گزارش و تحلیل

رئیسی در سفر به چین چه چیزهایی با خود می برد؟

CC BY 4.0 / Tasnim news agency / دیدار رئیس جمهور ایران با رهبر چین در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای
دیدار رئیس جمهور ایران با رهبر چین در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.02.2023
اشتراک
پیش بینی می شود در چارچوب سفر ۳ روزه ابراهیم رئیسی به چین مبرم ترین موضوعات روابط ایران و چین مورد بحث و بررسی قرار گیرد و تعدادی از اسناد مهم نیز امضا شود.
حسین ملائک دیپلمات و سفیر سابق ایران در چین در گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک در خصوص برنامه سفر رئیس جمهور ایران به چین توضیح می دهد:
سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به چین در این برهه سیاسی برای دو کشور چه معنایی دارد و مهمترین محورهای این دیدار و مذاکرات چیست؟
سفر در یک مقطع حساسی انجام می شود به دلیل اینکه ایران تحت فشارهای بین المللی زیادی قرار دارد و موضوع برجام هم تکلیفش مشخص نشده است. شرایط سیاسی بین المللی طوری است که باید دید آیا چین حاضر است در همکاری با ایران یک مرحله جلوتر بیاید یا نه. این موضوع برای ایران اهمیت دارد تا بتواند تصمیمات بعدی خودش را بگیرد. از این دیدگاه سفر کنونی از لحاظ سیاسی بسیار مهم است.
موضوعاتی که ممکن است مطرح شود مثل برجام، همکاری ۲۵ ساله و موضوع افغانستان است. آیا به نظر شما در این موضوعات می توانیم در انتظار مراحل جدیدی باشیم؟ به طور مثال آیا همکاری ایران و چین می تواند به وضعیت بین المللی پیرامون افغانستان تاثیری بگذارد؟
من فکر نمی کنم در این مرحله موضوع افغانستان اهمیتی داشته باشد، چون در حال حاضر دولت طالبان خودش وارد یک فضای جدیدتری شده و محدودیت های جدیدتری برای خودش به وجود می آورد، لذا بعید است که دولت ایران حاضر باشد به شرایط بدتر شدن افغانستان کمک کند. اما در خصوص سند ۲۵ ساله، باید بگویم که با توجه به محدود شدن منابع ارزی ایران، سند ۲۵ ساله احتمالا باید بازنویسی شود و نقش همکاری های چین در این قضیه به لحاظ دادن اعتبارها و کمک های بیشتر باید شفاف تر شود تا بتواند پیشرفت کند. در غیر اینصورت سند به منابع نفتی ایران محدود می شود. منابع نفتی ایران در حال حاضر تحت فشار فروش نفت روسیه به چین قرار دارد و همچنین کاهش قیمت نفت و کمکی به همکاری اقتصادی ایران و چین نمی کند.
ایران در خصوص سفر رهبر چین به نشست کشورهای عربی و عربستان سعودی و بحث بر سر جزایر سه گانه و مسايل مربوط به ایران در این سفر ابراز نگرانی و ناراحتی خود را اعلام کرد. آیا در این سفر ابراهیم رئیسی به چین این موضوع مطرح خواهد شد؟
این موضوع حل نشده به همین دلیل به نظر من مطرح خواهد شد. چینی ها در آن زمان یک فرصت طلبی کردند تا بتوانند جو کشورهای عربی را به سمت خود بکشانند و چیزی علیه ایران گفتند. در بیانیه مشترکی که دو کشور خواهند داد به این قضیه به سبک مورد نظر ایران اشاره خواهد شد و سوء تفاهم برطرف می شود. در هر حال ما این رفتار باصطلاح سوداگرانه چین را باید در روابط خود با این کشور مد نظر داشته باشیم که چینی ها می توانند الزاما اصولی برخورد نکنند و گاهی اوقات عدول کنند از مواضعی که باید داشته باشند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала