افول قدرت آمریکا در خاورمیانه

© POOL /  مراجعه به بانک تصاویر دیدار روسای جمهور ایران و روسیه در نشست سران سازمان همکاری شانگهای
دیدار روسای جمهور  ایران و روسیه در نشست سران سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.02.2023
اشتراک
جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز دوشنبه در سخنانی از گسترش همکاری های فنی و نظامی میان ایران و روسیه ابراز نگرانی کرد.
به گزارش اسپوتنیک، به گفته وی، واشنگتن "تردیدی ندارد که روسیه همچنان به دریافت پهپادها از ایران" برای استفاده آنها در اوکراین ادامه می دهد".
کربی تصریح کرد:" یک نگرانی مهم این است که روسیه به دنبال راه هایی برای بهبود توانایی های ایران در خاورمیانه باشد. بنابراین این روابط دفاعی در حال توسعه نه تنها برای اوکراینی‌ها، بلکه می‌تواند برای شرکا و دوستان ما در خاورمیانه نیز خوشایند نباشد. در صورتی که مشخص شود که روسیه می‌تواند قابلیت‌های بیشتری را در اختیار ارتش ایران قرار دهد، این خبر خوبی نخواهد بود".
در همین رابطه نظر سیدهادی سیدافقهی کارشناس مسائل بین الملل را جویا شدیم،
آقای سید افقهی در پاسخ به سوالی در مورد موضوع نگرانی آمریکا از گسترش همکاری فی مابین ایران و روسیه در بخش های فنی و نظامی گفت:" موضع گیری آمریکا به حق و منتطقی نمی باشد. در وحله نخست همکاری های کشورهای چارچوب قانونی و براساس قوانین بین المللی انجام پذیر است. اینکه آمریکایی ها به خود اجازه می دهند در امور کلیه کشورها دخالت کرده و نیروهای خود را به هر کشوری که تمایل داشته باشند اعزام کنند و در جواب انتظار داشته باشند که دیگر کشورها در حد توافقات های میان کشوری همکاری نداشته باشند، موضوع کاملا بی اساس و نادرستی است".
سید افقهی در ادامه توضیح داد:" ایران به عنوان کشوری مستقل و مهم در منطقه با هر کشور و دولتی که تمایل داشته باشد برحسب نیازها و مصالح کشور، پیشبرد راهبردی اهداف نظامی خود و برقراری معادله توازن بازدارندگی همکاری خواهد کرد. همانگونه که نه تنها با روسیه بلکه با چین و هند و ... رزمایشات نظامی مشترک بسیاری را در خلیج فارس انجام داده است. اما از سوی دیگر آمریکایی ها با داشتن 45 پایگاه نظامی در منطقه به صورت مداوم با اسرائیل و بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس همکاری نظامی داشته و دست به برگزاری رزمایشات متعدد نظامی مشترک می زند".
روسیه، ارتش ایران را به چه تجهیزاتی مسلح کرده است؟
 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.01.2023
داده نمایی
روسیه، تا بحال ایران را به چه تسلیحاتی مجهز کرده است؟ + داده نمایی
این کارشناس مسائل بین الملل در مورد متحدانی که آمریکا از آنها نام می برد نیز افزود:" اکثر کشورهای منطقه به حدی از فهم رسیده اند که برای مدت طولانی نمی توانند زیر پرچم آمریکا قرار بگیرند. در هر صورت قدرت آمریکا در منطقه در حال افول است. لذا جایگزینی آمریکا به طور طبیعی می تواند در راستای تحقق نظامی نوین چند قطبی در دستور کار بسیاری از کشورها باشد. همانگونه که به عنوان مثال جو بایدن چندی پیش در کنفرانس جده شرکت کرد و دست خالی از آنجا بازگشت، ولی بلافاصله محمد بن سلمان رئیس جمهور چین را دعوت کرده و تعداد زیادی قرارداد و تفاهم نامه های مهمی در حوزه انرژی و نفت میان دو کشور منعقد شد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала