گزارش و تحلیل

اقدام اروپا علیه سپاه، چراغ سبزی به داعش و سایر تروریستها

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر Флаги Евросоюза в отражении на стенде с эмблемой ЕС
Флаги Евросоюза в отражении на стенде с эмблемой ЕС - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.01.2023
اشتراک
پارلمان اروپا روز پنج شنبه با اکثریت آرا قطعنامه‌ای را تصویب کردند که از رهبری اتحادیه اروپا می‌خواهد سپاه پاسداران را به عنوان یک سازمان تروریستی به رسمیت بشناسد.
به گزارش اسپوتنیک، 589 نماینده پارلمان اروپا از طرح علیه سپاه پاسداران حمایت نموده و 31 نماینده رای ممتنع دادند و فقظ 9 نماینده پارلمان مخالفت کردند. این قطعنامه پارلمان اروپا ضمانت اجرایی ندارد بیشتر به عنوان واکنش اتحادیه اروپا نقض حقوق بشر در ایران و سرکوب معترضان در ایران مطرح می شود.
مقامات ایران این قطعنامه اروپا را به شدت محکوم کردند و هشدار دادند که پاسخ و واکنش به این اقدام متقابل خواهد بود.
دکتر مانی محرابی، تحلیلگر ارشد و نظریه پرداز مسائل بین الملل وعضو هیات علمی اندیشکده روابط بین الملل ایران در یک گفت و گوی ویژه ای با خبرگزاری اسپوتنیک به بررسی ابعاد تاثیرگذاری این قطعنامه بر امنیت منطقه پرداخته است.
اسپوتنیک: این تصمیم پارلمان اروپا چه تاثیری بر روابط کشورهای اروپایی با ایران خواهد داشت؟
تصمیم کودکانه اتحادیه اروپا در وهله نخست اثبات می کند که اروپا نه درک صحیحی از وضعیت سیاسی ایران دارد و نه درک صحیحی از اوضاع امنیت منطقه. با توجه به این مسئله که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد رسمی در جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود که نقشی اساسی در مسائل نظامی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران ایفا می کند، تروریستی خواندن آن توسط اتحادیه اروپا در واقع بخش عظیمی از بدنه کشور ایران را شامل خواهد شد و این اقدام عملا روابط ایران و اروپا را دچار خدشه بسیار عمیق خواهد کرد.
Министр иностранных дел Ирана Хосейн Амир Абдоллахиян во время встречи с министром иностранных дел РФ Сергеем Лавровым в Москве - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.01.2023
واکنش امیرعبداللهیان به اقدام پارلمان اروپا در اتهام تروریستی خواندن سپاه
اسپوتنیک: این تصمیم به چه حوادثی در منطقه منجر خواهد شد؟ با توجه به این که سپاه پاسداران در منطقه نقش اصلی در مبارزه با داعش و سایر تروریستها ایفا کرده، آیا این قطعنامه پارلمان اروپا بر امنیت منطقه تاثیرمی گذارد؟
این اقدام ناشیانه در مقابل نیروی اصلی مبارزه با تروریسم در غرب آسیا به طور قطع نشان دادن چراغ سبز به گروهک های تروریستی است و بار دیگر این پیام را مخابره خواهد کرد که اتحادیه اروپا به طور رسمی از گروهک های تروریستی حمایت می کند تا علاوه بر ایجاد آشوب در منطقه، عامل توجیهی جهت حضور نظامیان کشورهای بیگانه در غرب آسیا داشته باشد.
اسپوتنیک: آیا باید منتظر افزایش گروهکهای تروریستی باشیم، بیشتر کدام گروهکها فعالتر می شوند؟
هیچ نهاد بین المللی بی طرفی نمی تواند نقش پررنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در امنیت منطقه را کتمان کند، از این جهت تضعیف سپاه به طور طبیعی افزایش بحران را در پی خواهد داشت اما سپاه پاسداران بارها نشان داده که فشارهای سیاسی نمی تواند در اهداف و انگیزه آن جهت پیشبرد صلح در منطقه خللی ایجاد کند. شاید گروهک هایی در عراق، مناطق شمالی سوریه، یمن جنوبی و حتی افغانستان با حمایت ایالات متحده بتوانند به طور موقت به بازیابی خود بپردازند اما هدف اصلی اتحادیه اروپا و ایالات متحده که ضربه زدن به ایران به واسطه گروهک های تروریستی مقیم پاکستان است هرگز اتفاق نخواهد افتاد زیرا همانطور که عرض کردم سپاه پاسداران نشان داده اسیر اینگونه فشارهای سیاسی نخواهد شد.
رئیس جمهور ایران در نشست سران سازمان همکاری شانگهای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.01.2023
رئیسی: گنجاندن سپاه در فهرست سازمانهای تروریستی اتحادیه اروپا حرکتی از روی استیصال است
اسپوتنیک: آیا این تصمیم به نحوی بر شهروندان عادی تأثیر خواهد گذاشت؟
قطعا امنیت شهروندان مناطقی از غرب آسیا که سپاه پاسداران به طور مستقیم یا غیرمستقیم حافظ امنیت آنها است پس از این چراغ سبز اروپایی ها به گروهک های تروریستی، هر چند کوتاه مدت دچار خدشه خواهد شد و در بلند مدت امنیت ذهنی آنها را دچار تخریب شدید خواهد کرد.
اسپوتنیک: آیا این اقدام اروپا بر مذاکرات بر سر توافق هسته ای تأثیر می گذارد؟
ایران همواره نشان داده که به دنبال یک راه حل حقیقی و عملی در توافق هسته ای است اما تصمیم اتحادیه اروپا نشان می دهد که اروپایی ها عملا خواستار حل این مسئلله نیستند، از این جهت باید منتظر تاثیرات بسیار مخرب اقدام ناشیانه اروپایی ها بر توافق هسته ای باشیم
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала