جزییات برنامه سفر لاوروف به عراق

© Sputnik / Grigory Sysoevمصاحبه ویژه لاوروف با اسپوتنیک در زمینه اهداف عملیات ویژه و فشار غرب
مصاحبه ویژه لاوروف با اسپوتنیک در زمینه اهداف عملیات ویژه و فشار غرب - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.02.2023
اشتراک
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه عصر یکشنبه در راس هیئتی 95 نفره از دیپلمات ها، بازرگانان، فرماندهان نظامی و خبرنگاران رسانه های روسی وارد بغداد پایتخت کشور عراق شد.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه یکشنبه شب در توضیح برنامه های سفر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه که ساعاتی پیش وارد بغداد شد، در بیانیه ای اعلام کرد:" سرگئی لاوروف در بغداد مورد استقبال عبداللطیف رشید رئیس جمهور عراق، محمد سودانی نخست وزیر و محمد حلبوسی رئیس شورای نمایندگان (پارلمان) قرار می گیرد و با فواد حسین معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه عراق گفتگو می کند".
لاوروف در جریان سفر به عراق درباره فعال‌سازی تجارت و همکاری‌های فنی اقتصادی و نظامی با مقامات عراقی گفت‌وگو خواهد کرد. وی همچنین در این دیدارها در مورد چشم اندازهای افزایش مشارکت تجاری در حوزه سوخت و انرژی میان دو کشور نیز بحث و گفتگو خواهد کرد.
وزارت خارجه روسیه می افزاید:" در طول تماس های آتی، توجه ویژه به جهت گیری های اصلی توسعه روابط چند جانبه روسیه و عراق از جمله گسترش گفت و گوهای سیاسی، افزایش همکاری های تجاری و اقتصادی، نظامی-فنی، فرهنگی و بشردوستانه خواهد بود".
در ادامه بیانیه وزارت خارجه روسیه تاکید می شود:" در شرایط فشار بی‌سابقه کشورهای غربی، طرف عراقی موضعی متعادل و متوازن در قبال عملیات نظامی ویژه نیروهای مسلح روسیه در اوکراین اتخاذ می‌کند. امتناع بغداد از پیوستن به تحریم‌های غیرقانونی ضد روسیه تأیید می‌کند که روابط دوجانبه ما که در زمان آزمایش شده است، در بحبوحه تغییر شرایط ژئوپلیتیکی در معرض نوسانات شرایط نیست".
سفر قبلی لاوروف به عراق در اکتبر 2019 انجام شد که وی از بغداد و اربیل بازدید کرد و در آنجا با نمایندگان رهبری عالی این کشور و مقامات منطقه خودمختار کرد دیدار کرد.
وزیر امور خارجه روسیه پس از عراق به مالی، موریتانی و سودان نیز سفر خواهد کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала