گزارش و تحلیل

MWM: روسیه پیشتاز قطعی صادرات سیستم های دفاع هوایی است

© Sputnik / Vitaliy Ankov /  مراجعه به بانک تصاویر تاریخ تحویل اس ـ 500 به ارتش روسیه اعلام شد
تاریخ تحویل اس  ـ 500 به ارتش روسیه اعلام شد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.01.2023
اشتراک
کرملین: روسیه در تولید موشک های پدافند هوایی در جهان همتایی ندارد.
اسپوتنیک به نقل از نشریه آمریکایی MWM - میلیتاری واچ مگزین: چندی پیش ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از کارخانه اوبوخوف در سن پترزبورگ بازدید کرد، شرکتی که تاریخچه آن به قرن نوزدهم بازمی گردد، زمانی که تعدادی اسلحه سنگین در آنجا برای ارتش امپراتوری روسیه تولید می شد. اکنون کارخانه اوبوخوف نقش کلیدی در تولید دوربردترین سامانه های موشکی زمین به هوای روسی اس-300، اس-400 و اس-500 ایفا می کند.
پوتین در سن پترزبورگ گفت: ما در این کارخانه سه برابر موشک‌های دفاع هوایی تولید می‌کنیم که در ایالات متحده تولید می شود. و به طور کلی، صنعت دفاعی ما سالانه تقریباً همان مقدار موشک پدافند هوایی برای مقاصد مختلف تولید می کند که تمام شرکت های نظامی-صنعتی جهان تولید می کنند. وی افزود: پیروزی روسیه اجتناب ناپذیر است و مبتنی بر اتحاد و انسجام مردم چند ملیتی، قهرمانی رزمندگان در عملیات ویژه نظامی و کار صنایع دفاعی است.
اظهارات پوتین در زمانی بود که تولید موشک برای سیستم های دفاع هوایی به دلیل درگیری های روسیه و اوکراین و تشدید تنش ها با ناتو در حال افزایش است. علاوه بر این، تنها چند روز پیش، روسیه تحویل سومین دسته از سامانه های اس-400 را به هند آغاز کرد. تا پایان سال جاری مسیحی دو مجتمع دیگر به هند تحویل می شود.
پس از فروپاشی اتحاد شوروی، تولید موشک های زمین به هوا یکی از رشته هایی بود که کمترین آسیب را از کاهش تولیدات گرفت. روسیه در توسعه تعدادی از تسلیحات جنگ هوایی از چین و ایالات متحده عقب تر است، اما سیستم های پدافند هوایی زمینی آن برای ساخت نسبتاً ارزان و آسان در بهره برداری هستند. به لطف آن آنها ابزاری برای مبارزه با نیروی هوایی بزرگتر و مدرن تر فراهم می کنند. بنابراین، سامانه اس-400 با سرعتی بسیار بالاتر از هر کلاس هواپیمای جنگی خریداری می شد. در نتیجه، امروزه آنها توسط بیش از 20 تشکیلات نظامی اداره می شوند.
سامانه دفاع هوایی اس-500 در روسیه آزمایش شد+ویدیو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.07.2021
سامانه دفاع هوایی اس-500 در روسیه آزمایش شد+ویدیو
اس-400 علاوه بر تحرک بالا، قادر است اهداف رادارگریز تقریباً همه کلاس ها از جمله موشک ها و اهداف سوپرسونیک را مورد اصابت قرار دهد. و هزینه های بهره برداری از آن تنها بخش کوچکی از قابلیت های دفاعی قابل مقایسه ارائه شده توسط جنگنده ها یا رهگیرها را تشکیل می دهد. در نتیجه، روسیه خریدهای گسترده ای از اس-400 و سایر سامانه های موشکی زمین به هوای اضافی انجام داده است و شبکه آن در روسیه بی نظیر تلقی می شود.
مجتمع نظامی-صنعتی روسیه پیشرفت قابل توجهی در زمینه پدافند هوایی داشته است و روسیه با اطمینان از حجم کل تولید ناتو پیشی گرفته است. با این حال، مقیاس قابل توجه تولید سیستم های دفاع هوایی در کره شمالی و چین ناشناخته باقی مانده است. در عین حال، روسیه در صادرات سیستم‌های دفاع هوایی پیشتازی خود را نسبت به سایر نقاط جهان حفظ می‌کند و برای اولین بار در سال‌های ابتدایی جنگ سرد در بازارهای خارجی تسلط پیدا کرد و از آن زمان تاکنون این موقعیت را محکم حفظ کرده است.
با توجه به توانمندی های ناچیز نیروی هوایی اوکراین، از آغاز درگیری روسیه و اوکراین، استفاده از سامانه های پدافند هوایی روسیه در این صحنه عملیات محدود بوده است. در همان زمان، رکوردهای برجسته ای برای انهدام هواپیماها از برد بسیار دور با استفاده از S-400 و احتمالاً سیستم S-300V4 به ثبت رسید. است. دومی به موازات S-400 تولید می شود و از تعدادی فناوری مشابه استفاده می کند، اما تحرک قابل توجهی بیشتری دارد و از حامل های زنجیری مستقر می شود.
انتظار می رود اس-500، جدیدترین سامانه افزوده شده به شبکه دفاع هوایی دوربرد روسیه، پس از برآورده شدن تقاضای داخلی صادر شود. در عین حال، هند، الجزایر و قزاقستان در میان مشتریان بالقوه نام برده می شوند. این سامانه، هدفش دفاع راهبردی دوربرد و خنثی سازی اهدافی مانند موشک های هسته ای، هواپیماهای مافوق صوت، ماهواره ها، فضاپیماها و بمب افکن های سنگین است. در عین حال، ادغام حسگرهای آن می‌ تواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار اس-400 و سایر سیستم‌های سطح پایین‌تر قرار دهد تا اهداف کوچک‌ تر را خنثی کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала