گزارش و تحلیل

جوک تحریم های جدید آمریکا بر علیه ایران

© AP Photo / Jacquelyn Martinوزارت خزانه داری آمریکا
وزارت خزانه داری آمریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.01.2023
اشتراک
اخیرا وزارت خزانه داری آمریکا مجددا تحریم هایی را بر علیه برخی اشخاص و شرکت های دخیل در تولید پهپاد و موشک در ایران اعلام کرده.
اگر فردی در جریان تحریم های چند دهه ای آمریکا بر علیه ایران نباشد با شنیدن چنین خبری تصور می کند قرار است چه شود!!!
آمریکا و انگلیس از زمان ملی شدن صنعت نفت ایران تا به امروز هزارها تحریم بر علیه ایران وضع کرده اند و به جز تاثیر روی زندگی مردم ایران وافزایش دشمنی و خصومت با آمریکا هیچ نتیجه ای از تحریم ها نگرفته اند ومعلوم نیست هدفشان از این تحریم ها و تحریم های قبلی چیست.
بچه که بودیم در محله مان یک بچه بود که خانواده اش خیلی ثروتمند بودند و حتی کوچه ای که در آن زندگی می کردند به نام خانواده او بود.
چون تک گل پسر کل خاندان (طایفه) شان بود نمی دانید کل طایفه برای او چه کار می کردند، همه هر چی داشند برای او خرج می کردند و انواع و اقسام بازی های آن زمان را برایش می خریدند.
برای اینکه به کوچه نیاید وبا بچه های محل بازی نکند مادرش انواع و اقسام کلاس ها و برنامه ها را برای او ثبت نام می کرد، از کلاس زبان گرفته تا کلاس کاراته تا ...
ولی او همیشه دوست داشت با بچه های توی کوچه بازی کند.
در آن زمان مرسوم نبود که بچه ها را کلاس های متنوع ثبت نام کنند و عموما همیشه بچه ها با هم توی کوچه بازی می کردند.
یادم هست هر بار می رفت کلاس کاراته می آمد توی کوچه و به همه فخر می فروخت که کاراته بلد است و شروع می کرد بچه ها را به مبارزه طلبیدن و آخر هم همیشه یک کتک مفصل می خورد و می رفت خانه مادرش را صدا می زد.
بعد می آمد و به بچه ها می گفت اگر آن بچه ای که کتک اش زده را تحریم کنند و با او بازی نکنند می برتشان خانه اش و اجازه می دهد با اسباب بازی هایش بازی کنند.
جریان تحریم های آمریکا بر علیه کشورهای دیگر امروزه شده شبیه همان دوستمان.
هر بار که آمریکایی ها می آیند به کسی زور بگویند و از او کتک می خورند می روند و تحریم اش می کنند و به دیگر کشورها می گویند اگر با این کشور بازی کنند با آنها بازی نمی کند.
اما اینبار دیگر مساله مقداری بیش از آن جریان شده.
وزارت خزانه داری آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.01.2023
آمریکا تحریم هایی را علیه چند ایرانی در رابطه با تحویل پهپاد به روسیه اعمال کرد
آنقدر ایران را تحریم کرده اند که دیگر تحریمی نمانده بر علیه ایران وضع کنند، آمده اند تعدادی افراد که نه به آمریکا سفر می کنند و نه در آمریکا حساب بانکی دارند و نه... را تحریم کرده که حق سفر به آمریکا ندارند و هر اموالی در آمریکا داشته باشند مصادره می شود!!!
به نظر می رسد عقل هم خوب چیزی است و امروزه سیاست مداران آمریکایی خیلی به آن نیاز دارند.
اگر تصور اینها این است که با این تحریم ها تولید پهپاد و موشک در ایران متاثر می شود باید گفت بروید روانپزشک ببیند آنکه به شما چنین نصیحتی کرده از نظر عقلی سلامت است یا نه.
بعد از چهاردهه از انواع و اقسام تحریم ها امروزه ایران نه فقط در زمینه تولید پهباد و موشک عقب نیافتاده بلکه توانسته ثابت کند که در سطح بین المللی اعتبار دارد و پهباد ها و موشک هایش توان مقابله با کل تسلیحات ناتو را دارد.
در صورتی که چنین نبود اینها دلواپس نمی بودند که ایران به روسیه موشک و پهباد بدهد.
از سوی دیگر همان خبری که اسکای نیوز منتشر کرده بود و ادعا کرده بود روسیه تعدادی تسلیحات غربی که به غنیمت گرفته را در اختیار ایران قرار داده تا مهندسی معکوس کند خود نشان می دهد چه قدر توانمندی ایران در زمینه فنی و مهندسی بالا است، توجه داشته باشید آنها می توانستند بگویند این تسلیحات در اختیار چین و یا هند و یا ... قرار گرفته ولی گفته اند ایران، این یعنی حتی خودشان هم اذعان دارند که ایرانی ها چه قدر حرفه ای هستند و تنها مهندسینی که ممکن است بتوانند تسلیحات آنها را مهندسی معکوس کنند ایرانی ها می باشند.
اینکه هنوز آمریکایی ها تصور می کنند با این روش می توانند ایران را به زانو در بیاورند یک تصور ساده لوحانه بیش نیست و قطعا هر کس چنین دیدگاهی را دارد باید به روانپزشک مراجعه کند.
سابقه تاریخی ثابت کرده تنها راه همانا راه مذاکره و رسیدن به توافقی مانند توافق هسته ای است و به این ترتیب آنها ممکن است بتوانند مقداری به ایران فشار بیاورند که در برخی زمینه ها در مقابل آنها قرار نگیرد مبادا آن توافق از بین برود.
وقتی توافقی در کار نباشد، و ایران چیزی برای از دست دادن نداشته باشد دیگر تحریم ها کیلویی چند؟
این مورد را هم سیاستمداران آمریکایی از دست داده اند.
وقتی تحریم ها می تواند تاثیر گذار باشد که کشوری چیزی برای از دست دادن داشته باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала