کارشناس: عراق زیر یوغ بحران های اقتصادی و سیاسی، خفقان گرفته است

CC BY 4.0 / Tsnim News Agency / اعتراضات عراق
اعتراضات عراق - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.02.2023
اشتراک
تهاجم به عراق بر اساس اطلاعات غیر قابل اعتماد آمریکا و متعاقباً در مورد حضور ادعایی سلاح های کشتار جمعی در این کشور بود. بسیاری از بازیگران بین المللی و منطقه ای، از جمله همسایگان عراق و حتی متحدان غربی آمریکا، با این تهاجم که از نظر حقوق بین الملل نامشروع بود، مخالفت کردند.
به گزارش اسپوتنیک، "اویتون اورهان" کارشناس علوم سیاسی در مرکز مطالعات خاورمیانه در مقاله ای نوشت:" در جریان تهاجم آمریکا و متحدانش به عراق و پس از آن، این کشور مجبور به پرداخت هزینه بسیار زیادی شد. اما شاید بیشترین آسیب برای کشور ساختار سیاسی تقسیم شده از نظر قومی و مذهبی بود که آمریکا پس از تهاجم به وجود آورد. امروز عراق همچنان با مشکلات ناشی از این نظام سیاسی دست و پنجه نرم می کند. هویت ملی عراق به کلی از بین رفت و منافع محلی و منطقه ای به منصه ظهور رسید. این کشور یک محیط سیاسی ایجاد کرده است که مشخصه آن بی ثباتی ساختاری است. اگر به انتخاباتی که پس از حمله به عراق تا امروز برگزار شد، نگاهی بیندازید، می بینید که روند تشکیل دولت گاهی تقریباً یک سال طول می کشد. البته این وضعیت به بی ثباتی سیاسی جدی منجر شد. عراق به کشوری در حال خفقان در زیر یوغ بحران های اقتصادی و سیاسی تبدیل شده است".
وی در ادامه خاطر نشان کرد:" علاوه بر این، در دوران تهاجم آمریکا، ساختار دولتی عراق و همچنین ارتش و نیروهای امنیتی به طور کامل تخریب شد که منجر به مشکلات جدی در حوزه دفاعی شد. سال هاست که امکان تشکیل یک ساختار متمرکز ارتش ملی وجود ندارد. به دلیل این خلاء، شرایط برای احیای فعالیت های گروه های تروریستی - پ.ک.ک، القاعده، داعش - فراهم شده است. آنها هنوز هم تا به امروز یک تهدید جدی محسوب می شوند".
این کارشناس اضافه کرد:" در نتیجه این تهاجم، عراق به کشوری کاملاً گسسته در برابر نفوذ خارجی تبدیل شده است که وضعیت بی ثباتی را نیز تشدید کرده است. علاوه بر این، عراق با مشکلات اقتصادی قابل توجهی روبرو بود. اگرچه این کشور در واقع دارای ذخایر قابل توجهی از نفت و گاز طبیعی است، اما همه این مشکلات باعث یک بحران اقتصادی گسترده شده است. دولت همچنین در ارائه خدمات اولیه با مشکلات جدی مواجه بود. در نتیجه اعتراضات ضد دولتی آغاز شد. از این رو، حمله آمریکا به عراق مشکلات جدی زیادی را در این کشور در زمینه امنیت، اقتصاد و عملکرد نهادهای دولتی ایجاد کرد."
وی در پایان افزود:" برای اینکه امروز عراق بتواند روی پای خود بایستد، قبل از هر چیز باید حاکمیت و هویت خود را شکل دهد و اجازه ندهد بازیگران خارجی بر این روند تأثیر بگذارند. در حال حاضر تلاش های جدی برای احیای کشور عراق انجام می شود. اما این یک روند بسیار دردناک و دشوار است، زیرا پس از حمله آمریکا، جنگ داخلی در کشور آغاز شد که منجر به تضعیف هویت ملی شد. بازسازی آن زمان زیادی می برد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала