اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران ممکن است در نیمه اول سال 2023 توافقنامه تجارت آزاد امضا کنند

© Photo / IRNA اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران ممکن است در نیمه اول سال 2023 توافقنامه تجارت آزاد امضا کنند
 اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران ممکن است در نیمه اول سال 2023 توافقنامه تجارت آزاد امضا کنند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.12.2022
اشتراک
میخائیل میاسنیکوویچ، رئیس هیئت مسئولان اتحادیه اقتصادی اوراسیا اعلام کرد توافقنامه تجارت آزاد بین این اتحادیه و ایران ممکن است در نیمه اول سال 2023 امضا شود و مقدمات امضای توافقنامه تجارت آزاد با مصر نیز در مراحل نهایی است.
به گزارش اسپوتنیک، میخائیل میاسنیکوویچ گفت: ما آمادگی نسبتاً بالایی برای حرکت به سمت یک توافق کامل داریم. اکنون یک توافق موقت داریم که نتایج مثبتی را نیز به همراه دارد. من مایلم این توافق در نیمه اول سال 2023 امضا شود تا بتوانیم بلافاصله مراحل تصویب را آغاز کنیم".
وی افزود: "ما در حال انجام کارهای مشابه با مصر هستیم. بر اساس نتایج پنج دور مذاکرات، ما در مرحله تعیین کننده این مذاکرات هستیم."
اتحادیه اوراسیا یک بلوک اقتصادی متشکل از 5 کشور ارمنستان، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس است که با 183 میلیون نفر جمعیت فعال و تولید ناخالص داخلی هزار و 900 میلیارد دلار، دارای رتبه اول در تولید نفت، رتبه دوم در تولید گاز و رتبه چهارم در تولید برق است که یکی از پر رونق ترین بازارهای سرمایه‌گذاری در جهان به شمار می‌آید. این بلوک اقتصادی در ژانویه 2015 فعالیت خود را آغاز کرد.
تجارت آزاد ایران با اوراسیا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.12.2022
موافقت نامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا نهایی شد
میرهادی سیدی سرپرست گروه مذاکره کننده ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا روز 7 دسامبر از نهایی شدن مذاکرات ایران و اوراسیا بر سر موافقت نامه تجارت آزاد خبر داد و گفت بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ قلم کالا تحت پوشش این موافقت نامه قرار می‌گیرد.
میرهادی سیدی در خصوص موافقت نامه تجارت آزاد ایران و این اتحادیه گفت: حدود سی دور مذاکره با اتحادیه اقتصادی اوراسیا که نمایندگان پنج کشور به علاوه خود اتحادیه اقتصادی اوراسیا بودند، انجام شد. در این سی دوری که تعدادی از آنها بر خط و حدود 7 دور هم به صورت حضوری برگزار شد و دو سال به طول کشید ما ابعاد موافقت نامه تجارت آزاد را در چارچوبی که بیشتر این توافق ها در دنیا مرسوم است، پیش رفتیم و بر سر موافقت نامه ای که حدود 150 صفحه است و مفصل ترین موافقت نامه تجاری است به توافق رسیدیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала