبه ای با CNN گفت: "من هرگز در مورد عملیات خاصی صحبت نمی کنم. هر بار که جایی در خاورمیانه منفجر می شود، اسرائیل مقصر شناخته می شود. گاهی اوقات واقعا ما هستیم و گاهی اینطور نیست."
 امیر سعید ایروانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.02.2023
نماینده ایران در سازمان ملل اسرائیل را مسئول حمله به تاسیسات وزارت دفاع ایران در اصفهان دانست
به گفته تحلیلگر اسرائیلی دیوید گندلمان، "سیاست کلی اسرائیل این است که بیشتر کار کند، کمتر صحبت کند. همه می فهمند چه کسی به چنین اقداماتی علاقه دارد. این دلیل سکوت اسرائیل است." اقدام - یک چیز است و به رسمیت شناختن آن - چیز دیگری است." در این رابطه چگونه می توان اظهارات "گلدا مایر"، نخست وزیر سابق اسرائیل را به یاد نیاورد که در پاسخ به این سوال که آیا اسرائیل تسلیحات هسته ای دارد یا خیر، پاسخ داد: "در اسرائیل سلاح هسته ای وجود ندارد، اما اگر لازم باشد ما از آن استفاده خواهیم کرد."
با این حال، چند روز بعد، تهران رسما اسرائیل را به حمله پهپادها به تأسیسات نظامی در اصفهان متهم کرد. امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات اخیر مقامات اسرائیل در نامه‌ای به دبیرکل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت گفت: "تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی مسئول حمله تروریستی به مجموعه کارگاهی وزارت دفاع در شهر اصفهان است و اقدام این رژیم نقض قوانین بین‌المللی و محکوم است". اما او مدرک مشخصی ارائه نکرد.
در همین راستا، "آندری چوپریگین"، خاورشناس روس خاطرنشان می کند که تجربه اسرائیل از انجام عملیات ویژه در خاک ایران، به نفع نسخه دخالت اسرائیل است. اما آقای چوپریگین معتقد است که اکنون وقت آن نیست که اسرائیل اوضاع خود را با ایران وخیم تر کند. دولت جدید تازه تشکیل شده، هم اکنون باعث نارضایتی اکثریت مردم شده است. پس از اعلام اصلاحات قضایی، به گفته وزارت کشور اسرائیل، تظاهرات 100 هزار نفری در خیابان های تل آویو به راه افتاد. برای اسرائیل، این موضوعی غیر طبیعی است.
رزمایش های ارتش اسرائیل در مرز لبنان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.02.2023
اسرائیل و آمریکا دومین رزمایش مشترک خود از ابتدای سال جاری را آغاز کردند
اما سرویس ویژه معمولاً اقدامات خود را قبل از اجرای آنها، در این مورد - مدتها قبل از تغییر ترکیب دولت و ناآرامی در اسرائیل، برنامه ریزی و سازماندهی می کند. بنابراین در حمله 28 ژانویه می توان "دست موساد" را ردیابی کرد.
خبرگزاری "نور نیوز"، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، 10 بهمن ماه برای تایید این موضوع به نقل از منابع خود گزارش داد که اجزای پهپادهای کوچک و مواد منفجره مورد استفاده در عملیات خرابکارانه در اصفهان با مشارکت گروه های مخالف کرد مستقر در کردستان عراق وارد ایران شده است. به گزارش نور نیوز، این اقدام "به دستور یکی از سرویس های اطلاعاتی خارجی" صورت گرفته است و وزارت اطلاعات ایران در مرداد ماه سال 1391 یک گروه تروریستی متشکل از عناصر کرد مخالف را دستگیر کرد. تروریست های دستگیر شده توسط ماموران موساد در کشور ثالث آموزش دیده بودند (در عراق) و قصد داشتند تأسیسات مهم اصفهان را منفجر کنند.
لازم به یادآوری است که وضعیت کشور به گسترش پایگاه جذب نیرو برای سرویس های اطلاعاتی خارجی کمک می کند. در اینجا می توان سازمان مجاهدین خلق ایران را که در ایران "گروه تروریستی" شناخته می شود، یادآوری کرد. این سازمان در انقلاب 1979 از آیت‌الله خمینی حمایت ‌کرد، اما بعد از آن در دیدگاه‌های خود از آن فاصله گرفت. اعضای این سازمان در سال های 2002 تا 2003 داده های مربوط به زیرساخت های هسته ای ایران را در اختیار اطلاعات آمریکا قرار دادند. تایید این روایت که حمله از خاک ایران و به احتمال زیاد توسط ساکنان محلی انجام شده است، می تواند این واقعیت باشد که این حمله توسط کوادکوپترهایی انجام شده است که قادر به رسیدن به اصفهان از خارج نبودند.
حمله به اصفهان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.02.2023
وزارت دفاع ایران: بازداشت عوامل تلاش برای خرابکاری در یکی از مراکز صنعتی وزارتخانه در اصفهان
در ماجرای حمله به تاسیسات اصفهان به طور غیرمنتظره وجه دیگری نمایان شد. "میخائیل پودولیاک"، رئیس دفتر رئیس‌جمهور اوکراین درباره انفجار در تاسیسات نظامی ایران با به کارگیری عبارت عجیب "اوکراین به شما هشدار داد"، اظهار نظر کرد. تهران این بیانیه را تاییدی غیرمستقیم بر دست داشتن کی یف در آنچه روی داد، تلقی کرد. سفیر اوکراین فورا به وزارت خارجه ایران احضار شد. مقامات ایرانی از دفتر رئیس جمهور اوکراین خواستند تا اظهارات پودولیاک را اصلاح کند. در غیر این صورت، ایران ممکن است موضع خود را در قبال درگیری در اوکراین تغییر دهد.
تهران نباید حرف های پودولیاک را اینقدر جدی می گرفت. البته طرف اوکراینی نسبت به همکاری های نظامی- فنی جمهوری اسلامی ایران و روسیه از جمله در زمینه پهپاد حساس است. اما با اطمینان می توان گفت که حملات به اهداف ایرانی ربطی به اوکراین ندارد. این حملات هشداری برای ایران است که تمامی تأسیسات نظامی، هسته‌ای و صرفاً صنعتی مهم این کشور زیر سلاح‌های مخالفان است.
تصادفی نیست که در آستانه حمله هواپیماهای بدون سرنشین به ایران، ایالات متحده و اسرائیل بزرگترین رزمایش نظامی مشترک "جنیپر اوک" را برگزار کردند: هزاران واحد، ده‌ها کشتی، (از جمله ناو هواپیمابر جورج بوش، 142 هواپیما. از جمله بمب افکن های حامل سلاح هسته ای). این نیروها حمله به اهداف ایرانی و همچنین تهاجم فرضی به خاک دشمن، سرکوب سیستم پدافند هوایی و انهدام تاسیسات مستحکم زیرزمینی را تمرین کردند. یک سخنگوی پنتاگون که نامش فاش نشده است گفت: "من واقعا فکر می کنم مقیاس رزمایش کاملا چشمگیر است. ایران باید نتایج مشخص از این رزمایش را دریافت کند."
به ایران پیشنهاد می شود که از میان دو چیز یکی را انتخاب کند: "روسیه - و به دنبال آن فشار غرب بر ایران در همه جهات، یا غرب با حل مشکل هسته ای، لغو تحریم ها، با چشم انداز توسعه همکاری های اقتصادی و سپس سیاسی".
حمله به تأسیسات نظامی در اصفهان یک هشدار کوچک و قسمتی از یک کارزار گسترده ضد ایرانی است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала