گزارش و تحلیل

تکمیل کریدور شمال - جنوب تا ۲۰۳۰

ورود رئیس مجلس روسیه به مجلس ایران
ورود رئیس مجلس روسیه به مجلس ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.01.2023
اشتراک
دیدار دو جانبه‌ بین رؤسای پارلمان‌های ایران و روسیه و دیدار های دو و چند جانبه بین اعضا و روسای کمیسیون های مرتبط مجالس انجام شد.
اسپوتنیک - سوم بهمن ماه مجلس دومای روسیه به ریاست ویاچسلاو ولودین، رئیس دومای دولتی مجلس فدرال فدراسیون روسیه با استقبال رئیس مجلس شورای اسلامی وارد بهارستان شد.
دیدار دو جانبه‌ بین رؤسای پارلمان‌های ایران و روسیه و دیدار های دو و چند جانبه بین اعضا و روسای کمیسیون های مرتبط مجالس انجام شد و ماحصل آن رایزنی بر سر میزان وام روسیه به ایران، توافقات جدی بر سر تکمیل کریدور شمال_جنوب، برنامه ریزی های اساسی برای اتصال سیستم های بانکی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه و همچنین رایزنی‌ها و تبادل نظرهای سیاسی و تعیین خط فکری مشترک میان مجالس دو کشور بود.
در پایان این سفر، ویاچسلاو ولودین، رئیس دومای دولتی مجلس فدرال فدراسیون روسیه، از محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ایران برای برگزاری چهارمین دوره از نشست کمیسیون عالی مشترک پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در مسکو دعوت کرد.
نقشه کریدور ریلی شمال - جنوب - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.01.2023
نگاه ویژه اسپوتنیک
کریدور شمال ـ جنوب؛‌ رگ حیاتی حمل و نقل
آقای دکتر کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
در هر دو کشور برای ارتقاء روابط اراده جدی وجود دارد چرا که شاید این سوال مطرح شود "آیا روابط دو کشور می تواند روابط پایداری باشد و متزلزل نشود؟" در صورتی می توان به این سوال پاسخ مثبت داد که روابط دو کشور دارای پیوستگی متقابل شود و کریدور شمال-جنوب می‌تواند این پیوستگی را به خوبی ایجاد کند.
وی افزود:
من بر این باورم پروژه کریدور شمال_جنوب، پروژه بسیار خوبی است و اراده قوی نیز برای انجام آن وجود دارد، بین آقای پوتین و آقای رئیسی، روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در این زمینه گفتگو های خوبی انجام شده و در سفر دومای روسیه به ایران نیز میان روسای پارلمان های دو کشور گفتگوهای جدی در این زمینه انجام شده، اسناد آن در حال آماده سازی و تهیه است تا به سرعت پیگیری شود.
نشست بین پارلمانی ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.01.2023
جزئیات دستورکارهای ویاچسلاو والودین در ایران
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه زمان بهره برداری کامل از کریدور شمال _ جنوب را سال ۲۰۳۰ تخمین زد و اظهار داشت:
کریدور شمال _ جنوب دو بخش دارد، یکی بخش رشت _ آستارا است که بنا است تا سال ۲۰۲۳ بتوان اسناد آن را آماده کرد و سال ۲۰۲۴ روند تکمیل آن آغاز شود و بر اساس برنامه ریزی ها دو سال زمان نیاز دارد تا سال ۲۰۲۶ بتوان این بخش را تکمیل کرد، بخش دیگر کریدور از رشت تا خلیج فارس نیز نیاز به تقویت دارد که تصور است تا ۲۰۳۰ به اتمام برسد.
آقای دکتر کاظم جلالی، سواپ گازی و تعاملات بانکی میان ایران و روسیه را از مهمترین دستور کارهای جلسه میان پارلمان های دو کشور دانست و بیان کرد:
سواپ گازی در حال بررسی میان دو کشور است؛ سواپ گازی میان ایران و روسیه به دو شکل امکان پذیر است، یکی از مسیر ترکمنستان و دیگر اینکه روسیه بتواند گاز خود را از هر مسیری به ایران برساند.
میان گازپروم اکسپرس و شرکت ملی گاز جمهوری اسلامی ایران رایزنی‌هایی انجام شده و ادامه دارد تا یکی از این دو مسیر اتخاذ شود و سواپ گازی میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه سریعتر انجام شود.
وی تاکید کرد:
همکاری ‌های بانکی به خوبی در حال انجام است و برنامه های زمانبندی شده جدی توسط هر دو کشور برای اتصالات بانکی تدوین شده، هم در بحث اتصال کارتهای میر و شتاب و هم در بحث های افتتاح حساب برنامه ریزی های خوبی انجام شده.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала