گزارش و تحلیل

پنج عامل شگفت‌انگیزی که اثربخشی تحریم‌ها را از بین می‌برد

© Sputnik / Kirill Kallinikov /  مراجعه به بانک تصاویر Здание компании Henkel в Московской области
Здание компании Henkel в Московской области - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.02.2023
اشتراک
تحریم های غرب علیه روسیه با شکست بزرگی روبرو شده است.
اسپوتنیک با استناد به فوکوس (مجله هفتگی خبری آلمان) می نویسد: همانطور که آدام اسمیت زمانی نوشت، نقطه قوت اصلی سرمایه داری در نیات فعالان بازار نیست، بلکه در تعامل مرموز عرضه و تقاضا است. ما نمی دانیم که ولادیمیر پوتین آثار آدام اسمیت را مطالعه کرده است یا خیر. اما، با وجود تحریم ها، روسیه همچنان کالاهای غربی را مصرف می کند و مواد خام روسیه، هرچند از راه های مرموز، به دست مشتریان در خارج از کشور می رسد.
و اینک پنج عامل شگفت‌انگیزی که اثربخشی تحریم‌های غرب را از بین می برد.
سیستم مالی روسیه سقوط نکرد
سیستم مالی روسیه که از سوئیفت قطع شده بود، فرونپاشید. در طول جنگ، دلار حتی در برابر روبل تضعیف شد. ارزش پول روسیه اکنون 9.6 درصد بیشتر از قبل از جنگ است. دلیل آن این است که صادرات روسیه از واردات بیشتر است که این در مورد ایالات متحده صدق نمی کند. علاوه بر این، تحریم روسیه از سوی غرب، قیمت انرژی را به شدت افزایش داده است.
اقتصاد روسیه دوباره رشد خواهد کرد
سال گذشته اقتصاد روسیه مانند اقتصادهای غربی دچار رکود شد. اما تلاش برای به زانو درآوردن این کشور با ابزارهای اقتصادی ناکام ماند. صندوق بین المللی پول رشد اقتصاد روسیه را در سال 2023 ،0.3 درصد پیش بینی کرده است. صندوق بین‌المللی پول برآن است که اقتصاد روسیه در سال 2024 می‌تواند بسیار سریع‌تر از اقتصاد آلمان رشد کند. یانیس کلوگه، کارشناس امور روسیه و اقتصاددان در بنیاد علم و سیاست برلین، مجبور است اظهار کند: "اقتصاد روسیه با موفقیت از سال 2022 جان سالم به در برد."
بازار روسیه مملو از تولید کنندگان چینی است
در ابتدای جنگ، اپل و سامسونگ بازار روسیه را ترک کردند، اما شکاف حاصله به سرعت توسط تولیدکنندگان چینی شیائومی، ریلمی و آنر برطرف شد. در تولید واقعی کالا، ترکیه و البته چین به میدان آمدند. رشد بی سابقه صادرات به روسیه به چین کمک کرد تا ضررهای ناشی از کاهش تجارت با اروپا را جبران کند. حقایق جالبی در مطالعه عواقب تحریم ها توسط اندیشکده آمریکایی SilveradoPolicyAccelerator انجام شده است: تلفن های هوشمند شرکت های اپل و سامسونگ که در آسیا تولید می شوند، از طریق اروپا، هنگ کنگ و سایر کشورها به ارمنستان یا قزاقستان می رسند. و از آنجا بدون گمرک به روسیه صادر می شوند. و NewYorkTimes با تعجب نوشت: "اتفاقات عجیبی در تابستان امسال با گوشی های هوشمند در ارمنستان رخ داد."
شرکت های اروپایی به فعالیت خود در روسیه ادامه می دهند
در مطالعه‌ ای که توسط سایمون اونت و نیکولو پیزانی از دانشگاه سنت گالن سوئیس انجام شد، گفته شده که کمتر از 9 درصد از شرکت ‌های اتحادیه اروپا و کشورهای G7 شعبه‌های خود را در روسیه تعطیل کردند. بر اساس این مطالعه، تنها 120 شرکت از 1404 شرکتی که قبل از درگیری اوکراین در روسیه شعبه داشتند، فعالیت خود را به طور کامل تعطیل کردند یا حداقل یک شعبه را فروختند. علاوه بر این، 20 درصد از شرکت هایی که در روسیه به فعالیت خود ادامه می دهند از آلمان هستند. نویسندگان به این نتیجه تمسخرآمیز می رسند: "احتمالاً سیاستمداران و رهبران اقتصادی غربی دیدگاه های متفاوتی در مورد مزایای قطع روابط با روسیه دارند."
روسیه نفت و گاز صادر می کند
تجارت صادرکنندگان روسی در حال رونق است. به محض اینکه غرب، خرید نفت و گاز از روسیه را متوقف کرد، دیگران جای آن را گرفتند. بر اساس گزارش بلومبرگ، ترکیه، چین، هند و بسیاری از کشورهای آفریقایی روزانه حدود 2.5 میلیون بشکه نفت روسیه دریافت می کنند. و اروپا نمی تواند بدون گاز روسیه کار کند. به گفته ZukunftGas، فرانسه، بلژیک، هلند و اسپانیا همچنان LNG روسیه را خریداری می کنند. از طریق آنها، اگرچه در مقادیر محدود، گاز روسی وارد آلمان نیز می شود.
می توان نتیجه گرفت که همانطور که خانم آگاتا دماره در کتاب تازه منتشر شده خود تحت عنوان "نتیجه معکوس" Backfire نوشت: "تحریم ها، سیاست های ناکارآمدی است."
می شود گفت که رژیم های تحریم برای تحت تاثیر قرار دادن رای دهندگان غربی طراحی شده است، اما پوتین اصلا تحت تاثیر قرار نمی گیرد.
نویسنده: گابور اشتینگارت روزنامه نگار آلمانی و نویسنده چندین کتاب عامه پسند و تاثیرگذار.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала