اسلامی: از رفتار سیاسی و غیرحرفه ای آژانس در افشای گزارش های محرمانه متاسف هستیم

© AP Photo / Ronald Zakواکنش ایران به درخواست آمریکا برای برگزاری نشست اضطراری آژانس انرژی اتمی
واکنش ایران به درخواست آمریکا برای برگزاری نشست اضطراری آژانس انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.02.2023
اشتراک
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران بیان کرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاعات برنامه هسته ای ایران را به مخالفان برجام منتقل می کند.
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درگفتگویی با اسپوتنیک گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاعات برنامه هسته‌ای ایران را به دست مخالفان مذاکرات برای ازسرگیری برجام یا توافق هسته‌ای می‌دهد.
اسلامی گفت: ما از رفتار سیاسی و غیرحرفه ای آژانس در ارتباط با افشای گزارش های محرمانه برجام به مخالفان این مذاکرات متاسف هستیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفتگو با اسپوتنیک خاطر نشان کرد که رابطه سازمان انرژی اتمی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی بر مبنای پادمان است.

وی افزود: تلاش دشمنان برای نشان دادن عدم نیاز ایران به فن آوری هسته ای و ادعای تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات نظامی و بمب اتم کذب است.

محمد اسلامی تایید کرد که دستاوردهای هسته ای اخیر ایران در زمینه های سلامت، پزشکی و محیط زیست و صنعت است. وی بیان کرد که طبق قانون مجلس ایران غنی سازی اساسا برای موارد صلح آمیز است و ایران همواره به ان پی تی متعهد است.

در این راستا رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار کرد که موضوع برجام به تحریم های علیه ایران به بهانه ادعاها از جمله ادعای ساخت بمب اتم توسط ایران مربوط می شود اما طرفین از تعهدات خود سر باز زدند.

در پایان اسلامی گفت: در واکنش به اظهارات بورل درباره "زنده بودن" برجام، هر زمان که طرفین برجام به تعهداتشان عمل کنند، ما نیز به آن بر خواهیم گشت.
در سال 2015، بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده، فرانسه و ایران توافق هسته‌ای امضا کردند. برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که شامل لغو تحریم‌ها در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران بود.
در ماه می 2018، ایالات متحده تحت رهبری دونالد ترامپ از برجام خارج شد و تحریم ها علیه تهران را بازگرداند. در پاسخ، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس این توافق را اعلام کرد و از محدودیت‌های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی اورانیوم چشم پوشی کرد.
مذاکراتی در وین برای تمدید برجام و لغو تحریم‌های واشنگتن علیه تهران انجام شد. در دسامبر 2021، طرفین بر سر دو پیش نویس توافق به توافق رسیدند که در آن طرف اروپایی مواضع ایران را درج کرد.
باقری کیانی، سخنگوی ایران گفت که مذاکرات به خوبی پیش می رود، اما ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پیشرفت در وین را اندک ارزیابی کرد و از تهران خواست این موضوع را جدی بگیرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала