گزارش و تحلیل

چشم انداز همکاری های ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا

© Sputnik / Sergey Guneevایران برای ایجاد یک منطقه آزاد تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا آمادگی دارد
ایران برای ایجاد یک منطقه آزاد تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا آمادگی دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.01.2023
اشتراک
ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و 5 کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا نقطه عطفی در توسعه روابط اقتصادی ایران و این اتحادیه است.
به گزارش اسپوتنیک، دکتر مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و آندری اسلپنف وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا چشم انداز همکاریهای اقتصادی متقابل را مورد تبادل نظر قرار دادند.
در این ملاقات، وزیر تجارت اتحادیه اوراسیا گزارشی از مذاکرات موافقتنامه تجارت آزاد مابین اتحادیه اوراسیا و ایران را ارائه و اظهار امیدواری نمود در این سفر، مذاکرات با وزارت صمت نهایی شود. وی همچنین به اراده موجود در اتحادیه برای ارتقا سطح همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران خبر داد.
معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و 5 کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا را نقطه عطفی در توسعه روابط دانست و اظهار امیدواری نمود با پایان مذاکرات و تصویب مجالسِ 6 کشور، تجارت آزاد هرچه زودتر محقق شود.

دکتر صفری همچنین یادآور شد مناسبات فی مابین نباید محدود به تجارت شود و ضروریست چارچوب همکاری جامع اقتصادی بین دو طرف مورد توافق قرار گیرد. وی همچنین پیشنهاد نمود کریدور حمل و نقلی ایران- اتحادیه اوراسیا ایجاد و مسیرهای ریلی، جاده ای و دریایی آن مورد توافق قرار گیرد تا از طریق آنها، تجارت آزاد کالاهای صنعتی و کشاورزی مابین 6 کشور جاری شود.

وی از جمله به مسیرهای دریایی آستاراخان - انزلی / امیرآباد و اکتائو - انزلی /امیرآباد و مسیرهای ریلی و جاده ای قرقیزستان- قزاقستان - سرخس / اینچه برون، روسیه - قزاقستان - سرخس / اینچه برون، روسیه - آستارا - رشت و مسیر ارمنستان - ایران برای این منظور اشاره نمود.
صفری همچنین به سایر حوزه های همکاری از جمله امنیت غذائی، امنیت انرژی، پولی، بانکی و گردشگری پرداخت و آمادگی ایران برای تقویت همکاری و تعامل با اتحادیه در این حوزه ها را خاطرنشان ساخت.
در پایان این دیدار قرار شد گفتگوها مابین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با هدف بسط همکاری ها به حوزه های مختلف اقتصادی ادامه یابد.
شایان ذکر است اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل 5 کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان می باشد و یک منطقه آزاد تجاری و اتحادیه گمرکی را تشکیل می دهد.
مناسبات ایران با این اتحادیه با اجرای موافقتنامه موقت تجارت ترجیحی در آبان 1398 وارد مرحله جدیدی شد. در سال جاری، مذاکرات فشرده برای تبدیل موافقتنامه موقت ترجیحی به موافقتنامه تجارت آزاد در دستورکار قرار داشته و به مرحله پایانی رسیده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала