گزارش و تحلیل

مهندسی دشمن که رهبری از آن صحبت می کرد چه بود و اشتباه محاسباتی شان کجا؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / آیت الله خامنه ای
آیت الله خامنه ای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.01.2023
اشتراک
رهبر جمهوری اسلامی هفته گذشته در دیدار با مداحان عبارتی را استفاده کرد که مورد توجه بسیاری قرار گرفت.
اسپوتنیک، مقام معظم رهبری هفته گذشته در دیدار با مداحان عبارتی را استفاده کرد که مورد توجه بسیاری قرار گرفت.
وی اظهار داشت:
"بنده به عنوان کسی که این مسائل را زیرنظر دارم در دل خودم به مهندسی خوب دشمن آفرین گفتم، همه چیز را در جای خود و به اندازه خود آماده کرده بود، چرا موفق نشد؟ چون محاسبه دشمن غلط بود".
بعضی وقت ها روحیه ورزشکاری که عموما از آن صحبت می شود را می توان به خوبی در بیانات رهبری مشاهده کرد.
بسیاری هنوز به یاد دارند وقتی که وی درباره "نرمش قهرمانانه" کشتی گیران صحبت کرد.
ماجرا مانند دو ورزشکار می ماند که با هم مبارزه می کنند یکی چند ضربه قوی به دیگری می زند اما در نهایت طرف دوم با یک ضربه فنی برنده می شود چون حرفه ای تر است ولی نمی آید فخر فروشی کند بلکه با روحیه ورزشکارانه می آید و دست روی شانه حریف می گذارد و می گوید خوب تمرین کردی و خوب بازی کردی ولی به خودت غره شدی و حرفه ای بازی نکردی و دلیل باخت ات حرفه ای نبودن ات است.
به نوعی دشمن خود را نصیحت بزرگوارانه می کند.
حال این سوال پیش می آید که مهندسی که دشمن انجام داده بود چه بود که رهبری از آن صحبت کرد و کجای کار اشتباه کرد؟
خوب می توان گفت امروزه چند قرن است که دشمنان ملت ایران در حال ضربه زدن به این ملت می باشد و جریان مبارزه ملت ایران با دشمنان جریان جدیدی نیست.
همیشه هم ابزار اصلی دشمنان برای مقابله با ایرانی ها استفاده از ستون پنجمی ها بوده.
توقیف کشتی های ماهیگیری خارجی در دریای عمان توسط سپاه پاسداران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.01.2023
رای مثبت پارلمان اروپا به لایحه قرار دادن سپاه درفهرست "سازمان های تروریستی"
البته چون قبلا توضح داده ام منظور از ستون پنجمی ها چیست و خوانندگانی که نمی دانند منظور چیست می توانند این عبارت "ستون پنجم" را راحت در اینترنت جستجو کنند، وقت خوانندگان را برای توضح آن نمی گیرم.
واینجا وقتی از ستون پنجمی ها صحبت می کنیم اینها را می توانیم به دو بخش تقسیم کنیم ستون پنجمی های خواص و عوام.
ستون پنجمی های خواص در حکومت نفوذ می کنند و به پست های بالا هم می رسند و روی تصمیم سازی و تصمیم گیری کشور اثر گذار می شوند.
انگلیسی ها در گزینش ستون پنجمی ها بسیار حرفه ای هستند اما امروزه تجربه آنها به دیگران هم منتقل شده.
قدیم ها بسیار معروف بود که اینها می رفتند افرادی را پیدا می کردند که مثلا در حوزه علمیه و یا مراکز دینی حضور پیدا کنند و چند دهه هم آنجا به تحصیل بپردازند برای اینکه وقتی به رتبه بالای علمی رسیدند فتواهایی که به نفع انگلیس است را صادر کنند.
در حوزه های نظامی و سیاسی هم که اینها الی ماشاءالله فعال هستند.
حتی ممکن است در حوزه های نظامی یا سیاسی برای اینکه فردی را به جایگاه مورد نظر خود برسانند حمله های تبلیغاتی هم بر علیه اش راه بیاندازند و بعد مثلا در مذاکرات امتیازی را که به دیگری نمی دهند به این فرد بدهند تا مثلا وانمود کند که در مذاکراتی موفقیت بیرون آمده و جایگاه بالاتری در ساختار تصمیم گیری کشور داشته باشد.
ستون پنجمی های عوام را معمولا افرادی تشکیل می دهند که خیلی سریع جو گیر می شوند و به سادگی تحت تاثیر حمله های تبلیغاتی قرار می گیرند و به قول معروف مانند موم می توان اینها را به هر شکلی بخواهند در بیاورند.
معمولا هم اینها سیاهی لشکر های دشمن هستند که بازیچه آنها قرار می گیرند و در دام و بازی آنها گیر می کنند وتصور می کنند که چون مثلا رسانه های دشمن از کرده آنها تعریف و تمجید می کنند پس اینها کار صحیح را انجام داده اند.
در شگرد جدید، دشمنان از ابزار رسانه های جمعی و رسانه های اجتماعی به صورت ترکیبی استفاده می کنند.
چون نفوذ رسانه های اجتماعی امروزه بسیار قوی شده برای فضا سازی از اینها به خوبی می توانند استفاده کنند.
اعلام شرط به رسمیت شناختن مقامات جدید در افغانستان از سوی روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.11.2022
نظر وزارت امور خارجه روسیه در مورد واکنش آمریکا به اعتراضات در ایران
مثلا شخصی را می آورند برای اینکه بزرگ اش کنند به یکباره چند صد هزار حساب کاربری دروغین fake درست می کنند وبعد اینها را طرفدار او می کنند تا همه فکر کنند که وای این فرد چه قدر طرفدار دارد و بعد هر حرفی که می زند را هزاران تایید like برایش می زنند تا عوام تصور کنند که حتما حرف او درست است که این همه تایید دارد.
در عموم موارد هم از ابزار های تکرار کننده ماشینی bot استفاده می کنند تا هم تعداد بینندگان را به صورت کاذب بالا ببرند هم تعداد تایید کنندگان را.
به حال می توان گفت دشمن برای مهندسی توطئه جدید خود بر علیه ایران روی چند محور حرکت کرد.
یکی دیگر از مواردی که خوب می توان گفت مورد اصلی هم هست استفاده از ابزار جنگ رسانه ای چه در داخل چه در خارج کشور.
متاسفانه هنوز هم برخی متوجه این جریان نیستند و یا حاضر نیستند که بپذیرند که فضای جهانی امروزه در اختیار رسانه است.
همین ماجرای رای گیری اخیر پارلمان اروپا بر علیه سپاه پاسداران جهت افزایش فشار بر ایران دلیل اصلی اش فضاسازی رسانه ای بین المللی بر علیه ایران می باشد که موجب آن شده که نمایندگان پارلمان اروپا تحت تاثیر این فضاسازی قرار بگیرند.
وقتی که ایران رسانه های بین المللی مقتدر که بتوانند حرف های آن را منتقل کند ندارد خوب طبیعی است که دشمن به راحتی بتواند روی آرای مردم جهان بر علیه ایران تاثیر بگذارد وحتی نمایندگان پارلمان اروپا را تحت تاثیر قرار دهد و آنها هم بدون هیچ گونه تحقیق در گرداب فضای رسانه ای گیر کنند.
درباره داخل ایران هم که نیاز به گفتن نیست و همه امروزه اثر ضعف رسانه در داخل را نیز به خوبی لمس می کنند، امری که موجب آن شده تا چند تا رسانه در خارج کشور به راحتی بتوانند فضای داخلی کشور را از این رو به آن رو کنند.
1 – فشار اقتصادی با تحریم های خارجی و استفاده از عوامل نفوذی خود برای انتقال فشار آن به مردم.
2 – جنگ تبلیغاتی و رسانه ای در داخل وخارج از کشور.
3 – تلاش برای تحریک مردم با استفاده از شخصیت های معروف که عموما هم خارج کشور هستند.
4 - رهبر سازی برای جریان های مختلف، یکی برای جنبش سیاسی ، یکی برای جنبش زنان، یکی دیگر برای جنبش اقتصادی و دیگری برای هنرمندان و یکی دیگر برای ورزشکاران و یکی برای این قوم و دیگری برای قومی دیگر و یکی برای این طایفه و دیگری برای طایفه ای دیگر و...
5 – تشویق دیگر کشورهای بی طرف برای پیوستن به فشار بر علیه ایران و حمایت از اغتشاشات.
6 – فتنه سازی و ایجاد تفرقه داخلی میان جناح های سیاسی و فرقه ای و اقوام و...
7 – جدا سازی مردم از حاکمیت.
8 – تحرکات تروریستی و نظامی در اقصی نقاط کشور جهت درگیر کردن نیروهای مسلح ودور کردن آنها از مرکز.
9 – انتقال عوامل از یک شهر به شهری دیگر وحتی محله ای در شهر به محله ای دیگر، جهت درگیر کردن شهرهای مختلف و فضاسازی مبنی بر اینکه کل کشور وکل محلات شهر ها درگیر است.
10 – پول پاشی جهت خرید عوامل حد اکثری.
11 – استفاده از عواملی مانند مجرمان سابقه دار وارازل و اوباش که حاضر می باشند دست به هر کاری که پولش را دریافت کنند بزنند، جهت فضا سازی مانند شکستن شیشه مغازه ها و آتش زدن اموال عمومی و ایجاد رعب و وحشت و وادار کردن مغازه ها به تعطیلی به بهانه اعتصاب و یا بستن راه مردم جهت ایجاد فضای نا بسامان در اتوبانها وخیابان ها و حتی کشته سازی و یا حتی کشتن مردم و مامورین جهت آشوب به پا کردن و....
12 – هماهنگ کردن همه فعالیت های اطلاعاتی و امنیتی همه کشورهایی که بر ضد ایران برای سالها فعالیت داشتند و متمرکز کردن مدیرت آنها در یک اتاق فکر.
فرمانده سپاه: نیازی به کمک امریکایی ها نداریم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.01.2023
سرلشکر سلامی: تحریم اقتصادی نسخه فقرسازی جامعه ایران بود
همه این موارد را هم دشمن باید هماهنگ می کرد تا همزمان باشند چون به خوبی می دانست که هر کدام از این محورها را اگر جداگانه پیاده کند شکست میخورد.
برای اینکه این کار انجام شود هم اتاق فکری تشکیل شده که برخی مقر آن را در لندن و برخی دیگر باور دارند که این اتاق فکر در یکی از کشورهای اطراف ایران تشکیل شده بوده.
همانگونه که رهبری هم اشاره کردند این مهندسی به شکل خیلی حرفه ای طراحی شده بود و آنها در حال برنامه ریزی برای شروع عملیات خود بودند و در حال جستجوی بهانه برای شروع این عملیات بودند.
برخی ناظرین عقیده دارند که این اتاق فکر همه کارهایش را کرده بود و منتظر یک تحول اقتصادی بود تا عملیات خود را شروع کند و عوامل نفوذی اش درون کشور تلاش داشتند ببینند مثلا چه زمانی دولت تصمیم می گیرد یارانه سوخت را بردارد تا عملیات در آن زمان کلید بخورد، ماجرای فوت خانم مهسا امینی وناراحتی عمومی که بر اثر آن به وجود آمد ماجرایی پیش بینی نشده بود، گو اینکه دشمنان ایران سالها بود روی این محور یعنی تحریک زنان فعالیت داشتند.
به نظر می آید آن اتاق فکر به یکباره تصور کرد فرصت ایجاد شده و حالا می تواند عملیات خود را شروع کند و همین هم شد.
از هر کارشناس حرفه ای مستقل سوال کنید تایید می کند که امکان ندارد همه این اتفاقاتی که در چهارماه اخیر رخ داد به صورت خودجوش رخ داده باشد و قطعا یک برنامه ریزی بسیار مهندسی شده پشت ماجرا بوده.
اشتباه استراتژیک یا محاسباتی که دشمنان مرتکب شدن هم در این بود که آنها قبل از اینکه بتوانند طرح هایشان را به صورت نهایی آماده کنند و در میان مخالفان وحدت ایجاد نمایند عملیات خود را پیش از موعد شروع کردند.
افرادی که آنها مد نظر داشتند هیچ کدام در حد و قواره یک رهبر برای ملت ایران نبودند و نیستند و شاید تعدادی طرفدار یکی از آنها باشند اما این طرفداری در حدی نیست که اینها آنقدر موثر باشند که بتوانند در ایران یک انقلاب را رهبری کنند.
من یک مثال می زنم.
همین جریانی که اخیرا طرفداران پسر شاه راه انداخته اند تا برای او وکالت جمع کنند به خودی خود نشان می دهد که نه خودش و نه حامیانش باور دارند که وی در حدی است که بتواند رهبری یک انقلاب در ایران را داشته باشد.
فردی که حد اقل خودش را در جایگاه یک رهبر بداند وواقعا میان مردم محبوب باشد نیاز به اخذ وکالت برای نشان دادن آن به خارجی ها ندارد.
مگر امام خمینی (ره) وقتی می خواست انقلاب کند نیاز داشت که برود از تک تک مردم وکالت بگیرد؟
خود همین ماجرا هم ثابت می کند که در میان مخالفان نظام جمهوری اسلامی در خارج کشور اوضاع از چه قرار است.
آنها همدیگر را در حدی قبول ندارند که حتی نمی خواهند سر به تن طرف مقابل باشد.
دعوا هم عموما بر سر پولهایی است که سازمان های امنیتی دشمن ملت ایران پخش می کنند و خوب طبیعتا هر کدام از اینها می خواهد پولها به سمت او بیاید.
اولین اشتباه محاسباتی دشمنان هم همین جا بود.
برخی از ایرانیان خارج کشور رفته بودند به دروغ اینها را متقاعد کرده بودند که فلانی مثلا می تواند رهبری یک انقلاب در ایران را انجام دهد و اینها هم تصور می کردند که خوب می توانند روی این عامل حساب باز کنند وبعد از اینکه کلی هزینه کردند دیدند اینها جایگاهی که اینها تصور می کردند درون ایران ندارند.
بسیاری خارجی ها وقتی می آیند ایران درگیر تعارفات الکی ایرانی ها می شوند و نمی دانند چه باید کنند، اگر بخواهید سوار آسانسور شوید و یا از درب جایی خارج شوید مدام همه به دیگر تعارف می کنند شما اول بفرمایید و یا اینکه اگر بخواهید چیزی را بخرید معمولا به شما تعارف می کنند که قابل ندارد مهمان ما و...
ولی خدا نکند اشتباه کنید و تعارف را جدی بگیرید و بخواهید کالایی را که برداشتید بدون پرداختن پول اش از مغازه خارج کنید یا جلوتر از طرف مقابل از درب عبور کنید.
ماجرای رهبری مخالفان خارج کشور هم همینطور است.
همه به همدیگر تعارف می زنند ولی خدا نکند یکی جوگیر شود بخواهد خودش را رهبر مخالفان معرفی کند، تکه پاره اش می کنند.
دومین اشتباه محاسباتی آنها هم این بود که اینها تصور می کردند که می توانند از خارج کشور درون ایران انقلاب به پا کنند در حالی که هیچ کس درون ایران حاضر نبوده و نیست تا قربانی اطماع خوش نشینان خارج کشور شود.
سومین اشتباه اینها هم در این بود که فکر می کردند این هیاهویی که درون کشور راه افتاده فضایی برای ماهی گرفتن آنها از آب گل آلود است و می توانند حد اقل ایران را وادار کنند به خواسته های آنها، مخصوصا در مذاکرات وین، تن دهد در حالی که متوجه نبودند که آنچه درون ایران می گذرد چیز دیگری است، عموما می توانید تفکر ایرانی را در دعوای دو راننده ببینید، خیلی سر و صدا می کنند اما بعد چند نفر می آیند و می گویند صلوات بفرستید و با هم روبوسی کنید و لعنت بر شیطان کنید و همان هایی که چند دقیقه پیش کلی به هم دیگر فحاشی می کردند و بد و بیرا می گفتند با هم روبوسی می کنند و شاید هم بروند با هم یک چای یا قهوه ای با شیرینی هم بخورند.
اشتباه دیگر هم این بود که اینها تصور می کردند روی برخی سلبریتی ها برای تحریک خیابان ها میتوانند حساب باز کنند.
بله برخی سلبریتی ها طرفدار دارند اما در همان فضای رسانه های اجتماعی نه بیشتر، خیلی ها حاضر هستند همان جا هم یک انقلاب آنچنانی فضایی راه بیاندازند اما هیچ وقت حاضر نیستند بیایند خیابان برای آن سلبریتی که رفته خارج کشور جا خوش کرده جانشان را فدا کنند.
انقلاب هم در خیابان می شود نه در رسانه های اجتماعی ویا فضا.
اشتباه بعدی این بود که همان رسانه هایی که اینها ساخته بودند برای اینکه بتوانند پول بیشتری از حامیان خود بگیرند رفتند سناریوهای کاذب ایجاد کردند و فیلم های کاذب ساختند و حتی مونتاژ کردند بعد اینها را به حامیان خود نشان دادند و آن حامیان تصور کردند که این فیلم ها واقعیت دارد و دیگر کار تمام است.
مهم ترین اشتباه محاسباتی که اینها انجام داده بودند این بود که اینها نتوانسته بودند جایگاه واقعی سطح طرفداران نظام درون ایران در مقابل مخالفان نظام را بر آورد کنند و روی آمار و ارقام ساختگی عواملشان حساب باز کرده بودند ومتوجه نبودند ایران بیش از هشتاد ملیون نفر جمعیت دارد، اگر حتی ده درصد هم مخالف باشند می شوند هشت ملیون نفر می ماند بیش از هفتاد ملیون نفر در طرف مقابل و نظام جمهوری اسلامی روی هفتاد ملیون نفر حساب باز کرده نه آن هشت ملیون نفر.
توجه داشته باشید منظور اینجا افراد معترض به شرایط اقتصادی و یا اوضاع معیشتی نیست، شاید بسیاری از مردم در باره اوضاع معیشتی خود ناراضی باشند اما این به معنا آن نیست که آنها خواهان سرنگونی نظام و به قدرت رساندن خوش نشینان خارج کشور باشند.
حتی اگر همین تناسب را نسبت به ایرانی های خارج کشور گرفته بودند هم باز می دیدند که حدود هشت تا ده ملیون ایرانی در خارج کشور زندگی می کنند اما در تحرکاتی که اینها برگزار کرده بودند سر جمع (همه را به علاوه غیر ایرانی هایی که استخدام کرده بودند) بیش از دویست یا سیصد هزار نفر واصلا بگوییم پانصد هزار نفر شرکت نداشتند و همین کافی بود تا متوجه شوند حتی ایرانی های خارج کشور با عوامل آنها همراه نیستند، اما آنها حتی همین محاسبه ساده را نیز به درستی انجام نداده بودند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала