گزارش و تحلیل

گل علیزاده: برای آلودگی هوا برنامه زمین مانده زیاد است

© Photo / IRNAتهران
تهران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.01.2023
اشتراک
تهران در حالی پنجم بهمن ماه را می گذراند که کیفیت هوای آن عدد ۱۶۳ را رد کرده و کیفیت هوا ناسالم گزارش می شود، بر اساس پیش بینی ها آلودگی هوا در تهران و اکثر کلانشهرهای ایران پایدار خواهد ماند و هشدار قرمز را نگه می دارد.
آقای دکتر داریوش گل‌علیزاده، سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
موضوع آلودگی هوای کلانشهرها بیش از دو دهه است که به ویژه در تهران پیش از سال ۷۰ رخ داده؛ در آن زمان مطالعاتی انجام شد و سهم بندی ها مشخص شد و شاخص آلودگی هوای وقت مونوکسیدکربن بود در این راستا اقداماتی انجام شد که ارتقای استاندارد خودروها، بهبود کیفیت سوخت، ایجاد مراکز معاینه فنی و تولید بنزین بدون سرب باعث شد کیفیت هوا در مرحله سالم قرار بگیرد؛ اما از دهه ۸۰ بحث ذرات معلق به عنوان شاخص آلودگی هوای تهران و بسیاری از کلانشهرها شناخته شد. از آن زمان برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران، اراک و چندین کلانشهر آلوده دیگر را داشتیم، اما از آنجایی که بسیاری از برنامه‌های ما دارای اعتبارات مشخص نبود اجرایی نشد و اکنون دارای انباشت برنامه های متعدد در سنوات گذشته هستیم نظیر قانون حمل و نقل عمومی.
وی افزود:
با توجه به این حجم مصرف انرژی که از لحاظ شدت مصرف انرژی رتبه یک در جهان را داریم، نشان می دهد که طبیعی است میزان عظیمی از آلودگی را متحمل شویم. بیش از ۹۰ درصد از تولید برق ما به واسطه سوخت های فسیلی است که این حجم از مصرف سوخته فسیلی در شرایط وارونگی دمایی و سکون هوا، آلودگی هوا را به وجود می آورد.
سال ۹۶ قانون هوای پاک تصویب و آیین نامه های آن ابلاغ شد اما متاسفانه اجرای قانون هوای پاک به خوبی انجام نشد، بسیاری از بخش های قانون اثربخش بودند نظیر از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و نوسازی آن، ارتقاء کیفیت سوخت و توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر که متاسفانه به طور دقیق محقق نشد.
سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ایران در ادامه ضمن تاکید بر تاثیر تحریم های آمریکا بر کیفیت هوای ایران بیان کرد:
طبیعتاً شرایطی که به واسطه تحریم‌ها ایجاد شد دسترسی ایران را به فناوری های نوین در حوزه تجهیزات کنترل آلودگی با مشکل مواجه کرد و باعث افزایش هزینه‌ های این تجهیزات برای ایران شد بسیاری از نیروگاه ها و پالایشگاه های ما نیاز به ارتقاء کیفیت داشت که به واسطه تحریم ها این اتفاقات رخ نداد و نیروگاههای مکلف برای ارتقا، متاسفانه نتوانستند اقدامات لازم را انجام دهند اما ما باید بپذیریم که اگر در حوزه مصرف انرژی اقدام موثری را انجام ندهیم علاوه بر مسائل محیط زیستی و آلودگی هایی که متاثر از مصرف سوخت های فسیلی است، در تامین سوخت نیز دچار مشکل خواهیم شد و نیاز است که به این موضوع توجه جدی تری انجام شود.
آقای دکتر داریوش گل علی زاده همچنین اظهار داشت:
هرگونه آلودگی روی سلامت اثر می گذارد و علاوه بر سلامت انسان، بر تنوع زیستی و سلامت گونه های جانوری نیز اثر می گذارد، علاوه بر آن بر گردشگری نیز موثر است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در جهان سالانه ۷ میلیون نفر مرگ منتسب به آلودگی هوا گزارش شده و طبیعتاً در کشور ما هم مرگ و میر های منتسب به آلودگی هوا وجود دارد، کنترل آلودگی هوا و نهایتاً بهبود کیفیت هوا نیازمند همکاری هر سه قوه کشور است تصویب قوانین بازدارنده، مبارزه و مجازات مجرمین و اجرای قوانین همه در کنار یکدیگر پاسخگو خواهد بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала