نگاه ویژه اسپوتنیک

پایان نظام سلطه و نظام یکجانبه گرایی آمریکا

© Sputnik / Nasibeh Esmaeiliاز لانه جاسوسی آمریکا در ایران چه می دانیم؟
از لانه جاسوسی آمریکا در ایران چه می دانیم؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.02.2023
اشتراک
این تیتر آرزوی یک ایرانی، فلسطینی، ویتنامی، افریقایی یا یک فرد از آمریکای لاتین نیست که طعم تلخ سلطه آمریکا را چشیده و هزینه های انسانی و مادی مقابله با این سلطه را پرداخت کرده و اکنون آرزوی برچیده شدن ظلم آمریکا و نظام تک قطبی جهانی را می کند بلکه صحبتهای آقای چامسکی، یک اندیشمند آمریکایی در مصاحبه اخیر وی با روزنامه جام جم ایران است.
در دهه نود میلادی فرانسیس فوکویاما اندیشمند امریکایی با انتشار کتاب "پایان تاریخ و پیروزی نظام دمکرات لیبرالیزم" تصور می کرد که با سقوط بلوک شرق و گرایش اکثر نظام های سوسیالیستی اروپا به لیبرالیزم غربی به پایان تاریخ نزدیک شدیم و نظام غربی بر جهان به زودی حکمفرما خواهد شد. در همین راستا آقای هانتنگتون دیگر دانشمند امریکایی با انتشار کتاب جنگ تمدنها این تصور را برای رهبران غربی پیش آورد که با از بین بردن تمدنهای مؤثر در سطح جهان می توانند نظام فرهنگی، اقتصادی و سیاسی غربی را بر کل گیتی حاکم سازند. اما آقای زبیگنیِف برژینسکی مشاور سابق جیمی کارتر، رئیس سابق ایالات متحده آمریکا قبل از فوتش در سال 2012 در مصاحبه ای با شبکه یورو نیوز اروپا زنگ خطر را به صدا در آورد و اعلام کرد که شرایط سیاسی بین المللی بر وفق مراد آمریکا در حال حرکت نیست و اظهار داشت که امریکا یک امپراتوری فرسوده است که حتی توان بازسازی خود را ندارد. فرید زکریا رسانه ای معروف آمریکا نیز با اشاره به افول آمریکا، از جهان پس از آمریکا صحبت می کند و تلاش دارد آن را تعریف کند. آقای پروفسور نعوم چامسکی اندیشمند معاصر آمریکایی در مصاحبه ای با روزنامه جام جم ایران اعلام کرد که امپراتوری امریکا در حال افول است.
هژمونی و سلطه آمریکا رو به افول است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.04.2020
هژمونی و سلطه آمریکا رو به افول است
چامسکی با اشاره به به صعود چین در ابعاد مختلف اعلام کرد که بر خلاف غرب که با سخت افزار و استعمار و جنگ و خونریزی امپراتوری خود را بر پا کردند، چین با ابزارهای نرم جایگاه خود را در جهان تعریف می کند. او گفت جرج کنان نظریه پرداز مشهور امریکا که تئوریهای او برای بیش از نیم قرن بر سیاست امریکا سایه افکنده بود، روزگاری گفت که هدف سیاست آمریکا این باید باشد که تفاوت با دیگر کشورها پایدار بماند و آمریکا با ثروتهای گسترده اش از فقر دیگران دوری کند و ابزارهای تحقق این اهداف تاکید بر حقوق بشر، سطح زندگی و دمکراسی می تواند باشد اما این صحبت های مبهم و غیر واقعی برای مدتی می تواند کار ساز باشد ولی برای همیشه نمی تواند به امریکا کمک کند. اکنون چین و هند با بهره گیری از نیروی انسانی بالا رشد بی سابقه ای را رکورد زدند. این دو کشور گرچه در ابتدا به عنوان کارگاه های جهانی عمل کردند و با سرمایه گذاریهای شرکت های غربی روند توسعه را طی کردند اما امروز از زیر ساختهای فناورانه مستقل و قابل توجهی برخوردارند. چامسکی در پاسخ به سئوالی در باره علل افول آمریکا اعلام کرد که آمریکا بدلایل داخلی در حال افول است و این افول بر اساس چشم بندی نیست بلکه بر اساس آمار و قرائن است.
سرمایه داری وحشی بر این نظام ، سلطه یافته و تعدادی سرمایه دار بر اکثر ثروت ها ی این کشور مستولی شدند. روند توسعه کند شده و شرایط آموزش و بهداشت در آمریکا در حال نزول است. این شرایط بد بهداشتی، امریکا را در دوره فراگیری بیماری کرونا به کشور اول جهان از لحاظ تلفات قرار داد در حالیکه چین موفق به اصلاح ساختار سیاسی و اقتصادی خود شد و با قلمه زدن نظام با برخی از شاخص های نظام سرمایه داری موفق شد یک نظام دو سیستمه پدید آورد که زمینه پیشرفت و توسعه سریع را برای آن فراهم سازد.
چامسکی افزود چین جایزه جمعیتی را دریافت کرد و هند بر اساس همین باور جای پای چین می گذارد و حرکت می کند. جمعیت فراوان، جوان بودن جمعیت و دستمزد کم علت اصلی این پیشرفت های شگفت انگیز است.
مجموع این اظهارات اندیشمندان غربی نشان می دهد که تحول در نظام بین المللی بر اساس شاخص های علمی اجتناب ناپذیر است و کسی نمی تواند چرخه تحولات را متوقف کند. رهبران امریکا که مدعی اند در راس نظام بین المللی باقی خواهد ماند یا جاهل اند یا اینکه خود را به جهل زده اند. در امریکا یک در صد جمعیت دو سوم ثروت ملی را در اختیار دارند و این ظلم در توزیع ثروت موجب شد تا تشکل هایی مانند جنبش مخالفان والت استریت ظهور یابند و به این نظام توزیع ثروت اعتراض کنند . آمریکا امروز با 5/31 تریلیون دلار بزرگترین ابر بدهکار جهان است و بودجه سالانه آن کسری فاحشی دارد. اخیرا در اجلاس هفت کشور صنعتی در انگلیس تظاهرات وسیعی در این کشور برپا شد که خواهان برقراری مالیات بر ثروتمندان شدند. این واقعیات اجتماعی که سیاست مداران غرب که حامیان سرمایه داران اند حاضر به درک آن نیستند، به زودی به افول این نظام خواهد انجامید. غرب از افول سوسیالیزم به علت عدم توازن در مناسبات اجتماعی عبرت نگرفت و اکنون همین اشتباه را تکرار می کند. در نظامهای سوسیالیسم فرد را نادیده گرفتند و سقوط کردند و اکنون نظام سرمایه داری جمع را نادیده می گیرد و به زودی قربانی خواسته های چند سرمایه دار خواهد شد.
Дональд Трамп-младший, сын экс-президента США Дональда Трампа - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.01.2023
پسر ترامپ اعلام کرد که آمریکا در بدهی های حاصل از حمایت از اوکراین غوطه ور خواهد شد
سیاستهای جنگ طلبانه غرب در سطح بین المللی به طور مستقیم یا نیابتی، به ویژه بر ضد روسیه، چین و ایران و تلاش برای درگیر کردن آنها در جنگ های فرسایشی مانع از افول غرب نخواهد شد. غرب برای بازگشت به صدارت جهانی نیاز به تغییرات اساسی دارد و اکنون اراده ای برای اصلاح در غرب، خود شیفته دیده نمی شود. شاید در اینجا ایران یک نمونه مهمی است. محاصره حد اکثری ایران از سوی غرب نه تنها عزم آنها را سست نکرد که اراده خودکفایی و همکاری با قدرت های غیر سلطه گر جهانی را تقویت کرد و ایران بر اساس شاخص های اقتصادی شرایط جدیدی را رقم زده است. ایران جزو چند کشور جهان است که بدهی خارجی ندارد و در تنظیم بودجه آن کسری دیده نمی شود. نمی توان گفت که ایران با این حجم تحریم بین المللی غربی در شرایط ایده آل قرار دارد اما قطعا شرایط ایران از بسیاری از کشورهای غربی بهتر است که بحرانهای آنها با جنگ اوکراین آغاز شده و ممکن است به افلول بسیاری از آنها بینجامد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала