زمین لرزه جدیدی به بزرگی 7.7 ریشتر در بخش مرکزی ترکیه به ثبت رسید

© Sputnikزمین لرزه
زمین لرزه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.02.2023
اشتراک
خبرنگاران اسپوتنیک در سوریه: ساکنان اکثر استان های مرکزی و شمالی سوریه تکان‌های قوی جدیدزمین لرزه را احساس کردند.
به گزارش خبرنگاران اسپوتنیک در سوریه، ساکنان اکثر استان های مرکزی و شمالی سوریه تکان‌های قوی جدیدزمین لرزه را احساس کردند.
زمین لرزه جدیدی به بزرگی 7.8 ریشتر در بخش مرکزی ترکیه به ثبت رسید.
ساعت 13:24 دقیقه در 59 کیلومتری شمال شرق شهرستان قهرمان مرعش رخ داد. عمق آن در دو کیلومتری زمین قرار داشت. در ابتدا شدت این تکان‌ها 7.8 ریشتر گزارش شده بود، اما بعدا زلزله شناسان اطلاعات دقیق تری ارائه کردند.
تکان های جدید زمین لرزه در سوریه - در دمشق، لاذقیه و سایر استان ها نیز احساس شد. بامداد امروز نیز زلزله ای به بزرگی 7.7 ریشتر در استان قهرمان مرعش رخ داد. به گفته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، این زلزله مهیب ترین زمین لرزه از سال 1939 بوده است. بر اثر این زمین لرزه، بیش از دو هزار ساختمان فرو ریخت، بیش از 1700 نفر کشته و بیش از 12 هزار نفر در ترکیه مجروح شدند.
علاوه بر این، استان های حلب، لاذقیه، حماه و طرطوس سوریه نیز بر اثر وقوع زمین لرزه به شدت آسیب دیده‌اند. یک منبع در وزارت بهداشت سوریه به اسپوتنیک گفت: "قربانیان زمین لرزه در سوریه به 593 کشته و 1400 زخمی رسیده است".
هلال احمر سوریه اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان زلزله به 593 نفر رسید. اولویت ما خارج کردن افرادی است که زیر آوار گیر کرده‌اند. ما با کمبود شدید دارو و سوخت در بیمارستان‌ها مواجه هستیم.
یک منبع به خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد که وزارت دفاع روسیه در حال آماده شدن برای ارسال دو فروند هواپیمای IL-76به سوریه برای کمک رسانی پس زلزله مهیب در این کشور است.
شایان ذکر است، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با ابراز تأثر و تأسف عمیق از وقوع زلزله شدید در مناطقی از دو کشور دوست، همسایه و مسلمان ترکیه و سوریه که به جانباختن جمع زیادی از شهروندان دو کشور منجر شد، با دولت ها و ملت های دو کشور یادشده ابراز همدردی کرد‌.
کنعانی ضمن تسلیت به خانواده های جانباختگان این حادثه دردناک، برای مجروحان شفای عاجل مسئلت نمود.
وی افزود: با ارتباط خوبی که با مقام‌های دو کشور برقرار است، در صورت نیاز، نهادهای امدادرسانی، درمانی و یا بهداشتی ایران حتماً به مسئولیت و وظیفه اخلاقی، انسانی و اسلامی خود و در چارچوب حق همسایگی و روابط دوستانه، اقدام لازم را انجام خواهند داد.
بر اساس منابع مختلف، شدت این زمین لرزه بین 7.5 تا 7.8 ریشتر بوده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала