رییس سازمان انرژی اتمی ایران: غرب ایران هسته‌ای را نمی‌خواهد

© AP Photo / Ronald ZakIranian flag
Iranian flag - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.02.2023
اشتراک
رییس سازمان انرژی اتمی ایران بیان کرد که غرب علاقه ای برای هسته‌ای شدن ایران ندارد.
به گزارش اسپوتنیک و به نقل از ایرنا، محمد اسلامی جمعه شب در برنامه تلویزیونی صف اول، به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی، پیشرفت و توسعه انرژی هسته‌ای را نسبت به قبل از انقلاب تشریح کرد.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ظرفیتی که در بخش هسته‌ای ایجاد شده ابتدا در دانشگاه تهران و راکتور ۵ مگاواتی بود که در سال۱۳۴۶ کار ساخت این راکتور آغاز شد.
به گفته وی، البته ایران دنبال احداث نیروگاه‌ برای ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای بود و تعدادی قرارداد هم منعقد کرد. اما با پیروزی انقلاب این قراردادها متوقف شد و بعد از انقلاب کار ساخت یک راکتور تحقیقاتی هم به دلیل تامین نشدن سوخت متوقف شد.
وی تصریح کرد: زمانی که نوبت نصب تجهیزات این راکتور فرا رسید، نیروهای ایرانی را بیرون کردند و اجازه ندادند انتقال دانش برای ماهیت فناوری راکتور صورت گیرد و نیروهای انسانی آن زمان در خاطرات خود به این موضوع اشاره کرده‌اند. یعنی در این حد مصمم بودند که هیچ فناوری به ایران منتقل نشود اما جمهوری اسلامی راه سخت پر مزاحمت همراه با تخریب‌های بسیاری را طی کرد.
معاون رییس جمهور با بیان اینکه همه سرفصل های انرژی اتمی به تنهایی توسط یک کشور انجام نمی‌شود و این زنجیره بین کشورها و شرکت ها تقسیم شده است گفت: ولی ما با همکاری و درون زایی و همت نسل جوان در سازمان انرژی اتمی تا به امروز از استخراج و اکتشاف معدن گرفته تا رسیدن به کیک زرد و ساخت سوخت برای نیروگاهها را توسط نیروی ایرانی ساختیم.
وی با بیان اینکه غرب نمی‌خواهند ایران به فناوری هسته‌ای دست یابد، تصریح کرد: اسامی اتهامات و مکانهایی که درباره آنها سوال می‌کنند را ۲۰ سال است که می‌گویند و حاصل همه این اتهامات، سند برجام شد که ایران پذیرفت در ازای لغو تحریم‌ها و بسته شدن پرونده اتهامات، ظرفیت‌های هسته‌ای خود را برای مهلتی معین محدود کند و میزان اورانیوم غنی شده را هم محدود کرده تا اعتماد سازی شود.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: سند برجام در شورای امنیت، قطعنامه ۲۲۳۱ شد و طبق این سند آژانس هر سه ماه عملکرد این سند را به شورای حکام و هر ۶ ماه به شورای امنیت گزارش می‌دهد.
اسلامی افزود: اکنون آژانس هر سه ماه هم درباره برجام و هم عملکرد پادمانی ایران گزارش می‌دهد. در عملکرد پادمانی ایران مشکلی نیست اما آنها مسایل پی ام دی ( مطالعات ادعایی) را دوباره بیرون آورده و درباره آنها گزارش می‌دهند.
اسلامی درباره چرایی درز اطلاعات هسته‌ای ایران و در پاسخ به این سوال که با وجود اینکه قبلا یکی از بازرسان سابقه داشته که مواد مشکوک به داخل تاسیسات برده است و با این وضعیت چرا همکاری ها ادامه دارد؟ گفت: همکاری ما در قالب برجام طبق قانون راهبردی است و در بخش فعالیت‌های پادمانی هم ما در همان چارچوب فعالیت می‌کنیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала