مذاکرات پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو به تعویق افتاد

© AP Photo / Johanna Geronسفیر ایالات متحده از زمان پذیرش فنلاند و سوئد در ناتو خبر داد
سفیر ایالات متحده از زمان پذیرش فنلاند و سوئد در ناتو خبر داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.01.2023
اشتراک
یک منبع آگاه گفت، مذاکرات ترکیه، سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو به درخواست آنکارا برای مدت نامعلومی به تعویق افتاده است.
به گزارش اسپوتنیک، روزنامه صباح روز سه شنبه به نقل از منابع آگاه خبر داد، مذاکرات سه جانبه پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو به درخواست ترکیه برای مدت نامعلومی به حالت تعلیق درآمده است.
در همین حال، پکا هاویستو، وزیر امور خارجه فنلاند نیز پیشتر پیشنهاد کرده بود که مذاکرات سوئد و فنلاند با ترکیه برای پیوستن به ائتلاف آتلانتیک شمالی برای چند هفته به حالت تعلیق در خواهد آمد.
شنبه گذشته، راسموس پالودان، رهبر حزب راست افراطی دانمارک، یک قرآن را در بیرون سفارت ترکیه در استکهلم به آتش کشید، در حالی که پیشتر از مقامات سوئدی مجوز برگزاری این اقدام را دریافت کرده بود. اقدامات او توسط بسیاری از کشورها محکوم شد.
وزارت خارجه ترکیه در همان روز این اقدام را نقض آشکار تعهدات تفاهم نامه سه جانبه سوئد برای جلوگیری از تبلیغات سازمان های تروریستی خواند. وزارت دیپلماسی ترکیه همچنین خاطرنشان کرد که سوزاندن قرآن در استکهلم نشان دهنده سطح اسلام هراسی، نژادپرستی و تبعیض در اروپا است.
همانطور که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز قبل اشاره کرد، استکهلم دیگر نباید روی حمایت آنکارا برای درخواست خود برای پیوستن به ناتو حساب کند.
حلوصی آکار - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.01.2023
ترکیه به سوئد هشدار داد که عضویت این کشور در ناتو را وتو می کند
فنلاند و سوئد در 18 مه 2022 در بحبوحه حوادث اوکراین تصمیم گرفتند به ناتو بپیوندند. درخواست های آنها قبلاً توسط 28 کشور عضو این اتحاد تأیید شده بود، اما مجارستان و ترکیه آنها را تأیید نکردند.
آنکارا از استکهلم و هلسینکی می‌خواهد که حمایت از پ‌ک‌ک را متوقف کنند. مقامات ترکیه بارها اعلام کرده اند که بدون تحقق این وعده ها، هیچ پیشرفتی در پذیرش کشورهای شمالی در این اتحادیه حاصل نخواهد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала