گزارش و تحلیل

حمایت غرب از حقوق انسان

© AP Photo / Mustafa KaraliРазбор завалов и поиск жертв на месте разрушений в результате землетрясения в турецком Газиантепе
Разбор завалов и поиск жертв на месте разрушений в результате землетрясения в турецком Газиантепе - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.02.2023
اشتراک
زلزله ای عظیم ترکیه و سوریه و بخش هایی از لبنان و... را نابود کرده و هزاران انسان بی گناه بر اثر این زلزله جان خود را از دست داده اند و دهها هزار نفر زخمی شده اند.
هنوز هم معلوم نیست تعداد کشته ها و زخمی ها چند نفر باشد چون چند ده هزار نفر زیر آوار دفن شده اند و معلوم نیست که زنده یا زخمی از زیر آوار بیرون بیایند آن هم اگر بتوان آنها را پیدا کرد.
امدادگران از کشورهای مختلف به کمک رفته اند و با زمان مبارزه می کنند چون می دانند بسیاری از افرادی که زیر آوار هستند چند لحظه دیگر بیشتر فرصت زنده ماندن شاید نداشته باشند.
قبل از این ماجرا هم شهر خوی در ایران شاهد یک زلزله ویرانگر بود و هنوز امداد گران در تلاش هستند که به مردم کمک رسانی کنند.
در این شرایط می بینیم مدیران نشریه فرانسوی شارلی ابدو به جای اینکه احساس انسانی شان گل کند احساس توهین شان گل کرده و با کاریکاتورهایی توهین آمیز به جای اینکه با انسان های آسیب دیده همدردی کنند به دنبال به سخره گرفتن درد و رنج انسان ها می باشند.
چرا؟
چون خوب اینها مسلمان هستند.
Разбор завалов и поиск жертв на месте разрушений в результате землетрясения в сирийском Алеппо  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.02.2023
شوخی مجله جنجالی شارلی ابدو با زلزله ویرانگر ترکیه + عکس
از سوی دیگر می بینیم که کشورهای غربی به گونه ای رفتار می کنند که بلای طبیعی فقط شامل حال مردمان این کشورها می شود و قرار نیست روزی همین بلا سر آنها هم به نوعی دیگر بیاید.
طبق همه کنوانسیون های بین المللی در زمان بلاهای طبیعی همه اعضای مجامع کمک رسانی به انسان ها باید به کمک بشتابند از سازمان هایی مانند صلیب سرخ جهانی و هلال احمر تا مجامع وابسته به سازمان ملل.
اما مشاهده می کنیم بسیاری از رهبران کشورهای غربی حتی به خود زحمت نداده اند به روسای جمهوری ترکیه، سوریه و ایران زنگ بزنند و یک تسلیت خشک و خالی به آنها بگویند، پیشنهاد کمک پیش کش.
چند سال پیش زلزله ای در کرمانشاه اتفاق افتاد در آنزمان در مراسمی با نماینده وقت یکی از سازمان های وابسته به سازمان ملل صحبت می کردیم، وی اظهار می داشت که سازمان ملل تعدادی تجهیزات استرلیزه سازی تجهیزات تهیه کرده بود تا برای کمک به زلزله زده ها ارسال کند اما آمریکایی ها به هیچ وجه حاضر نبودند اجازه دهند سازمان ملل این تجهیزات را زیر نظر خود به ایران بیاورد چون در لیست تحریم های وزارت خزانه داری آمریکا قرار داشتند.
وی اظهار می داشت حتی نامه نگاری کردیم و تعهد کردیم که این تجهیزات زیر نظر مامورین سازمان ملل قرار گیرد و پس از اتمام کار خود سازمان ملل تعهد کند که اینها را از ایران خارج کند، اما باز هم قبول نکردند و بهانه می آوردند که ممکن است ایرانی ها برخی قطعات این دستگاه ها را باز کنند و از آنها استفاده غیر صلح آمیز داشته باشند.
Крупный пожар, вспыхнувший в части порта в пострадавшем от землетрясения городе, бушевал второй день подряд в Искендеруне, на юге Турции - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.02.2023
اتحاد جهان عرب در پس زمینه سکوت غرب
امروزه مشاهده می کنیم که بسیاری از کشورها پیش قدم شده اند تا به آسیب دیدگان در سوریه کمک کنند اما آمریکایی ها وغربی ها حاضر نیستند تحریم های خود را حتی تعلیق کنند تا این کشورها بتوانند به آسیب دیدگان در زلزله کمک کنند.
حتی اگر خط های خبری اینها را دنبال کنید می بینید که بسیاری از اینها لام تا کام از سوریه حرفی به میان نمی آورند و یا اینکه اگر هم حرفی می زنند گذرا از آن عبور می کنند و انگار نه انگار هزاران نفر در سوریه کشته و زخمی شده اند.
حتی درباره مناطقی که تحت کنترل مخالفین دولت سوریه است و خود آمریکایی ها مانع ورود ارتش سوریه به این مناطق شده اند.
حال اگر موج این زلزله یک مقدار آنطرف تر به سمت اسرائیل رفته بود باید می دیدید چه کار می کردند، زمین و زمان را به هم می دوختند که ای وای بیایید و ببینید اینجا چه شده.
نمونه ای از معیارهای حقوق انسان غربی.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала