رئیس کمیسیون اروپا خواستار تعلیق عضویت روسیه در شورای امنیت سازمان ملل شد

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر Президент Европейского совета Шарль Мишель на саммите ЕС в Брюсселе
Президент Европейского совета Шарль Мишель на саммите ЕС в Брюсселе - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.12.2022
اشتراک
رئیس شورای اروپا، چارلز میشل، معتقد است که باید مکانیزمی برای "تعلیق" عضویت روسیه در شورای امنیت سازمان ملل ایجاد شود، در حالی که او اعتراف کرد که این امر در حال حاضر غیرممکن است.
به گزارش اسپوتنیک، میشل در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی RTVi، روسیه را به نقض قوانین بین المللی متهم و خاطرنشان کرد از آنجایی که این کار توسط یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل انجام می شود، "نقصی در حقوق بین الملل وجود دارد." وی گفت: "از دیدگاه من باید مکانیزم تعلیق ایجاد شود: من در مورد حذف کامل روسیه صحبت نمی کنم، بلکه حداقل تعلیق عضویت روسیه در شورای امنیت را مطرح می کنم".
در همان زمان، رئیس شورای اروپا اعتراف کرد که "این موضوع در حال حاضر غیرممکن است، زیرا مفهوم امنیت سازمان ملل را به بن بست می رساند."
وی ادامه داد:" با این حال، ما به وضوح دیدیم که قبل از شروع این جنگ، مفهوم امنیت سازمان ملل از قبل در وضعیت بدی قرار داشت و در حل مشکلات عمده بین المللی مشکلات زیادی داشت. بنابراین من از جمله کسانی هستم که معتقدم دیر یا زود اصلاح عملکرد سازمان ملل متحد اجباری خواهد شد، مثلاً به منظور در نظر گرفتن بهتر تعادل نظم جهانی مدرن".
به گفته وی، آفریقا و آمریکای لاتین در حال حاضر در ساختارهای سازمان ملل حضور ضعیفی دارند. وی در پایان گفت: "فکر می کنم روزی بحث اصلاحات عمیق در سیستم سازمان ملل مطرح شود".
پس از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، کشورهای غربی به طور دوره ای درخواست هایی برای اخراج فدراسیون روسیه از شورای امنیت سازمان ملل ارائه می دهند. این در حالی است که مشارکت روسیه در شورای امنیت به عنوان عضو دائمی در ماده 23 منشور این سازمان تصریح شده است. بنابراین، برای حذف روسیه از شورای امنیت، اصلاح منشور سازمان ملل مورد نیاز است. طبق منشور سازمان ملل متحد، اصلاحات نیازمند امضای همه اعضای دائم شورای امنیت است. در عین حال، روسیه حق وتوی چنین پیشنهادی را دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала