اروپا بدون گاز روسیه دچار چه بلایی خواهد شد؟

© Sputnik / Mihail Voskresenskijاروپا - گاز روسی
اروپا - گاز روسی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.02.2023
اشتراک
کارشناس ژاپنی در این باره اظهار نظر کرد که چه چیزی در سال 2023 در انتظار اروپا خواهد بود اگر از دریافت گاز روسیه خودداری ورزد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "نیهون کیزای"، روزنامه نگار کن کویاما در مقاله ای برای این مجله هشدار داد که برای اروپا بسیار دشوار خواهد بود که ذخایر گاز را بدون سوخت آبی روسیه تکمیل کند.
وی یادآور شد که جهان در سال 2022 با افزایش شدید قیمت انرژی و بی ثباتی عرضه مواجه شد. در سال 2023 میلادی نیز وضعیت غیرقابل پیش بینی خواهد بود.
وی در ادامه افزود: " قیمت گاز اروپا که در مقطعی بر اساس محاسبات جدید از نظر نفت نزدیک به 600 دلار در ازای هر بشکه رسید، حدود 20 درصد کاهش یافته است. با این حال، در آینده، ذخایر تخلیه خواهد شد و بدون گاز روسیه، پر کردن دوباره آن ها برای زمستان آینده دشوار خواهد بود.
اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، احتمالاً رقابت سختی بین کشورهای مصرف کننده عمده برای دریافت بیشتر گاز طبیعی مایع به وجود خواهد آمد. قیمت منابع ممکن است دوباره افزایش یابد و افزایش قیمت نفت را نیز به همراه داشته باشد".
استخراج  نفت   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.12.2022
گزارش و تحلیل
تعیین سقف قیمت نفت روسیه شدیدا به ضرر اروپا است
گفتنی است، غرب به خاطر اوکراین فشار تحریم ها بر روسیه را افزایش داده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در گذشته گفته بود که سیاست مهار و تضعیف روسیه یک استراتژی بلندمدت برای غرب است و تحریم ها ضربه شدیدی به کل اقتصاد جهانی وارد کرده است. به گفته وی، هدف اصلی غرب بدتر کردن زندگی میلیون ها انسان است. مسکو بارها اعلام کرده است که روسیه از پس رفع تمام مشکلاتی که غرب دامن می زند، بخوبی برمی‌آید.
قیمت گاز در اروپا در بهار 2021 به طور قابل توجهی افزایش یافت، و این در زمانی بود که قیمت در شاخص هاب TTF در محدوده 250 تا 300 دلار در هر هزار متر مکعب در نوسان بود. در پایان تابستان، این رقم از 600 دلار فراتر رفت و در پاییز به 1000 دلار رسید. افزایش شدید قیمت ها تا سال 2022 ادامه یافت. در اوایل ماه مارس، به دلیل ترس از ممنوعیت واردات انرژی روسیه، قراردادهای گازی برای ماه بعدی به رکورد 3892 دلار در ازای هر 1000 متر مکعب رسید.
سپس قیمت ها کاهش یافت و در ماه های آوریل- مه در سطح 1000-1100 دلار ثابت بود، اما در ژوئن دوباره شروع به افزایش کرد. در ماه آگوست میانگین قیمت معاملات آتی گاز به 2450 دلار در هر هزار مترمکعب رسید در حالی که قیمت آن در بازار نقدی برای اولین بار از 3200 دلار گذشت. با وجود کاهش در پایان ژانویه به سطح 600-700 دلار، قیمت بنزین بیش از دو برابر میانگین شد. از سال 1996 تا کنون در کل تاریخ بهره برداری از هاب های گاز در اروپا چنین حد ثابت افزایش قیمت مشاهده نشده بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала