ذخایر عظیم فلزات کمیاب در سوئد کشف شد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / پرچم سوئد
پرچم سوئد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.01.2023
اشتراک
کشف ذخایر عظیم فلزات کمیاب در سوئد می تواند موجب پایان وابستگی اروپا به چین برای تامین مواد ارزشمند کمیاب شود.
به گزارش اسپوتنیک، شرکت سوئدی استخراج سنگ آهن "LKAB" روز پنجشنبه اعلام کرد که "ذخایر قابل توجهی" از عناصر کمیاب خاکی را در لاپلند کشف کرده است که برای ساخت گوشی های هوشمند، خودروهای الکتریکی و توربین های بادی مورد نیاز است.
شرکت دولتی استخراج سنگ آهن در کیرونا که در 1000 کیلومتری شمال استکهلم واقع شده است، گفت که کیرونا حاوی بیش از 1 میلیون تن اکسیدهای خاکی عناصر کمیاب است.
به گفته شرکت "LKAB"، این بزرگترین ذخایر شناخته شده در نوع خود در اروپا است، اما ممکن است حداقل یک دهه تا شروع استخراج این عناصر به طول انجامد.
ابا بوش، وزیر صنعت سوئد، پس از کشف این ذخایر، سوئد را "معدن طلا" نامید. اعلامیه او در حالی منتشر می شود که کمیسیون اروپا در حال انجام اقدامات نهایی در مورد لایحه مواد خام حیاتی برای کمک به توسعه زنجیره عرضه پایدار است.
فلزات خاکی کمیاب در حال حاضر وارد زندگی تقریباً همه افراد روی کره زمین شده اند و در همه چیز از هارد دیسک گرفته تا آسانسور و قطار وجود دارند. آنها به ویژه برای زمینه به سرعت در حال رشد انرژی سبز که به توربین های بادی و موتورهای وسایل نقلیه الکتریکی نیرو می دهد، مهم هستند.
اما اتحادیه اروپا در بازار از رقبای خود بسیار عقب است و حدود 98 درصد از خاک های کمیاب خود را از چین تهیه می کند که هیچ یک از آنها در اروپا استخراج نمی شود. به گفته کمیسیون اروپا، انتظار می رود که تقاضا تا سال 2030 پنج برابر شود.
تیری برتون، کمیسر بازار داخلی گفت: "انتقال دوگانه سبز و دیجیتال ما بسته به عملکرد زنجیره‌های عرضه ما زنده خواهد ماند یا می‌میرد. چین را در نظر بگیرید، با شبه انحصار خود در فلزهای کمیاب و آهن رباهای دائمی، و قیمت ها تنها در سال گذشته 50 تا 90 درصد افزایش یافته است. تامین مواد خام به یک ابزار ژئوپلیتیک واقعی تبدیل شده است."
اتحادیه اروپا همچنین به دنبال عبرت گرفتن از گذشته و کاهش وابستگی یک جانبه مشابه آن چیزی است که به نفت و گاز روسیه پس از آغاز تهاجم گسترده روسیه به اوکراین در 24 فوریه سال گذشته ایجاد کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала