گزارش و تحلیل

رسانه: اوکراین زرادخانه های پنتاگون را خالی کرد

© AP Photo / J. Scott Applewhiteنماینده روسیه از فاجعه ناشی از فریب اوکراین توسط آمریکا سخن گفت
نماینده روسیه از فاجعه ناشی از فریب اوکراین توسط آمریکا سخن گفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.01.2023
اشتراک
براساس گزارش مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی، در صورت درگیری واشنگتن و پکن مهمات آمریکایی ها در کمتر از یک هفته به اتمام می رسد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره قطر، مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی (CSIS) در واشنگتن چند روز پیش گزارشی را در مورد درگیری در اوکراین منتشر کرد. این اندیشکده که یکی از مراکز فکری پیشرفته در جهان است، مشکلات جدی در صنعت نظامی ایالات متحده را برملا کرده است.
در سند 44 صفحه ای مربوطه اشاره شده که در صورت بروز یک درگیری منطقه ای بزرگ مانند جنگ با چین، این احتمال وجود دارد که ذخایر فعلی بسیاری از انواع سلاح ها و مهمات پنتاگون برای اطمینان از توانایی رزمی ارتش، ناکافی باشد. درگیری در اوکراین که تقریباً یک سال است ادامه دارد، مشکلات جدی را در صنعت دفاعی آمریکا آشکار کرده است. معلوم شد که واشنگتن نمی تواند سلاح و مهمات کافی تولید کند و کمبود ذخایر مصرف شده را در مدت کوتاهی جبران نماید.
در زمینه چشم انداز بحران چین و ایالات متحده بر سر تایوان، پنتاگون و کنگره باید یک برنامه عملیاتی مشترک که شامل گام هایی برای ساده سازی و بهبود تولید، خرید و نوسازی، صادرات تسلیحات و سایر زمینه های کار این بخش باشد تدوین کند. در ضمن، کارشناسان اذعان دارند که احیای مجتمع نظامی- صنعتی آمریکا یک شبه اتفاق نخواهد افتاد.
تاثیر درگیری در اوکراین
میزان کمک نظامی آمریکا به اوکراین از 24 میلیارد دلار فراتر رفت. این میزان کمک شامل هزاران واحد سلاح و مهمات مختلف هستند که تاکنون به کی یف ارسال شده اند تا در رویارویی فعلی مقاومت کند. رابرت پیرسون، استاد روابط بین الملل در آکادمی نظامی ایالات متحده در وست پوینت، به الجزیره گفت: "ایالات متحده به حمایت قابل توجهی از اوکراین، تحویل سلاح و سایر اشکال کمک نظامی به کی یف ادامه خواهد داد. این کمک ها هم از ذخایر فعلی ما و هم به شکل تحویل های کشورهای متحد ناتو یا از طریق تولید تسلیحات جدید خواهند بود".
اما بر اساس این گزارش، درگیری در اوکراین تنها بخش کوچکی از این تصویر بزرگ است. بزرگترین نگرانی، وضعیت احتمالی مجتمع های نظامی- صنعتی ایالات متحده در صورت وقوع یک یا چند جنگ، به عنوان مثال، در اقیانوس هند یا اقیانوس آرام است. این احتمال به دلیل افزایش رقابت بین واشنگتن و پکن وجود دارد، تا چه رسد به تهدیدهای ناشی از سوی روسیه، ایران و یا کره شمالی.
علامت هشدار خطر
بر اساس داده های اولیه CSIS جمع آوری شده در چند ماه گذشته، در صورت درگیری با چین در تنگه تایوان، برخی تجهیزات و مهمات آمریکایی ها مانند موشک های دوربرد و با هدایت دقیق ممکن است در کمتر از یک هفته به اتمام برسد.. به همین دلیل، انجام عملیات نظامی طولانی مدت برای ایالات متحده بسیار دشوار خواهد بود. و اما چین، بر اساس برخی برآوردهای دولت آمریکا، بر خلاف ایالات متحده، سرمایه گذاری زیادی در تکمیل مهمات و خرید سیستم ها و تجهیزات تسلیحاتی پیشرفته انجام می دهد.
نویسندگان گزارش به این نتیجه می رسند: "مجتمع های صنعتی- نظامی ایالات متحده آمادگی کافی برای رقابت فعلی در زمینه دفاع و امنیت را ندارند، زیرا طبق استانداردهای زمان صلح عمل می کند".
قوی ترین سلاح
گزارش CSIS بسیاری از سیستم‌های تسلیحاتی را فهرست می‌کند که هم اینک در انبارهای ایالات متحده با کمبود آنها مواجه هستند. در راس این لیست سه نوع سلاح قرار دارد که به ارتش اوکراین تحویل داده شده است.
بیایید با سیستم های موشکی ضد تانک قابل حمل جاولین شروع کنیم. به اوکراین 8500 سیستم جاولین تحویل داده شد. علاوه بر این، 20 موشک انداز چندگانه HIMARS به اوکراین ارسال شده است. ظرفیت تولید HIMARS نسبتاً پایین است و طی دو سال و نیم می توان کسری آن را جبران کرد. در نهایت واشنگتن 1600 موشک استینگر به اوکراینی ها تحویل داد. حدود پنج سال طول می کشد تا وزارت دفاع آمریکا دوباره بتواند ذخایر خود را تکمیل کند، زیرا ایالات متحده می تواند تنها 350 استینگر در سال تولید کند.
واشنگتن چه کاری می تواند انجام دهد؟
پروفسور پیرسون گفت: "بعید است که گزارش منتشر شده توسط CSIS، ایالات متحده را مجبور کند کمک به اوکراین را محدود نماید یا تسلیحات را دوباره تامین کند. با این حال، اگر سیاستمداران آمریکایی دوراندیش تر باشند، به مشکلات کشف شده در جریان درگیری اوکراین توجه کرده و درس های مربوطه را خواهند آموخت. در این صورت، آنها می‌توانند برای رویارویی با چالش‌های جدید آماده شوند."
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала