گزارش و تحلیل

نجات کودک ۲ ساله در ترکیه توسط هلال احمر ایران

 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.02.2023
اشتراک
زلزله ای به بزرگی ۷.۸ ریشتر ۱۷ بهمن ماه ترکیه و سوریه را لرزاند، زلزله ای که تاکنون کشته شدگان آن از ۲۳ هزار نفر گذشته و بخش های فراوانی از مناطق زلزله زده را با خاک یکسان کرد، بزرگی زلزله در حدی بود که لرزش های آن در لبنان، عراق، فلسطین، عربستان و اردن نیز احساس شد از سوی دیگر ایتالیا نیز در پی وقوع این زلزله هشدار سونامی را اعلام کرد.
آقای دکتر بهنام سعیدی، معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
پس از وقوع زلزله ۷.۸ ریشتری که در دو کشور ترکیه و سوریه شاهد آن بودیم هلال احمر جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای کمک به آسیب دیدگان در هر دو کشور اعلام کرد، ابتدا پیام همدردی رئیس جمعیت هلال احمر ایران به روسای جمعیت هلال احمر های این دو کشور ارسال شد و از آنها خواسته شد تا نیازمندی های خود را اعلام کنند و ما ظرفیت های خود را به اطلاع آنها برسانیم.
Личные вещи жителей дома, разрушенного в результате землетрясения в сирийском Алеппо - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.02.2023
وزارت بهداشت ترکیه: شمار قربانیان زلزله ترکیه از 20 هزار نفر گذشت
طبق اعلام اولیه که آنها انجام دادند تقاضای تیم های امداد و نجات و همچنین تیم های پزشکی وجود داشت که در ساعات اولیه زلزله جمهوری اسلامی ایران و هلال احمر جزو کشورهای پیشتاز بودند که توانستند تیم های امداد و نجات و محموله های امدادی و پزشکی و همچنین تیم های پزشکی خود را به ترکیه و سوریه اعزام کنند. در رابطه با ترکیه ابتدا ۶ تیم امدادی را ارسال کردیم چرا که اولویت اول در حوادث طبیعی به ویژه در بحث زلزله تیم های امداد و نجات هستند که بتوان گرفتاران در زیر آوار و یا مجروحین که از زیر آوار خارج شده اند را یاری رساند.
وی افزود:
تیم هایی که از ایران اعزام شدند توانستند با اقدامات به موقع و تلاش‌ های شبانه‌روزی خود تعداد زیادی از گرفتار شدگان بر زیر آوار ساختمان های فرو ریخته را نجات دهند، نمونه آن کودک دو ساله ای بود که ۶۰ ساعت زیر آوار بود و نهایتاً تیم امداد هلال احمر جمهوری اسلامی ایران توانست این کودک را نجات دهد، بار دیگر این دو کشور تقاضای تیم های امداد و نجات داشتند که ما نیز با هواپیما تیم‌های امدادی و نجاتی خود را به ترکیه و سوریه فرستادیم، آنها هنوز مشغول فعالیت هستند و فردا نیز با چند فروند هواپیمای دیگر کمک های امدادی را که در مرحله بعدی لازم است ارسال می کنیم، چرا که پس از مرحله ابتدایی یعنی امداد و نجات مرحله دوم اسکان و درمان است.
بر اساس اعلام نیاز دو کشور چادر و پتو از ملزوماتی بود که درخواست کردند و هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز در حد توان خود چادر و پتو آماده کرده و فردا با یک فروند هواپیما به کشور ترکیه و سوریه ارسال خواهیم کرد.
معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران همچنین بیان کرد:
اولویت اول ما برای ایرانی هایی که در ترکیه بودند اقدامات انتقال آنها به ایران و همچنین اسکان آنها در مناطق امن با هماهنگی های وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بود، در این راستا هواپیماهایی که محموله های امدادی را به دو کشور ترکیه و سوریه ارسال می کردند، ایرانی هایی که تمایل به بازگشت داشتند را به ایران بازگرداندند.
تمام تلاش ما این بود که بهترین خدمات را به ایرانیان مقیم ترکیه و سوریه ارائه کنیم چه با انتقال آنها به جمهوری اسلامی ایران و چه با اسکان آنها در مناطق امن، لذا وزارت امور خارجه با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کند و هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز تمام توان خود را برای حمایت از هموطنان عزیزمان در این زمین لرزه بزرگ به کار می گیرد.
وی ضمن تاکید بر این نکته که احتمال وقوع زلزله در ایران و یا ارتباط زلزله مهیب ترکیه و سوریه با زلزله خوی را صرفاً کارشناسان می توانند بررسی کنند اظهار داشت:
یک نکته بسیار قابل توجه است زمانی که اتفاقی آن هم مخاطره ای طبیعی رخ می دهد، معمولا بازار شایعات داغ میشود و برای آن که افکار عمومی تحریک شود و آرامش مردم به هم بریزد شایعات فراوانی به وجود می آید. مرجع و منبع رسمی اظهار نظر درباره زلزله موسسه ژئوفیزیک است و هر اظهار نظری از سوی دیگران غیرقابل پذیرش است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала