سناتورهای آمریکایی از بایدن می خواهند فروش جنگنده های F-16 به ترکیه را به تعویق بیاندازد

© Photo
 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.02.2023
اشتراک
جمعی از سناتور های آمریکایی از دولت این کشور خواستند که تا زمانی که با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو موافقت نکند، فروش جنگنده های F-16 به این کشور را به تعویق بیاندازد.
تنی چند از سناتورهای ایالات متحده آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه از جو بایدن رئیس جمهور این کشور خواستند کن فروش جنگنده های F-16 به آنکارا را تا زمانی که ترکیه با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو موافقت نکرده است، یه تعویق بایندازد. این امر دردرخواست منتشر شده این سناتورها بیان شده است.
وزیر خارجه ترکیه: اروپا به زودی شاهد جنگ های مزهبی خواهد شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.02.2023
ترکیه درخواست های جداگانه برای عضویت در ناتو را به فنلاند و سوئد تحمیل نمی کند
در نامه ای که در سایت سناتور دموکرات جین شاهین منتشر شده است، می آید: "کنگره نمی تواند امکان حمایت بیشتر از ترکیه و از جمله در خصوص فروش جنگنده های F-16، را تا زمانی که آنکارا امضای پرتکل عضویت را به پایان برساند، را بررسی نماید". در کنار وی همچنین تام تیلیس سناتور جمهوری خواند و 23 سناتور دیگر از هر دو حزب این نامه درخواستی به رئیس جمهور را به امضا رسانده اند.
در این سند تاکید می شود که روابط مثمر ثمر و با منفعت متقابل ین آنکارا واشنگتن ر راستای منافع ایالات متحده می باشند و در عین حال این قانون گذاران خاطر نشان کرده اند که عدم میل ترکیه در مرحله کنونی برای امضای درخواست سوئد و فنلاند را "نمی توان بی توجه رها کرد".
شاهین در این خصوص این چنین اظهار نظر کرد: "ما از رئیس جمهور ایالات متحده آمریکامی خواهیم تا از فروش جنگنده های F-16 به ترکیه تا زمانی کن این کشور دست از متوقف کردن پروتکل ورود فنلاند و سوئد به ناتو بر ندارد، خودداری نماید. هر دو حزب ما با این امر موافق هستند که پذیرش این دو کشور در ناتو این ائتلاف را توانمند تر خواهد نمود".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала