نشنال اینترست: ایالات متحده عظمت سابق خود را از دست داده است

© Sputnik / Mikhael Klimentyev /  مراجعه به بانک تصاویر نیویورک تایمز: آمریکا ممکن است متحدان زیادی داشته باشد، اما روسیه، چین را دارد
نیویورک تایمز: آمریکا ممکن است متحدان زیادی داشته باشد، اما روسیه، چین را دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.12.2022
اشتراک
نشنال اینترست: بحران در اوکراین به بسیاری از کشورها به وضوح نشان داده است که سیستم چند قطبی در جهان بهتر از مدل آمریکا محور عمل می کند.
به گزارش اسپوتنیک، رابرت رابیل، مفسر مجله نشنال اینترست، گفت که بحران در اوکراین به بسیاری از کشورها به وضوح نشان داده است که سیستم چند قطبی در جهان بهتر از مدل آمریکا محور عمل می کند.
به گفته نویسنده مقاله، درگیری در اوکراین موجب شد که بسیاری از کشورها تصمیم بگیرند به دنبال منافع خود باشند و به خواست واشنگتن عمل نکنند.
رابیل توضیح داد: " بسیاری از آنها دوستان یا متحدان ایالات متحده هستند. اما آنها به دلیل بحران اوکراین دشمن یا مخالف روسیه و چین نیستند. آنها متوجه می شوند که در زمان رقابت جهانی برای منابع کمیاب، آنها نمی توانند روسیه، بزرگترین کشور جهان با بیشترین منابع ، و چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان و بزرگترین دارنده ذخایر ارزی را تحریم کنند و علیه آنها حرکت کنند. اما به همان اندازه، آنها نمی توانند روابط با ایالات متحده را خراب کنند. بنابراین، سیاست‌ آنها توسط منافع خود این کشورها فارغ از دوگانگی های ایدئولوژیک جنگ سرد دیکته می‌شود."
در وحله اول، این گرایش قادر است "نقطه ضعف" ایالات متحده، یعنی دلار آمریکا را در موقعیت خطرناکی قرار دهد.
مطمئناً، بخشی از جذابیت استفاده از دلار در سطح بین المللی در قدرت ژئوپلیتیک، قدرت اقتصادی و قابل اعتماد بودن آمریکا نهفته است. اما این جاذبه تا حدودی درخشش خود را از دست داده است. از منظر خارجی، بدهی ملی ایالات متحده به رقم خیره کننده 31 تریلیون دلار رسیده است و نفوذ جهانی آمریکا در حال کاهش است. تصادفی نیست که برخی از متحدان یا دوستان ما به فکر استفاده یا نگهداری از ارزهای مختلف در ذخایر تجاری و ارزی خود هستند.
رابیل یادآور شد که اخیرا ایران اعلام کرده است که استفاده از پول خود، ریال و روبل روسیه را در تجارت با روسیه آغاز کرده است. پیشتر، امارات متحده عربی که اوراق بهادری را به دلار آمریکا منتشر می کرد، شروع به انتشاراین اوراق به واحد پول خود درهم کرده است. در آوریل 2022، بانک اسرائیل چهار ارز جدید - دلار کانادا، دلار استرالیا، ین ژاپن و یوان چین را به دارایی‌های خود اضافه کرد، اگرچه سبد ارز سنتی اسرائیل متشکل از دلار آمریکا، یورو و پوند انگلیس بود.
رابیل در پایان گفت: “اامروز، واشنگتن سیاست خارجی خود را تقریباً با چشمان بسته پیش می ‌برد و عمداً نشانه‌هایی که حاکی از آن است که قدرت جهانی آن به آرامی اما پیوسته در حال کاهش است را نادیده می‌گیرد. بحران اوکراین که پس از جنگ در عراق و افغانستان بروز کرد، کم و بیش این دیدگاه تقریباً جهانی را تقویت کرد که چند قطبی و چند جانبه ‌گرایی بهتر به جهان خدمت می‌کند. با تقسیم جهان به سه اردوگاه بزرگ، بحران اوکراین ناشی از ناتو، "اردوگاه بی ‌طرف" را یک اینچ به چین و روسیه نزدیک ‌تر کرده است.”
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала