گزارش و تحلیل

اروپا چگونه می تواند خود را از بحران انرژی نجات دهد؟

© Sputnik / Stringer  /  مراجعه به بانک تصاویر پیش بینی ورود عراق برای به بازار جهانی گاز
پیش بینی ورود عراق برای به بازار جهانی گاز  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.01.2023
اشتراک
طی چند ماه گذشته کشورهای اروپایی به دلیل قیمت بالای گاز و برق دچار بحران انرژی شده اند که به دلیل تحریم های اعمال شده علیه روسیه به شدت افزایش یافته است. سیاستمداران در تلاش برای حل این مشکل با افزایش واردات گاز طبیعی مایع (LNG) و جستجوی جایگزین برای سوخت روسیه هستند.
به گزارش اسپوتنیک، تا اواسط آگوست 2022، قیمت گاز در اروپا تا 200 یورو در هر مگاوات ساعت در مقایسه با 50 یورو در سال گذشته آن، فراتر رفت.
یونیپر، بزرگترین واردکننده گاز آلمان، اخیراً اعلام کرد که ضررهای روزانه بسته به قیمت فعلی گاز از اواسط ژوئن بسیار متغیر بوده است. تا پایان تابستان زیان یونیپر به 3.8 میلیارد یورو رسید.
در حالی که در لهستان، علی‌رغم تلاش‌های دولت برای مسدود کردن قیمت گاز، این عدد با تخفیف برای شرکت‌های کوچک و متوسط، از جمله نانوایی‌ها، لغو شده است. این امر منجر به افزایش شدید تورم در این کشور تا 17.9 درصد شد.
این در حالی است که علیرغم نیاز روسیه به انرژی، آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه گاز و نفت روسیه تا لغو راه‌اندازی خط لوله گاز نورد استریم - 2 اعمال کرده‌اند که توزیع این انرژی را تسهیل می‌کند. اروپا مانع دیگر حملات به نورد استریم 1 بود که دادستانی کل روسیه آن را یک اقدام تروریستی بین المللی توصیف کرد.
اولاف شولتز، صدراعظم آلمان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.11.2022
شولتز: تصور کردن راه‌اندازی خط باقی‌مانده نورد استریم 2 سخت است
با این وجود، بسیاری از سیاستمداران اروپایی همچنان روسیه را مسئول بحران گاز در این قاره می دانند. پیش از این رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان گفته بود که روسیه "شیر گاز را بسته است".
"ولادیسلاو بلوف"، معاون انستیتو اروپا آکادمی علوم روسیه و رئیس مرکز مطالعات آلمان آکادمی علوم روسیه به اسپوتنیک گفت:" اکنون برای هابک، معاون صدراعظم آلمان راحت است که بگوید روسیه در کمبود فعلی گاز مقصر است که در تابستان 2021، مدت‌ها قبل از خصومت‌ها در اوکراین آغاز شد".
آیا LNG می تواند بحران انرژی اروپا را حل کند؟
در پس‌زمینه امتناع از عرضه گاز روسیه به دلیل عملیات نظامی ویژه در اوکراین، دولت آلمان به طور فعال ساخت پایانه‌هایی را گسترش می دهد که LNG وارداتی را می‌پذیرند. تا سال 2026، قرار است در مجموع 11 پایانه LNG راه اندازی شود.
کارشناسان موسسه جدید "آب و هوا " مستقر در شهر کلن آلمان در مطالعه اخیر خود به این نتیجه رسیدند که روی آوردن به منابع انرژی تجدید پذیر لازم است.
11این موسسه تاکید کرد:" 11 پایانه LNG با ظرفیت کل حدود 73 میلیارد متر مکعب در سال می تواند حدود 50 ٪ گاز بیشتر از روسیه را که قبلاً خریداری شده بود، وارد کند. اگر تمام پایانه های برنامه ریزی شده به بهره برداری برسند ، آلمان می تواند تقریباً دو سوم گاز طبیعی بیشتری را از طریق زمین و دریا از آنچه در حال حاضر مصرف می کند، وارد کند".
آنها اضافه کردند اگر همه طرح‌های LNG پیش برود، "می‌توانیم مشکل هدر رفتن بی‌رویه پول مالیات‌دهندگان را پیش‌بینی کنیم".
با این حال، روبرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، وجود موانع را رد کرده و حتی خاطرنشان می کند که بحران انرژی هنوز به پایان نرسیده است و به ذخیره نیاز است.
چند هفته پیش، تحلیلی توسط Climate Action Tracker (CAT) نشان داد که زیرساخت های LNG بسیار بیشتر از آنچه واقعاً مورد نیاز است، در سراسر جهان ساخته می شود. بر اساس این داده ها، مازاد عرضه LNG پیش بینی شده می تواند تا سال 2030 به حدود 500 مگاتن برسد که تقریباً پنج برابر حجم گاز وارداتی روسیه توسط اتحادیه اروپا در سال 2021 است.
گاز - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.11.2022
اتحادیه اروپا بخش قابل توجهی از گاز روسیه را با واردات LNG جایگزین کرد
با این حال، پروژه LNG دولت، بیش از هر چیز در میان دوستداران محیط زیست، که در اعتراضات اخیر مردم آلمان در لوتزرات، نشان داده اند که آماده دفاع از ایده های خود در برابر پلیس باتوم دار هستند، نارضایتی زیادی ایجاد می کند.
آیا اروپایی ها جایگزینی برای گاز روسیه دارند؟
اروپا مدت هاست که علاقه مند به افزایش عرضه سوخت از خارج از کشور است، به ویژه زمانی که زیرساخت های خطوط لوله از قبل وجود داشته باشد. علیرغم برخی تلاش‌های سیاستمداران اتحادیه اروپا برای افزایش عرضه سوخت از کشورهای دیگر، آنها با مشکلاتی روبرو هستند.
تولید گاز "شیل" در آمریکا برای اروپایی ها نوعی راه حل به نظر می رسد، اما تحلیلگران معتقدند که این یک گزینه مناسب نیست.
"سامانتا گروس"، مدیر امنیت انرژی و آب و هوای موسسه بروکینگز در واشنگتن، در سخنانی گفت: "فکر نمی‌کنم اروپا هرگز به اندازه‌ای که از روسیه از طریق خطوط لوله گاز و ال‌ان‌جی از آمریکا دریافت کند، گاز و ال ان جی دریافت کند".
او گفت مشکل، ظرفیت صادرات است، نه میزان گاز تولیدی ایالات متحده، زیرا این یک فرآیند پیچیده و پرهزینه است که نیاز به مایع سازی، حمل و نقل به پایانه های صادراتی، کشتی ها برای رساندن سوخت به کشور خریدار دارد. و پس از تمام این اقدامات، حضور در آنجا و فرآیند تبدیل مجدد به گاز.
گروس ادامه داد: ""سه تا پنج سال طول می‌کشد تا ایالات متحده زیرساخت‌های صادرات LNG را ایجاد کند."
نروژ غنی از گاز نیز به مبارزه برای بازار گاز اروپا پیوسته است و به لطف خط لوله گاز لانگلد، عرضه سوخت به بقیه اروپا را افزایش داده است. سامانتا گروس گفت، با این حال، میادین گازی در دریای شمال "فرسوده نشده اند، اما دیگر مانند گذشته نیستند."
قطر نیز بخشی از مبارزه برای یک بازار جدید شده است. با این حال، این کشور در حال حاضر بیش از 70 درصد LNG خود را تحت قراردادهای بلندمدت به کشورهای آسیایی صادر می کند.
از سوی دیگر، کلاوس ارنست، رئیس کمیته انرژی پارلمان آلمان گفت که حتی با وجود توافق بر سر تامین LNG از قطر، هنوز هیچ جایگزین واقعی برای جایگزینی تامین سوخت از روسیه وجود ندارد.
او در حساب توییتر خود نوشت:" دولت آلمان از قرارداد تامین LNG خود با قطر استقبال می کند و به ارقام زیادی می بالد. اما در واقع، این دو میلیون تن LNG معادل 3 درصد از مصرف گاز آلمان است. هنوز هیچ جایگزین واقعی برای گاز روسیه وجود ندارد."
با این وجود، اروپا هنوز این فرصت را دارد که واردات انرژی از روسیه را از سر بگیرد.
ولادیسلاو بلوف در این زمینه گفت:" تحریم ها علیه خط لوله گاز نورد استریم 2 تنها از سوی آمریکا اعمال شده است و نه از سوی بروکسل. این موضوع باعث می شود تا بتوان در عرض یک هفته بتوان اقدامات لازم برای از سر گیری انتقال گاز از طریق این خط را انجام داد".
وی در ادامه افزود:" علاوه بر این ، روسیه آماده بازگرداندن گاز از طریق سایر خطوط لوله گاز است. آلمان هنوز هم فرصتی برای دریافت آن دارد. یک خط لوله گاز یامال اروپا که توسط لهستان مسدود شده است وجود دارد ، یک خط لوله گاز از طریق اوکراین وجود دارد ، اما پمپاژ را از طریق آن 40 ٪ کاهش می دهد. آلمان فرصت های قابل توجهی برای فشار بر متحدین خود دارد. روسیه آماده تأمین گاز به آلمان است ، اما خود آلمانی ها این موضوع را نمی خواهند".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала