آذربایجان: از نظر امنیتی، امید و اعتمادی به طرف ایرانی نداریم

Халаф Халафов
Халаф Халафов - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.01.2023
اشتراک
معاون وزیر امور خارجه آذربایجان گفت، "آذربایجان بارها خواستار تقویت تدابیر امنیتی سفارت خود در تهران شده است، اما ایران این درخواست ها را نادیده گرفته است".
به گزارش اسپوتنیک، "خلف خلفوف" معاون وزیر امور خارجه آذربایجان روز یکشنبه به خبرنگاران گفت:" ما متوجه شده بودیم که تهدیداتی علیه نمایندگی دیپلماتیک جمهوری آذربایجان وجود دارد. ما از مقامات خواستیم تدابیر امنیتی را تقویت کنند. اتفاقی که روز گذشته رخ داد نشان می دهد که ایران به این خواسته ها بی توجهی کرده است".
وی در ادامه اضافه کرد:" ادعای طرف ایرانی مبنی بر اینکه این حمله به دلایل خانوادگی و شخصی انجام شده است، کاملا بی اساس است".
خلفوف خاطرنشان کرد که تصمیم برای تخلیه پرسنل سفارت توسط الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان گرفته شده است. وی افزود:" البته تصمیم برای تخلیه نمایندگی دیپلماتیک آسان نیست، اما از نظر امنیتی نه امیدی به طرف ایرانی داریم و نه اعتمادی."
وی در این باره افزود:" ما فعالیت های دیپلماتیک سفارت را به طور کامل تعلیق کرده ایم. پنج نفر در ارتباط با حفاظت از ساختمان اداری و اموال سفارت در آنجا باقی می مانند، افرادی که در سفارت باقی می مانند فعالیت دیپلماتیک انجام نخواهند داد".
او تاکید کرد: "تصمیم تعلیق فعالیت سفارت آذربایجان در ایران شامل فعالیت سرکنسولگری در تبریز نمی شود".
معاون وزیر خارجه آذربایجان همچنین تایید کرد کشورش قصد دارد از مکانیسم های بین المللی برای بررسی حمله به سفارت خود در تهران استفاده کند.
خلفوف گفت:" برای بررسی چنین موقعیت هایی بین کشورها معمولاً اقدامات خاصی انجام می شود. برای حل این جنایت قصد داریم از سازوکارهای بین المللی موجود استفاده کنیم".
در شامگاه 29 ژانویه، هواپیمای حامل کارکنان سفارت آذربایجان در تهران به همراه خانواده های آنها در باکو به زمین نشست.
امیرعبداللهیان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.01.2023
امیرعبداللهیان: آماده‌ همکاری برای روشن شدن ابعاد حادثه سفارت آذربایجان هستیم
6 دی ماه یک حمله مسلحانه به سفارت آذربایجان در تهران رخ داد که در پی آن رئیس حراست این سفارتخانه کشته و دو نفر از همکاران وی مجروح شدند. الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان، این حادثه را یک حمله تروریستی دانست و از مقامات ذیصلاح ایران خواست تا به سرعت در مورد این حادثه تحقیق کرده و تروریست ها را مجازات کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала