هدف از سفر نخست وزیر عراق به فرانسه چیست؟

© Photo / IRNAمحمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق
محمد شیاع السودانی، نخست وزیر  عراق - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.01.2023
اشتراک
احتمالا همچنین این سفر به کاهش فشار بر عراق در ازای میانجی گری بغداد بین غرب و تهران اختصاص خواهد داشت.
امروز سفر السودانی نخست وزیر عراق به فرانسه صورت می گیرد. این سفر در قالب یک تور و پس از سفر های وی به عمان، ایران، عربستان سعودی، کویت، آلمان و قطر صورت می گیرد.
منبعی در دولت عراق خبر داد که مذاکرات السودانی بر مسائل امنیت و اقتصاد متمرکز خواهد بود. احتمالا همچنین این سفر به کاهش فشار بر عراق در ازای میانجگری بغداد بین غرب و تهران اختصاص خواهد داشت. چه اهداف بغداد در پاریس دارد و تا چه میزان السودانی برای دستیابی به کمک نظامی تلاش خواهد کرد، اینکه آیا واقعا این سفر یک پروژه میانجی گری بین اتحادیه اروپا و ایران را دارد، نظر کارشناسان چیست؟
محمد‌ شیاع السودانی،‌ نخست‌وزیر عراق  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.01.2023
نخست وزیر عراق خواستار تداوم حضور آمریکایی ها در این کشور شد
مختار غباشی نایب رئیس مرکز عربی تحقیقات سیاسی و راهبردی در خصوص سفر السودانی به فرانسه اینگونه اظهار نظر کرد:
"روابط ایران با کشورهای اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا مهمتر از ارزیابی نظرات مختلف در خصوص برنامه هسته ای می باشد. میانجی های دیگری نیز وجود دارند، بعنوان مثال سلطان عمان و قطر. بغداد و تهران به نزدیکی در ارتباط می باشند، زیرا السودانی روابط دوستانه ای با نوری المالکی دارد که یکی از فعالان سیاسی مهم می باشد، زیرا وی قبلا نخست وزیر بوده است. سفر السودانی احتمالا از جمله در راستای میانجگری بین ایران و غرب و ایالات متحده نیز می باشد. احتمال دارد که به این موضوع اشاره گردد. این در حالیست که مسئله میانجی گری با برخی موضوعات دیگر همکاری های خاورمیانه ای مرتبط می باشد که دربین آنها وشک های بالستیک ایرانی نیز قرار دارند، یعن نه تنها با برنامه هسته ای ایران. احتمالا در مورد روابط ایران با روسبه نیز صحبت کرد، بویژه در حال حاضر و به هر حال سفر السودانی بخشی از روابط دوجانبه بغداد و فرانسه و نیز با سایر دولتهای اروپایی، از جمله ایتالیا ، آلمان و برتانیا می باشد. این کشورها همچنین مذاکراتی را با الجزایز و کشورهای خلیج فارس برگزار کردند. در جریان این سفر طرفین برخی مشکلات مهم را مورد بحث قرار می دهند، اما در مورد میانجی گری عراق، این سوال مهمی ست".
Мужчина с флагом Ирака - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.01.2023
گزارش و تحلیل
نقوی حسینی: ایران برای تمامیت ارضی عراق ایستادگی کرد
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала