ساختمان مهندسان و معماران ترکیه بدون آسیب از زلزله + عکس، ویدئو

© AP Photo / Emrah GurelЛюди возле рухнувших зданий в Голбаси, Турция
Люди возле рухнувших зданий в Голбаси, Турция - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.02.2023
اشتراک
در میان ویرانه‌های شهر قهرمان مرعش، ساختمان اتحادیه اتاق‌های مهندسان و معماران ترکیه کاملا سالم است.
به گزارش اسپوتنیک، در پی وقوع زلزله‌‌های اخیر در ترکیه و سوریه، تعداد جان‌باختگان به 20 هزار و937 نفر رسید. در فضای مجازی تصاویر غم‌انگیز بسیاری به اشتراک گذاشته می‌شود و بسیاری برای کمک به زلزله‌ زدگان داوطلب شده‌اند.
یکی از تصاویری که در فضای مجازی منتشر شده و مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته است مربوط به یکی از ساختمان‌های کاملا سالم در میان ویرانه‌های شهر قهرمان ماراش می‌باشد که آن ساختمان، اتحادیه اتاق‌های مهندسان و معماران ترکیه است.
آنتاکیا که یکی از شهرستان‌های اصلی و مرکز استان حاتای است از مرکز زلزله پازارجیک استان قهرمان ماراش با شدت 7.7 ریشتر 200 کیلومتر و با مرکز زلزله البستان با قدرت 7.6 ریشتر300 کیلومتر فاصله دارد. دو زلزله تخریب بسیار بزرگی را در آنتاکیا به وجود آورده است. بیش از نیمی از ساختمان‌ها متلاشی شده است و ساختمان‌های مانده نیز به شدت خسارت دیده و غیرقابل سکونت شده‌اند.
بنا به نقشه خطرناک زلزله ترکیه، خط گسل آناتولی شرقی از جنوب شروع شده از حاتای، عثمانیه، غازی آنتپ، قهرمان ماراش، آدییامان، الازیغ، بین گل و موش امتداد یافته از ارزنجان عبور کرده و به گسل شمال آناتولی می‌پیوندد. با توجه به اینکه قهرمان ماراش مرکز دو زلزله اخیر است، چرا حاتای واقع در منتهی الیه این خط گسل به شدت تخریب شده است؟ از لحاظ کارشناسان زمین شناسی و زلزله شناسی دلایل متعددی وجود دارد و باید دانشمندان قبل از بازسازی مناطق مسکونی تحقیقات علمی خود را انجام دهند.
نصرت سونا رئیس دوم اتحادیه اتاق‌های مهندسان و معماران ترک TMMOB و اتاق مهندسان ساختمان سازی ضمن اشاره به زلزله 1999 میلادی گفت: "فاصله بین کوجاایلی و استانبول حدود 90-100 کیلومتر است. خطوط گسل 1999 میلادی که شکسته شد، از منطقه 20-30 کیلومتری و پندیک را پشت سر گذاشته و در منطقه آوجیلار تخریب شدیدی به وجود آورد. درحالیکه آوجیلار 110 کیلومتر و پندیک 90 کیلومتر از مرکز زلزله فاصله داشت.
در نتیجه می‌توان گفت که شرایط زمین تفاوت داشت و امواج زلزله در شرایط زمینی متفاوت با شتاب بیشتری حرکت و قدرت خود را افزایش داده و به سطح زمین رسیده و انرژی خود را تخلیه می‌کند. باید کارشناسان به منطقه رفته و تحیقات علمی را انجام دهند و دلایل متعددی وجود دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала