گسترش ناتو در منطقه آسیا – اقیانوسیه

© Sputnik / Stringer /  مراجعه به بانک تصاویر تعلیق ماموریت ناتو در روسیه و ترس آمریکایی ها از جنگ جهانی سوم
تعلیق ماموریت ناتو در روسیه و ترس آمریکایی ها از جنگ جهانی سوم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.02.2023
اشتراک
بعید به نظر می رسد درگیری در آسیا همانند درگیری در اوکراین به وقوع بپیوندد، اما ناتو در تلاش است زیرساخت هایی را در منطقه به وجود بیاورد.
پروفسور دیمیتری موسیاکوف، رئیس مرکز آسیای جنوب شرقی، استرالیا و اقیانوسیه در موسسه مطالعات شرق شناسی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: در حالی که احتمال وقوع درگیری مشابه اوکراین در آسیا بعید به نظر می رسد، ناتو تلاش خود را برای قرار دادن زیرساخت های خود در این منطقه ادامه خواهد داد.
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، با متهم کردن چین به نظامی‌سازی و نزدیک‌ شدن با روسیه، گفت که مقدمات درگیری در آسیا را مشابه جنگ اوکراین می‌بیند.
موسیاکوف افزود: احتمال وقوع درگیری مشابه اوکراین در آسیا بعید به نظر می رسد. آمریکایی ها مدتهاست که خواهان به وجود آوردن چنین درگیری هستند. آنها مدتهاست که با ویتنام خدمت رسانی (همکاری) کرده اند و به هر طریق ممکن سعی می کنند با تضادهای خاصی که در رابطه با دریای جنوبی چین و غیره وجود دارد بازی کنند.
این ایده قدیمی آنهاست، زیرا امریکایی ها همیشه بر اساس این سوابق فعالیت می کنند: "صربستان- کرواسی"، "روسیه - اوکراین"، "ویتنام - چین". اما در آنجا (در ویتنام) آنها موفق نمی شوند، زیرا رهبری ویتنامی قرار نیست کاملاً به ایالات متحده وابسته شود و دستورالعمل های امریکا را دنبال کند. از این دیدگاه، بسیار بعید است که در مورد احتمال (یک درگیری) مانند اوکراین صحبت کنیم."
در عین حال، به گفته موسیاکوف، باید به آخرین توافقنامه در مورد استقرار پایگاه های ایالات متحده در فیلیپین توجه کرد: ما به خوبی درک می کنیم که امروز پایگاه هواشناسی است و فردا هواپیماهای نظامی به آن فرود می آیند و نیروها را تخلیه می کنند.
همانطور که این کارشناس خاطرنشان کرد، تمام سیاست ناتو به گونه جعلی ساخته شده است تا توضیح دهد که چرا آنها در حال آماده شدن برای گسترش زیرساخت های خود در مناطق دیگر هستند.
موسیاکوف تاکید کرد که تصمیم در مورد زیرساخت‌ها در آسیا در ماه می 2022 در نشست سران ناتو در مادرید گرفته شد، جایی که این ائتلاف اعلام کرد که بخشی از تلاش های خود را به آسیا منتقل می کند، و حتی برای کنترل بر شمال شرق آسیا، جایی که دریای آخوتسک، دریای برینگ و دریای ژاپن واقع شده است.
وی در ادامه توضیح داد: بنابراین برنامه های بزرگی (در ناتو) وجود دارد. به طور طبیعی، این استقرار زیرساخت ها با همراهی "تهدید چین" صورت می گیرد. هیچ چیز تغییر نمی کند. همانطور که در دهه 1990 در اروپا اتفاق افتاد که گفتند (ناتو) به دلیل ترس از ایران موشک می‌گذارد. اما در واقع، حتی در آن زمان آنها همه این زیرساخت ها را به مرزهای ما (روسیه) نزدیک تر می کردند.
در مورد چین نیز همین اتفاق می افتد: صحبت های مداوم در مورد "تهدید چین" و غیره. آنها زیرساخت های نظامی خود را مستقر می کنند. اما این واقعیت که این بیانیه ناتو به تصویب رسید، یعنی برای اولین بار از کره جنوبی، استرالیا و ژاپن به اجلاس سران ناتو (در مادرید) دعوت شد، نشان می دهد که آنها از قبل شروع به آماده سازی (برای استقرار زیرساخت ها) کرده اند.

همانطور که موسیاکوف تاکید کرد، بلوک های ایجاد شده توسط ایالات متحده در شرق و جنوب شرق آسیا، مانند پیمان آکوس، شرکای اقیانوس آرام آبی از نظر سازماندهی و اثربخشی با ناتو قابل مقایسه نیستند، بنابراین، اتحاد آتلانتیک شمالی تلاش های خود را به منطقه آسیا منتقل می کند.

موسیاکوف گفت: هیچ یک از کشورهای آسیایی عملاً به پیمان آکوس نپیوستند، حتی کره جنوبی یا ژاپن، اگرچه می خواستند آنها را متقاعد کنند. بنابراین به نوعی ساختار جدی (در آسیا) نیاز است، به سازمانی جدی با قدرت بالا نیاز است.
به همین دلیل تصمیم گرفتند بخشی از تلاش های ناتو را از اروپا به اقیانوس آرام منتقل کنند، زیرا کار دیگری نمی توانند انجام دهند. هر پیشنهادی می تواند وجود داشته باشد. آنها مدتهاست که این پرونده را آماده کرده اند، آنها مدتها سعی کرده اند روی تضادهای خاصی (در آسیا) بازی کنند. اما با این واقعیت مواجه شدند که روابط چین و ویتنام اکنون یکی از گرم ترین روابط است.
وی همچنین افزود که تمام تلاش‌های امریکا برای قرار دادن ویتنام در برابر چین و شبیه سازی ویتنام به اوکراین و ایستادن پشت سر ویتنام کارساز نیست، اما این مانع تلاش واشنگتن برای مهار چین نمی‌شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала