وزارت نفت ایران چشم انداز همکاری با چین را درازمدت ارزیابی کرد

CC BY 4.0 / Tasnim Agency News / وزارت نفت ایران
وزارت نفت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.12.2022
اشتراک
وزارت نفت ایران به مطالب برخی رسانه ها درباره بدعهدی اقتصادی چین با ایران واکنش نشان داد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، وزارت نفت ایران به گزارش روزنامه همدلی با عنوان "بدعهدی اقتصادی چین با ایران" در مورخ ۱۴/۹/۱۴۰۱ واکنش نشان داد و اعلام کرد:
این روزنامه بدون هیچ فکت و سندی مدعی بدعهدی اقتصادی چین با ایران شده است. در حالی که نوع روابط اقتصادی دو کشور به خصوص در حوزه انرژی بر هر ناظری با حداقل توان تحلیل واضح است. ایران و چین در دوره سخت‌گیرانه‌ترین تحریم‌های طرف‌های غربی بیشترین روابط را در حوزه تجارت انرژی داشته‌اند و در حوزه سرمایه‌گذاری نیز اتفاقات مهمی علی‌رغم تحریم‌ها افتاده است.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.12.2022
واکنش توئیتری وزیر خارجه ایران به اقدام چین
این روزنامه مثل رویه دائمی یک جریان سیاسی خاص، متهم اصلی که ملت ایران را بدون گناه مورد شدیدترین و غیرانسانی‌ترین تحریم‌ها قرار داده رها کرده و به جای آن مشغول محاکمه قربانی و کسانی است که به او کمک کرده‌اند. درباره روابط دو جانبه، ایران در حاشیه اجلاس شانگهای اظهار کرده است برنامه همکاری‌های جامع راهبردی ایران و چین نشانه و نماد اراده دو کشور برای توسعه همه جانبه روابط دو کشور است.
رییس جمهور چین نیز از مواضع مستقل ایران در موضوعات بین‌المللی تقدیر کرده و روابط ایران و چین را راهبردی دانسته و اظهار داشته که فارغ از هر تحولی این رابطه توسعه خواهد یافت. اراده سیاسی دو کشور ایران و چین برای انعقاد قراردادهایی در چارچوب تفاهم‌نامه بلندمدت همکاری دو کشور می‌تواند زمینه را برای فعالیت بخش‌های خصوصی دو کشور به‌ویژه در حوزه انرژی فراهم نماید. به‌ویژه این‌که تنش اخیر بین آمریکا و چین بر سر تایوان شکاف سیاسی بین دو کشور را تعمیق نموده و چین به دنبال دستیابی به بازارهای جدید جهت حفظ و ارتقای قدرت رقابت با آمریکاست.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала