گزارش و تحلیل

عضویت دائمی ایران در اتحادیه اوراسیا دور از ذهن نیست

© Sputnik / Sergey Guneyev /  مراجعه به بانک تصاویر ایران، راه دسترسی اوراسیا به بازار منطقه
ایران، راه دسترسی اوراسیا به بازار منطقه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.12.2022
اشتراک
چندی پیش سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران اعلام کرد که از هجدهم ژانویه (28 دی ماه) موافقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا به امضا خواهد رسید.
به گزارش اسپوتنیک، شعیب بهمن، کارشناس روابط ایران و روسیه و فقفاز و رئیس موسسه پژوهان جهان معاصر در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک فارسی در مورد چشم انداز توافق نامه تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا که قرار است اواخر دی ماه امسال به امضا برسد، توضیحاتی را ارائه کرد.
وی در پاسخ به پرسشی در مورد کلیت این توافق و سودمندی تجاری و اقتصادی طرفین از این توافق نامه گفت:" این توافق نامه در واقع دومین سند میان طرفین محسوب می شود که شامل مباحث و موضوعات گسترده تری نسبت به سند توافقی ابتدایی می باشد. این گستردگی موضوعات نشان دهنده آن ست که طرفین نسبت به همکاری های صورت گرفته رضایت داشته و تمایل دارند که این همکاری ها در فضای فعلی و آینده تداوم و توسعه یابد".
رئیس موسسه پژوهان جهان معاصر افزود:" این تمایل کشورها به توسعه همکاری ها، یک گام مثبت در توسعه تجارت خارجی بین ایران و کشورهای اوراسیا محسوب شده و نوید بخش تقویت مناسبات تجاری بیشتر بین طرفین می باشد".
تجارت آزاد ایران با اوراسیا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.12.2022
موافقت نامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا نهایی شد
شعیب بهمن همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد واکنش احتمالی غرب به خصوص آمریکا به نزدیکی ادامه دار ایران و روسیه بالخص پس از امضای این توافقنامه، افزود:" غرب و به خصوص آمریکا همیشه تلاش داشته اند تا روابط دو کشور توسعه و تقویت پیدا نکنند. غربی ها در سال های گذشته و به محض بروز همکاری های فی مابین این چنینی، اقدام به وضع تحریم های ثانویه و تحت فشار قرار دادن شرکت های روسی برای بازداشتن آنها از همکاری با طرف ایرانی، گرفته اند. در طرف مقابل این اقدامات برای ایران هم صدق می کرده است. همیشه از سوی آمریکا و اروپا فشارهایی بروی ایران بوده تا نتواند وارد یک همکاری گسترده با کشورهای اوراسیا شود".
وی اضافه کرد:" در نتیجه، این فشارها از گذشته وجود داشته، و در آینده نیز تداوم خواهد داشت. به ویژه آنکه هر چه روابط ایران و روسیه در حوزه های مورد مناقشه غرب ماندد حوزه های امنیتی ادامه پیدا کند، قائدتا مخالفت ها و کارشکنی های غربی نیز افزایش می باید".
رئیس موسسه پژوهان جهان معاصر در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال به عضویت دائمی در آمدن ایران در اتحادیه اوراسیا پس از امضای توافق نامه گمرکی پیش رو، افزود: "روند چند سال گذشته، هم در مورد توافق نامه نخست و هم سندی که قرار است به زودی امضا شود، نشان می دهد که طرفین ت ابه اینجای کار روند رو به رشد و مثبتی را پشت سر گذاشته اند. در عین حال به نظر می رسد که طرفین تمایل به عضویت دائمی ایران در اتحادیه داشته باشند. هم ایران تمایل به عضویت دارد و هم عضویت ایران می تواند مزایای مثبتی از لحاظ اقتصادی و جغرافیایی برای کشورهای عضو داشته باشد".
علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.06.2022
گزارش و تحلیل
تجارت ایران و روسیه تحت تحریم های غرب وارد فصل جدیدی می شود
شعیب بهمن اضافه کرد:
"با این تفاصیل و در شرایطی که همه طرفها از این روند سودمند خواهند بود، احتمال اینکه پروسه عضویت دائمی ایران در اوراسیا تکمیل شود، وجود دارد و عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا در آینده دور از ذهن نیست".
اتحادیه اوراسیا یک بلوک اقتصادی متشکل از 5 کشور ارمنستان، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس است که با 183 میلیون نفر جمعیت فعال و تولید ناخالص داخلی هزار و 900 میلیارد دلار، دارای رتبه اول در تولید نفت، رتبه دوم در تولید گاز و رتبه چهارم در تولید برق است که یکی از پر رونق ترین بازارهای سرمایه‌گذاری در جهان به شمار می‌آید. این بلوک اقتصادی در ژانویه 2015 فعالیت خود را آغاز کرد.
حکم امهز کارشناس روابط بین الملل ایرانی در گفتگو با اسپوتنیک عربی درباره قصد ایران برای امضای توافقنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) اظهار داشت:
ایران نه به شرق و نه به غرب متمایل است. جمهوری اسلامی همکاری‌های خود را در زمینه‌های متعددی افزایش داده و با متحدان مختلف خود، اعم از روسیه، اوراسیا و سایرین، قراردادهای متقابل امضا کرده است. ایران اخیراً به سازمان همکاری شانگهای پیوسته است، تهران عضو اتحادیه های مختلف است، جلساتی در سطح منطقه ای و عالی برگزار می کند و در سطح سیاسی نیز تماس هایی دارد. همه اینها برای رساندن همکاری به نقطه ادغام کامل بین طرف های علاقه مند ضروری است. این توافق با اوراسیا بخشی از یک استراتژی 25 ساله مشابه توافق ایران و چین است. بنابراین، سال آینده می تواند سال همگرایی بین روسیه و ایران باشد، زیرا هر دو طرف واقعاً تلاش می کنند سطح روابط را به سطوح دیگر از جمله نظامی ارتقا دهند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала