تانک "آلتای" ترکیه: چرا راه اندازی تولید انبوه آن به تعویق افتاده است؟

© Photo / http://bmc.com.tr/تانک "آلتای" ترکیه
تانک آلتای ترکیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.01.2023
اشتراک
روز 9 ژانویه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مراسم تحویل تعدادی از سامانه های توپخانه ای خودکششی نسل جدید Fırtına ("طوفان") به نیروهای مسلح این ، در مورد پروژه ساخت اولین تانک ترکیه به نام آلتای اظهار نظر کرد.
به گزارش اسپوتنیک، اردوغان گفت: تولید انبوه این تانک ها با نتایج آزمایش ها برای سال 2025 برنامه ریزی شده که طی آن دو تانک آلتای به نیروهای مسلح ترکیه منتقل می شود.
بر اساس اطلاعات تایید شده توسط منابع اسپوتنیک در اداره صنایع دفاعی تحت مدیریت ریاست جمهوری ترکیه، این دو تانک به موتور دیزلی DV27K ساخت شرکت هیوندای دوسان کره جنوبی و گیربکس EST15K ساخت SNT Dynamics مجهز خواهند شد. در صورت موفقیت آمیز بودن آزمایشات، می توان در مورد افزایش سفارشات برای موتورسازان کره جنوبی صحبت کرد.
در همین حال، ابتدا قرار بود تولید سریال تانک های آلتای در سال 2020 راه اندازی شود، اما به دلیل تحریم هایی که موتور این تانک را در بر گرفت، این برنامه ها برهم خورد چون قرار بود موتور آن از آلمان تحویل داده شود.
تاریخچه پیشبرد پروژه ساخت تانک آلتای
در سال 2007، کنسرن Otokar در مناقصه تولید نمونه اولیه این تانک برنده شد. در نتیجه، نمونه اولیه تانک آلتای که موتور و گیربکس آن از آلمان تامین می گردید با موفقیت تولید شد. شرکت Rotem کره جنوبی که به تولید تانک K2 Black Panther مشغول بود نیز در فرآیند تولید نمونه اولیه آلتای کمک کرد.
در سال 2015، سازمان صنایع دفاعی ترکیه مناقصه ای را برای تولید انبوه 250 دستگاه تانک آلتای اعلام کرد که علاوه بر شرکت Otokar تولیدکننده نمونه اولیه، شرکت های FNSS و BMC نیز در آن شرکت کردند. شرکت BMC در این مناقصه توسط برنده شد و در 9 نوامبر 2018 توافق نامه ای امضا شد که راه اندازی تولید انبوه تانک در سال 2020 را در نظر می گرفت.
© Photo / http://bmc.com.tr/تانک "آلتای" ترکیه
تانک آلتای ترکیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.01.2023
تانک "آلتای" ترکیه
در برنامه راهبردی 2017-2020 که توسط اداره صنایع دفاعی ترکیه منتشر شده است، پذیرش 15 دستگاه آلتای در سال 2020 وتحویل 20 دستگاه تانک به نیروهای مسلح این کشور در سال 2021 پیش بینی شده است. اما این هدف در بازه زمانی مشخص شده محقق نشد.
مشکلات در بهره برداری از موتورهای ساخت کره جنوبی
آنیل شاهین، کارشناس صنایع دفاعی ترکیه، در توضیحات خود به اسپوتنیک، به مشکلات فنی موجود در کار موتورهای ساخت کره جنوبی اشاره کرده و گفت: "در حال حاضر، کره جنوبی از موتورها و گیربکس های آلمانی در تانک های خود استفاده می کند. این کشور مدتهاست که در حال ساخت موتور بوده اما تعدادی از مشکلات فنی در کار این موتور مشاهده شده است. در حال حاضر کار رفع این مشکلات در حال انجام است.
همانطور که می دانید آلمان به دلیل تحریم اعمال شده در سابق، موتور به ترکیه نمی دهد. از آنجایی که تانک آلتای مشابه تانک K2 Black Panther کره جنوبی است، موتور این تانک برای تانک آلتای مناسب است. از آنجایی که ترکیه نیاز فوری به موتور تانک داشت، آن را از کره جنوبی خریداری کرد. شاهین تاکید کرد: اکنون ترکیه و کره جنوبی با یکدیگر همکاری می کنند تا مشکلات فنی ناشی از استفاده از موتور ساخت کره جنوبی در تانک آلتای را برطرف کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала