گزارش و تحلیل

آیا پروژه ناتو بر علیه چین کلید خورد؟

© Photo / Weibo/央视军事报道Китайские военные учения с участием полупогружного судна 834 Yinmahu
Китайские военные учения с участием полупогружного судна 834 Yinmahu - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.02.2023
اشتراک
اخیرا آقای ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو در اظهاراتی تهدید آمیز چین را به قلدری بر علیه همسایگانش متهم کرد و اظهار داشت که ناتو این رفتار چین را تحمل نخواهد کرد.
این در حالی است که اعضای ناتو با تلاش برای حضور در مغولستان در حال ایجاد تهدید برای چین می باشند و پیشتر در تایوان آمریکا و دیگر اعضای ناتو امنیت و وحدت ملی چین را به چالش کشیده اند.
چین هم به صراحت اعلام کرده است که به هیچ وجه گسترش ناتو به سمت شرق را قبول نخواهد کرد و آن را تهدیدی برای امنیت ملی خود تلقی خواهد نمود.
چین: ناتو برای درگیری مستقیم با روسیه آماده می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.01.2023
چین: ناتو برای درگیری مستقیم با روسیه آماده می شود
این شرایط ما را به شرایط ما قبل شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین برمی گرداند، زمانی که ایالات متحده و ناتو با همین رفتارها شرایطی ایجاد کردند که روسیه مجبور شد برای دفاع از امنیت ملی خود پیش دستی کند و عملیات ویژه خود را آغاز نماید.
البته طبق اظهارات دبیر کل ناتو که نیاز به علم غیب هم ندارد، چین با استفاده از شرایط درگیر بودن همه در جنگ اوکراین به سرعت تلاش دارد اقتدار نظامی خود را تقویت کند و در حال تولید انواع و اقسام تسلیحات پیشرفته با سرعت هرچه تمام تر است.
آقای ینس استولتنبرگ اشاره نکرد که چرا چین در حال سرعت بخشیدن به تولید تسلیحات و آماده سازی خود است.
دلیلش این است که چین به خوبی می داند تکلیف جنگ با چین بستگی به نتیجه جنگ در اوکراین دارد و اگر ناتو به هر دلیلی موفق شود روسیه را شکست دهد سراغ چین خواهد رفت.
امروزه مشکل اصلی ناتو در این است که هرچه تسلیحات در زرادخانه های خود داشت در اختیار اوکراین قرار داده تا به نیابت از ناتو این تسلیحات را بر علیه روسیه استفاده کند و آنها توقع نداشتند که روسیه بتواند همه این تسلیحات را نابود کند. و حتی امروزه برخی اعضای ناتو به این باور رسیده اند که یا نیروهای اوکراینی بسیار ناتوان در استفاده از تسلیحات غرب هستند و یا اینکه به دلیل فساد گسترده در اوکراین، زلنسکی و باند او در حال فروش این تسلیحات به دلالان هستند و به دروغ به آنها می گویند همه این تسلیحات در جنگ نابود شده و به همین دلیل حتی نیروهای خود را نیز به اوکراین به عنوان داوطلب فرستاده اند.
به هر حال برخی در ناتو امروزه بر این باور هستند که ادامه این روند به ضرر غرب است و اگراین روند به شکل فعلی ادامه پیدا کند شکست اوکراین در جنگ قطعی است و آن وقت دیگر کسی حریف روسیه و چین و ایران نخواهد بود و به همین دلیل برخی از آنها به فکر هستند قبل از اینکه چین و ایران خود را برای مقابله با آنها آماده کنند شاید بهتر باشد جنگی که منتظر پایان جنگ اوکراین است همین الآن شروع شود.
به همین دلیل آنها شروع کرده اند برای چین چالش های متعدد ایجاد کردن تا چین را وادار کنند با حمله به تایوان، جنگی را در آن منطقه شروع کند و کشورهای شرق آسیا وارد یک جنگ جدید شوند و جلوی گسترش نفوذ چین در جهان گرفته شود.
لاوروف، وزیر خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.09.2022
لاوروف: دریای چین جنوبی "خط دفاعی" بعدی ناتو
آنها همچنین به دنبال آن هستند با خودداری از بازگشت به توافق هسته ای و افزایش تنش ها بر علیه ایران در منطقه خاورمیانه هم یک جنگ تمام عیار راه بیاندازند و کشورهای منطقه خاورمیانه را با هم درگیر کنند.
آنها همچنین به دنبال ایجاد درگیری میان هند و پاکستان و همچنین ایجاد درگیری هایی در آفریقا و آمریکای لاتین هستند و باور دارند همه رقبای احتمالی اقتصاد غرب به رهبری آمریکا که امروزه همان گروه بریکس و شانگهای هستند باید همزمان وارد درگیری شوند.
به این ترتیب وقتی همه درگیر باشند تمام تسلیحاتی که طی سالهای اخیر کشورهای غربی به دیگر کشورها فروخته اند وارد میدان می شود اما اگر این درگیری ها همزمان اتفاق نیافتد احتمال زیادی وجود دارد که به خود بیایند و ببینند چین و دیگر کشورهای رقیب آنها آنقدر تسلیحات در زرادخانه های خود ذخیره کرده اند که دیگر امکان جنگیدن با آنها در زمان مناسب وجود ندارد.
طبق برآوردها زمان مناسب برای آمریکا هم قبل از سال 2025 میلادی است. بعد از آن دیگر چین از مرحله ای که امکان درگیر کردن آن باشد عبور می کند و تا سال 2030 دیگر آمریکا اقتصاد اول جهان نخواهد بود و هم جایگاه نظامی و هم جایگاه اقتصادی خود را به چین واگذار خواهد کرد.
بر اساس همین برآوردها در صورتی که جهان به سال 2030 برسد و آمریکا چین را کنار نزده باشد آنوقت احتمال فروپاشی این کشور وجود دارد و احتمال آن وجود دارد. به دلیل بدهی های کلان اقتصادی، آمریکا علاوه بر فروپاشی سیاسی با فروپاشی اقتصادی نیز مواجه می گردد و در نهایت همین دو مورد موجبات راه افتادن جنگ داخلی بین ایالات متحده آمریکا ایجاد شود.
حتی برخی از سیاستمداران آمریکایی امروزه بحث تصرف کانادا توسط آمریکا را مطرح کرده اند و ورود آمریکا به جنگ اوکراین را اشتباه می دانند و باور دارند آمریکا برای این که بتواند ابر قدرت اقتصادی جهان باقی بماند باید کانادا را اشغال کند و منابع اقتصادی آن را در اختیار بگیرد.
به این ترتیب نه فقط ممکن است شاهد جنگی داخلی بین ایالتی در آمریکا باشیم حتی ممکن است شاهد حمله آمریکا به کانادا هم باشیم.
با توجه به این شرایط هیچ بعید نیست که امروزه ناتو در صدد باشد تا برای جلوگیری از گسترش نفوذ چین در جهان به سمت راه انداختن یک جنگ با چین باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала