گزارش و تحلیل

چین شریک اول تجاری ایران در ده ماهه امسال

© Photo / IRNAایران و چین
ایران و چین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.02.2023
اشتراک
چین بالاتر از امارات و ترکیه و عراق اولین شریک تجاری ایران در ده ماهه نخست امسال بوده و همچنان مقصد اول صادرات ایران در سال های اخیر بوده است.
عضو کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صمت ایران گفت:چین بالاتر از امارات و ترکیه و عراق اولین شریک تجاری ایران در ده ماهه نخست امسال بوده و همچنان مقصد اول صادرات ایران در سال های اخیر بوده است.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران سید روح اله لطیفی ، عضو کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صمت ایران در آستانه سفر رییس جمهور به چین اظهار داشت: چین با مجموع تجارت(جمع واردات و صادرات ) 29.2 میلیون تن کالا به ارزش 25.3 میلیارد دلار بیشترین میزان تبادل تجاری با ایران را در ده ماه امسال داشته و جلوتر از امارات با 19.8 میلیارد دلار، ترکیه با 11.7 میلیارد دلار و عراق با 9 میلیارد دلار قرار دارد.
وی افزود: در بین 143 مقصد صادراتی کشور، چین با خرید 12 میلیارد و 806 میلیون دلار، بیشترین خرید کالا از ایران را در این مدت داشته که با رشد 10 درصدی نسبت به مدت مشابه همراه بوده است.
این کارشناس تجارت بین الملل در خصوص میزان واردات ایران از چین گفت: واردات جمهوری اسلامی ایران از چین هم به 12 میلیارد و 698 میلیون دلار رسید که با رشد 33 درصدی همراه بوده است.
پیش بینی شکست آمریکا در جنگ فرضی با چین و روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.01.2023
فرستاده ویژه: آمریکا بر سر واردات نفت ایران فشار بر چین را افزایش می دهد

لطیفی در خصوص دلایل افزایش تجارت ایران و چین توضیح داد: سیاست چند جانبه گرایی ایران، توجه به بازارهای بکر، سیاست توجه به شرق با وجود خود تحریمی غرب، عضویت ایران در شانگهای، همکاری های بین المللی ایران با کشورهای آسیایی ، ارتباط تاریخی ایران با چین در تجارت و همکاری برای فعال سازی جاده ابریشم جدید در طرح یک کمربند یک راه و منافع تجاری ایران و نزدیک شدن به کشورهای بریکس، باعث افزایش تعاملات تجاری و اقتصادی ایران با کشورچین شده است.
عضو کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت ، معدن و تجارت ایران گفت: بیش از 8و نیم میلیارد دلار مواد معدنی، مشتقات پترو پالایشگاهی، مصالح ساختمانی ، قیر و محصولات فولادی ، آهنی و سایر فلزات نیمه ساخته در ده ماه گذشته به چین صادر شده و سایر کالاهای صادره نیز شامل محصولات شیلاتی، غذایی ، خشکبار و زعفران، لاستیک، چرم، کیف، لوازم و محصولات نیمه صنعتی، شیمیایی، الکتریکی ، محصولات شیشه و آئینه، پارچه و ...بوده است.
وی در خصوص عمده کالاهای وارداتی از چین توضیح داد: روغن های صنعتی ، کود ، دارو، ماشین الات، لوازم الکترونیکی، محصولات فولادی، پارچه ، لاستیک، لوازم و قطعات خودرو، کاغذ و مقوا و محصولات غذایی و نهاده ها از مهمترین کالاهای وارده از چین به ایران در این مدت بودند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала