گزارش و تحلیل

آیا سفر گروسی به تهران بدون اجازه آمریکا امکان پذیر است؟

© IRNAرافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.02.2023
اشتراک
رافایل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای اظهار داشته قصد دارد برای "یک گفت‌وگوی سیاسی که بسیار مورد نیاز است" در ماه فوریه به تهران سفر کند. او گفت برجام در "وضعیت بسیار بدی قرار دارد."
مدیر کل آژانس اتمی برجام را "پوسته‌ای توخالی" توصیف کرد و ادعا کرد هیچ فعالیت دیپلماتیک برای احیای این توافق در جریان نیست.
مدیر کل آژانس اتمی همچنین گفت ایران ۷۰کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصد و ۱۰۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد در اختیار دارد و اورانیوم غنی‌شده تا بالای ۹۰ درصد قابلیت استفاده برا موارد تسلیحاتی دارد.
از سوی دیگر میخائیل اولیانوف نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان های بین المللی در وین در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک در باره روحیه اعضا مذاکرات برجام، گفت: اعضای غربی مذاکرات وین اراده سیاسی برای به پایان رساندن مذاکرات را ندارند و برعکس ایران این اراده سیاسی را دارد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های گذشته برخی از ادعاهای مطرح ‌شده از سوی اسرائیل درباره برنامه هسته‌ای ایران را مورد توجه قرار داده و گروسی یک روز قبل از اجلاس حکام آژانس به اسرائیل سفر کرد تا به ایرانی ها نشان دهد که همه تحرکات او با اسرائیلی ها هماهنگ است.
در کمال تعجب گروسی به جای اینکه در اسرائیل درباره برنامه هسته ای اسرائیل و اخبار مربوط به تولید تسلیحات هسته ای توسط تل آویو صحبت کند کل صحبت هایش را محدود به برنامه هسته ای ایران کرد.
تهران هم این ادعاها را ساختگی دانسته و آنها را رد کرده است.
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران چند ماه پیش تصریح کرد تهران به سوالات مطرح ‌شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دقیق داده اما آژانس مبنای گزارش‌هایش را اطلاعات دریافتی از دشمنان ایران قرار می‌دهد.
واقعیت امر هم این است که آژانس بین المللی انرژی هسته ای به جای اینکه به ماموریت های فنی خود بپردازد با حضور رافائل گروسی امروزه به یک تشکیلات سیاسی تحت کنترل دشمنان ایران تبدیل شده و هر روز که می گذرد اختلافات ایران با این سازمان پیچیده تر می شود و امروزه می توان گفت یکی از گره های احیای برجام خود آژانس شده.
در جهانی که امروزه در آن زندگی می کنیم کشورها به خوبی می دانند تنها راه ستاندن منافعشان اقتدار آنها است و بس.
علیرغم هیاهویی که بسیاری در باره منافع برجام برای ایران مطرح کرده بودند اما واقعیت امر این است که برجام بیش از اینکه به نفع ایران باشد به ضرر ایران است چون مواردی در آن گنجانده شده که می تواند امنیت ملی ایران را هر لحظه به خطر بیاندازد و هیچ تضمینی برای اینکه طرفهای مقابل دست به اقدامات خصمانه بر علیه ایران نزنند وجود ندارد.
مثال بسیار روشن و واضح اش هم اجرای کامل برجام توسط ایران و به اعتبار بیش از 14 گزارش آژانس و خودداری کشورهای غربی از انجام تعهدات خود و در نهایت خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن همه تحریم ها بر علیه ایران توسط آمریکا و اعمال این تحریم ها توسط اروپا بود.
امروزه هم هنوز می بینیم که آمریکایی ها به بهانه های واهی و کاذب حاضر نمی باشند برای بازگشت به همان برجامی که بیشتر به سود آنها است تا ایران تضمین بدهند.
می توان گفت شانس با ایران یار بود که ترامپ از برجام خارج شد.
یک اشتباه استراتژیک که امکان نداشت هیچ سیاستمدار و یا تحلیلگری بتواند تصور کند رئیس جمهوری آمریکا و هیات حاکمه آن حاضر می شوند مرتکب شوند.
البته آمریکایی ها تصور می کردند پس از خروج از برجام دوباره ایرانی ها می آیند و مذاکره می کنند و امتیاز های بیشتری را به آنها می دهند.
آنها باور نمی کردند که ایران اقدامات راهبردی برای تعلیق انجام تعهدات خود در برجام را اجرا کند.
به هر حال امروزه ایران در شرایطی قرار دارد که برنامه هسته ای اش به سرعت در حال پیشرفت است و طبق اظهار نظر کارشناسان مربوطه ایران مواد و تجهیزات و علوم و فناوری لازم برای تولید حد اقل 25 بمب اتمی را در اختیار دارد و هر لحظه اراده کند ظر دو هفته می تواند بمب های خود را آماده کند.
فراموش نکنید که هدف اصلی برجام به نوعی خلع سلاح ایران و ایجاد فاصله ای حد اقلی که بیش از یکسال باشد میان لحظه تصمیم گیری مقامات ایرانی برای ساخت تسلیحات هسته ای و لحظه آزمایش بمب هسته ای ایران ایجاد کنند.
البته ماجرا به اینجا ختم نمی شود.
امروزه ایران در زمینه های فناوری های دیگر نظامی پیشرفت چشمگیری داشته و انواع واقسام موشک ها و پهباد های پیشرفته را تولید می کند.
هر چه قدر قبلا می گفتیم که ایران در این زمینه به باشگاه پنج کشور اول جهان ورود کرده کسی باور نمی کرد تا اینکه شایعات مربوط به ارسال پهباد و موشک ایرانی به روسیه مطرح شد.
صحبت وسقم این شایعات را نمی تواند تایید یا تکذیب کرد چون هیچ کس اطلاعات موثق در این باره ندارد وفقط صحبت های آقای امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران درباره اینکه پهباد های ایرانی قبل از عملیات ویژه روسیه در اوکران ونه برای استفاده دراوکراین به این کشور ارسال شده را می توان استناد قرار داد.
ولی نکته قابل تامل در این ماجرا این است که با این شایعات غربی ها اعتراف کرده اند که موشک ها و پهباد های ایران بسیار قدرتمند هستند و ایران این توانایی را دارد تا در صورتی که بخواهد معادلاتی را که غربی ها تلاش دارند در اوکراین ایجاد کنند به هم بزند.
داشتن توانمندی های متعدد نظامی از یک سو و اقتدار ایران در معادلات بین المللی که امروزه حتی به اروپا هم رسیده، سیاستمداران غربی را بر سر دو راهی قرار می دهد، حل مشکل با ایران و یا افزایش تنش.
آنها به خوبی می دانند افزایش تنش در مقابل ایران این کشور را عملا به سمت دشمنان خود یعنی روسیه و چین سوق می دهند.
تفاوت ایران با دیگر متحدان غرب در جهان در این است که ایران به خودی خود یک ابر قدرت بالقوه منطقه ای به حساب می آید و هر سمت ترازو قرار گیرد در کفه ترازو خیلی سنگینی می کند.
در صورتی که اینها بخواهند دست به عملیات خصمانه بر علیه ایران بزنند اینها به خوبی می دانند که ممکن است ایران نظر خود در باره تسلیحات هسته ای را تغییر دهد و برای دفاع از موجودیت خود هم که شده به سمت تولید تسلیحات هسته ای برود و آنوقت دیگر نمی توانند کاری کنند.
با این شرایط منافع آنها اقتضا می کند به هر ترتیبی شده تلاش کنند رضایت ایران را جلب کردن و با ایران تعامل کردن و به همین دلیل می توان گفت آنها به آقای گروسی اجازه داده اند تا به ایران سفر کند تا بلکه وی بتواند راهگشای حل اختلافات برجامی باشد.
نکته قابل تامل در این جریان این است که هیچ توافقی بدون تضمین منفعتی برای ایران ندارد چون احتمال شکست بایدن در انتخابات آتی ریاست جمهوری بسیار زیاد است و ممکن است رئیس جمهوری بعدی آمریکا دوباره از برجام خارج شود.
همچنین باید توجه داشت تا زمانی که قدرت میدانی ایران در منطقه و سطح بین الملل وجود دارد زمینه چانه زنی برای ایران هم وجود دارد و اگر این حضور میدانی نبود امکان نداشت اینها احساس کنند نیاز است گروسی را به ایران بفرستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала