ریابکوف: جایگزین معقولی برای برجام وجود ندارد

برجام
برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.02.2023
اشتراک
سرگی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه بیان کرد: جایگزین معقولی برای برجام وجود ندارد.
به گزارش اسپوتنیک، سرگی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه بیان کرد: هیچ جایگزین معقولی برای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) وجود ندارد، در حال حاضر در رابطه با برجام، همه چیز از دست نرفته است.
وی روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در مسکو گفت: "نمی‌گویم برجام (برنامه جامع اقدام مشترک برای حل مسئله هسته‌ای ایران ) دفن شده است، اما در بخش مراقبت‌های ویژه است.
به گفته معاون وزیر، ایران به همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه می دهد. در یک سری از زمینه‌ها، موضوعاتی وجود دارد که هنوز باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد و باید بسته شود. اما در رابطه با برجام، همه چیز از دست نرفته است.
معاون وزیر تاکید کرد: به نظر ما، هیچ جایگزین معقولی و منطقی برای این توافق وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: طرفین توافق برجام به‌طور دوره‌ای بر تعهد خود به تفاهمات اساسی مندرج در توافق که با موفقیت به حفظ ثبات و تقویت امنیت منطقه‌ای تا لحظه خروج یک‌جانبه آمریکا از آن کمک کرد، تاکید کرده‌اند.
ریابکوف تاکید می کند: طبیعاً، هرچه آمریکا زودتر به توافق برگردد و بر این اساس به طور کامل به تعهدات خود بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت عمل کند، بهتر است.
در سال 2015، بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده، فرانسه و ایران توافق هسته‌ای امضا کردند. برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که شامل لغو تحریم‌ها در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران بود.
در ماه می 2018، ایالات متحده تحت رهبری دونالد ترامپ از برجام خارج شد و تحریم ها علیه تهران را بازگرداند. در پاسخ، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس این توافق را اعلام کرد و از محدودیت‌های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی اورانیوم چشم پوشی کرد.
مذاکراتی در وین برای تمدید برجام و لغو تحریم‌های واشنگتن علیه تهران انجام شد. در دسامبر 2021، طرفین بر سر دو پیش نویس توافق به توافق رسیدند که در آن طرف اروپایی مواضع ایران را درج کرد.
باقری کیانی، سخنگوی ایران گفت که مذاکرات به خوبی پیش می رود، اما ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پیشرفت در وین را اندک ارزیابی کرد و از تهران خواست این موضوع را جدی بگیرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала