واکنش چین به تصمیم وزیر خارجه امریکا برای به تعویق انداختن سفر خود به پکن

© REUTERS / Hannibal Hanschkeواکنش چین به تصمیم وزیر خارجه امریکا برای به تعویق انداختن سفر خود به پکن
واکنش چین به تصمیم وزیر خارجه امریکا برای به تعویق انداختن سفر خود به پکن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.02.2023
اشتراک
وانگ یی، عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و مدیر ستاد کمیسیون مرکزی روابط خارجی چین در گفتگو با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفت که چین گمانه زنی های بی اساس و هیاهو در مورد قضیه بالون را نمی پذیرد.
به گزارش اسپوتنیک، این سیاستمدار گفت: چین کشوری مسئول است و همیشه قوانین بین المللی را دقیقاً رعایت می کند.
طرفین در مورد چگونگی برخورد آرام و حرفه ای به اوضاع پیش بینی نشده و حفظ تعامل گفتگو کردند. وانگ یی مدافع این بود که واشنگتن و پکن "تمرکز خود را حفظ کرده " و به تعامل ادامه داده و از "قضاوت های نادرست" اجتناب کنند.
وزارت خارجه چین بار دیگر قضیه پرواز بالون بر فراز خاک آمریکا را حادثه ای ناشی از فورس ماژور و تصادف غیر مترقبه خواند که واقعیات مربوط به آن کاملا روشن است. در همان زمان، پکن سیاستمداران و رسانه های آمریکایی را متهم کرد که سعی دارند از این حادثه برای حمله و بدنام کردن پکن استفاده کنند.
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.02.2023
کاخ سفید: بایدن موافقت کرد که بالن چینی را به دلیل خطر برای مردم ساقط نکند
طبق اعلام وزارت خارجه چین ، این گفتگو در شامگاه 3 فوریه به وقت پکن انجام شد.
روز جمعه، بلینکن از به تعویق افتادن سفر برنامه ریزی شده به پکن برای یکشنبه به دلیل حادثه با یک بالن چینی خبر داد. وی در عین حال از اعلام تاریخ های جدید خودداری کرد و تصریح کرد تا زمانی که وضعیت فعلی حل نشود، صحبت در این مورد زود است.
روز پنجشنبه سخنگوی پنتاگون گفت که یک بالون شناسایی متعلق به چین بر فراز ایالات متحده دیده شده است. این کاوشگر از جزایر آلوتی و از طریق کانادا وارد آسمان آمریکا شد. حرکات بالون توسط فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی (NORAD) ردیابی می شود.
دولت آمریکا حضور دستگاه شناسایی خارجی در حریم هوایی خود را "غیرقابل قبول" اعلام کرد و سفر آتی آنتونی بلینکن، رئیس وزارت امور خارجه به پکن را لغو کرد. مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین خواست از گمانه زنی درباره موضوع "بالون جاسوسی" خودداری شود. وزارت خارجه چین اعلام کرد بالون به دلیل وزش باد به طور جدی از مسیر خود منحرف شده و پکن از اینکه این بالن بر فراز ایالات متحده پرواز کرده، متاسف است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала