گزارش و تحلیل

برترین سلاح جهان - "اس500" سپر جدیدی برای دفاع هوافضای مسکو

© Sputnik / Ministry of Defence of the Russian Federation /  مراجعه به بانک تصاویر Испытательные боевые стрельбы новейшей зенитной ракетной системы С-500
Испытательные боевые стрельбы новейшей зенитной ракетной системы С-500 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.12.2022
اشتراک
در چین از اس-500 روسیه به عنوان قوی ترین سامانه موشکی پدافند هوایی در جهان نام بردند
به گزارش اسپوتنیک به نقل از پرتال چینی "سوهو"، سامانه پدافند هوایی اس-500 روسیه یا ЭپرومتئوسЭ پاسخ مسکو به استراتژی فضایی واشنگتن است. این قویترین سامانه پدافند هوایی جهان، از نظر استانداردهای تعیین شده برای آخرین نسل سامانه های موشکی ضد هوایی فراتر است. توسعه تسلیحات و تجهیزات باید برای آینده باشد. پس از سامانه موشکی ضد هوایی اس-400، روسیه بلافاصله شروع به توسعه سیستم دفاع هوایی کاملاً جدید اس-500 کرد. این واقعیت که روسیه بر توسعه سامانه های موشکی ضد هوایی متمرکز شده است، از دوراندیشی رهبری این کشور حکایت دارد.
ایالات متحده با هدف ادامه برتری در بخش عملیات فضایی آینده، سال گذشته نیروی فضایی خود را تشکیل داد. سامانه موشکی ضد هوایی اس-500 "سپر" جدیدی برای دفاع هوایی آینده مسکو و پاسخی قدرتمند به استراتژی فضایی واشنگتن است. این سامانه نه تنها می تواند موشک های بالستیک و دیگر اهداف را رهگیری کند، بلکه تهدیدی برای ماهواره های مدار پایین و سایر فضاپیماها نیز محسوب می شود. روسیه و ایالات متحده دوباره در دور جدیدی از رقابت جهانی هوافضا به میدان آمده اند.
قابلیت ها و دامنه اس-500 مطمئناً فراتر از محدوده هر سیستم موشکی ضدهوایی آخرین نسل است. اس- 500 تنها یک نسخه مدرن از سیستم دفاع هوایی اس- 400 نیست، بلکه یک نوع کاملاً جدید از سیستم دفاع هوافضا است. سامانه پدافند هوایی اس-500 پرومتئوس می‌تواند موشک‌های کروز مافوق صوت، موشک‌های بالستیک میان‌برد و موشک‌های بالستیک قاره‌پیما را در بخش‌های پایانی و میانی مسیر خود و همچنین اهداف آیرودینامیکی - از جمله هواپیما - و اهداف هوایی را که با سرعت بیش از 5 ماخ پرواز می‌کنند، رهگیری کند. این سامانه حتی می‌تواند ماهواره‌های مدار پایین و سلاح‌های فضایی را در مدار نزدیک زمین مسدود کند. اس-500 باید اساس سیستم دفاع هوافضای روسیه شود و نسل جدیدی از سامانه های موشکی ضد هوایی را رهبری کند.
شرکت Almaz-Antey در سال 2002 شروع به مطالعه امکان ایجاد نسل جدیدی از سیستم های دفاع هوایی کرد. از آنجایی که از اس-400 به عنوان نسل چهارم سیستم دفاع هوایی روسیه نام برده می شود، اس-500 پرومتئوس به عنوان نسل پنجم این نوع سیستم ها طبقه بندی می شود. در سال 2003، این کنسرن طراحی ظاهری یک سیستم موشکی جدید ضد هوایی را آغاز کرد. یک سال بعد، مهندسان طراحی فنی سیستم جدید را آغاز کردند. در سال 2005، شرکت Almaz دو پروژه تحقیقاتی را با نام های رمز " ارباب" و " پیروز" راه اندازی کرد. در سال 2006، Almaz-Antey به عنوان توسعه دهنده اصلی سیستم دفاع هوایی جدید منصوب شد و از فوریه 2007 اجرای این طرح را آغاز کرد.
تا سال 2008، سامانه اس-500 به نمایش گذاشته نشد. اولین گزارش ها در مورد این سیستم موشکی ضد هوایی در اواخر سال 2008 ارائه شد و در سال 2009 ،روسیه رسماً توسعه پرومتئوس را اعلام کرد. همچنین برخی از ویژگی های سیستم جدید نیز فاش شد: "این سامانه می تواند اهداف بالستیک (شامل موشک های بالستیک میان برد و موشک های بالستیک تاکتیکی) را در ارتفاع 200 کیلومتری و با سرعت پرواز 5 ماخ مورد اصابت قرار دهد. و همچنین قادر است موشک های کروز مافوق صوت را رهگیری کند. به طور بالقوه، همچنین می تواند ماهواره های مدار پایین و دیگر اهداف فضایی را نابود کند". در طول اجرای این پروژه مشکلاتی به وجود آمده بود، اما در نتیجه در سال 2021، اولین سامانه های اس-500 وارد خدمت نیروهای مسلح روسیه شد. و امروز اس-500 قویترین سامانه موشکی ضد هوایی در جهان است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала