گزارش و تحلیل

رایزنی مشاور ارشد وزیر امور خارجه‌ ایران با نماینده ویژه رییس جمهور روسیه

ایران
ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.02.2023
اشتراک
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران آقای خاجی، مشاور ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور ویژه سیاسی که در راس هیاتی جهت رایزنی و گفتگو با مقامات روسیه به مسکو سفر نموده است، امروز ۱۲ بهمن با آقای باگدانف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در خاورمیانه و شمال آفریقا ملاقات و پیرامون آخرین تحولات سوریه، یمن و لیبی مذاکره نمود.
در این دیدار طرفین بر لزوم ‌ حل ‌و فصل مسائل و مشکلات سوریه از طریق راه حل سیاسی و گفتگو تاکید نموده و حمایت خود را از انجام مذاکرات سوریه و ترکیه در چارچوب نشستهای چهار‌جانبه سوریه، ترکیه، جمهوری اسلامی ایران و روسیه اعلام کردند.
در بخشی از این دیدار طرفین پیرامون آخرین تحولات کشور یمن به رایزنی پرداخته و بر لزوم حل مشکلات انسانی و برقراری آتش بس تاکید نمودند.
آخرین تحولات کشور لیبی ‌از جمله موضوعات‌ مورد گفتگو در این دیدار بود. طرفین بر لزوم حفظ تمامیت اراضی، تحقق وفاق ملی و بازگشت صلح و امنیت تاکید نمودند.
لازم به ذکر است که اقای لاورنتیف، فرستاده ویژه رییس جمهور روسیه در امور سوریه نیز در این نشست حضور داشت.
همچنین هفته گذشته دکتر حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمعوری اسلامی ایران در مراسم افتتاحيه ششمين كنفرانس تاريخ روابط خارجي، در بخشی از سخنرانی خود ، به بحران و جنگ در اوکراین اشاره کرد و گفت: ما مواضع خود را در این زمینه به صراحت و روشنی بارها بیان کردیم. ابزاری که برخی کشورهای غربی در حوزه حمایت ایران از یک طرف جنگ به آن متوسل می‌شوند، صرفا بهانه و اظهاراتی کاملا بی اساس است. جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه همانند ایران و سایر کشورهای دیگر دارای همکاری‌های متنوع از جمله همکاری در حوزه دفاعی هستند ، اما ما مخالف جنگ در اوکراین و در هر کجای عالم بوده و هستیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران، دیپلماسی و مذاکره سیاسی را تنها و تنها راه‌حل در بحران‌های منطقه‌ای، پیرامونی و بحران اوکراین می‌داند. ما در جنگ اوکراین در کنار هیچ یک از طرفین جنگ نیستیم. در جریان سفر اخیر به اردن نیز به صراحت به آقای بورل گفتم این که بیش از ۱۲ میلیارد دلار سلاح تاکنون با پول و سرمایه کشورهای غربی وارد اوکراین شده و از طرف دیگر ایران را در موضوع پهپاد متهم می‌کنید، رفتاری غیرواقع بینانه و غیرمنصفانه است. ما مخالف تسلیح هر یک از طرفین در جنگ اوکراین هستیم.
دکتر امیرعبداللهیان تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن توجه به ریشه‌های جنگ در اوکراین، از تمامیت ارضی کشورها از جمله اوکراین دفاع کرده و به همین دلیل ما جدایی کریمه و سایر مناطق جدید از اوکراین را به رسمیت نشناخته‌ایم و به تلاش‌های خود در سطح رئیس جمهور و وزارت امور خارجه برای توقف جنگ، آتش بس و تمرکز طرفین درگیر بر مذاکره و راه‌حل سیاسی ادامه می‌‌دهیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала