کشورهای غربی در بیانیه مشترک خود از ایران خواستند به تعهدات هسته ای خود پایبند باشد

CC BY 4.0 / Tasnim / سایت فردو
سایت فردو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.02.2023
اشتراک
آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس در ارتباط با گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تاسیسات هسته‌ای فردو ایران، از ایران خواستند به تعهدات بین‌المللی پایبند باشد و با آژانس همکاری کند.
به گزارش اسپوتنیک، پیشتر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه از ایران با ادعای ایجاد تغییر اعلام نشده در اتصال بین دو خوشه ماشین‌های پیشرفته غنی‌سازی اورانیوم با خلوص تا ۶۰ درصد در کارخانه فردو انتقاد کرده بود، اما ایران پاسخ داد که موضع آژانس در مورد فعالیت هسته‌ای تهران صحیح نیست.
این چهار کشور در بیانیه خود با اشاره به معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای اعلام کردند: "همانطور که آژانس اعلام کرد، این تغییر اعلام نشده با تعهدات ایران تحت توافقنامه جامع پادمان مورد نیاز پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای (ان پی تی) مغایر است."
خاطرنشان شده است: "این تغییر اعلام نشده (که توسط ایران انجام شده) با تعهدات ایران ذیل توافقنامه پادمان جامع مغایرت دارد... ما از ایران می خواهیم که به تمام تعهدات بین المللی الزام آور قانونی ذیل توافقنامه پادمان جامع با آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبند باشد و به طور کامل با آژانس همکاری کند."
رسانه: قدرت‌های غربی در جلسه شورای حکام علیه ایران قطعنامه صادر نخواهند کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.02.2023
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تخلفات در تاسیسات هسته‌ای ایران را فاش کرد
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز پنجشنبه گفته بود: "تفسیر بازرسان آژانس نادرست بود، چون ما بلافاصله در همان روز توضیحات را به آژانس ارائه کردیم."
در بیانیه مشترک آمریکا و سه کشور اروپایی همچنبن آمده است که تولید اورانیوم با غنای بالا توسط ایران در فردو خطرات مرتبط با اشاعه تسلیحات هسته‌ای را به همراه دارد و هیچ توجیه غیرنظامی ندارد و ایران هنوز پاسخ معتبری به سوالات باقی‌مانده آژانس به عنوان بخشی از تحقیقات پادمان ارائه نکرده است.
پیشتر نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی با اشاره به اظهارات رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره نگرانی آژانس از کاهش دامنه دید و نظارت این نهاد بر ایران، گفته بود که دلیل این امر، سیاست آمریکا است. میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در واکنش به اظهارات گروسی در توئیتر نوشته بود: در حقیقت، دلیل کاهش دامنه دید و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران، سیاست آمریکا است و این موضوع را می‌توان با حقایق غیرقابل کتمان ثابت کرد.
آمریکا که اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ به طور یکطرفه از برجام خارج شده، همواره مدعی است که از ورود مجدد به توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند. از آوریل سال گذشته، آمریکا به همراه روسیه، انگلیس، چین، آلمان و فرانسه مذاکراتی را در وین با محوریت احیای برجام و رفع تحریم‌ها، با تهران آغاز کردند. با این حال، تروییکای اروپایی متشکل از انگلیس، فرانسه و آلمان آبان‌ماه سال جاری با صدور بیانیه‌ای مشترک مدعی شده بودند که از همکاری ناکافی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگران هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала